Zawiłości grania – spojrzenie teoretyczne na gry oraz kiedy grywalizacja może zadziałać

Autor

  • Maciej Krajewski Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

gry, granie, geneza grania, gracze, grywalizacja

Abstrakt

W wyniku coraz częstszej implementacji mechanizmów grywalizacyjnych przez przedsiębiorstwa (małe i duże) pojawia się rosnące zaniepokojenie tego typu działaniami. Krytykuje się je za prostotę, nachalność i swego rodzaju infantylizację danej czynności. Przeważnie jednak zła grywalizacja jest spowodowana nieprawidłowym bądź niepełnym rozumieniem samej esencji grania. Celem artykułu jest zatem zebranie, przeanalizowanie i zinterpretowanie istniejącej teorii w omawianej materii oraz próba odpowiedzenia: co sprawia, że grywalizacja działa?

Downloads

Bibliografia

Auderska H., Skorupka S., Mały słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1969.

Bartle R., Designing Virtual Worlds New Riders Publishing, Indianapolis 2003.

Berne E., W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

Brückner A., Słownik etymologiczny języka polskiego, Krakowska Spółka Wydawnicza, Kraków 1927.

Caillois R., Gry i ludzie, tłum. A. Tatarkiewicz, M. Żurowska, Volumen, Warszawa 1997.

Doroszewski W., Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa 1980.

Fullerton T., Game Design Workshop: A Playcentric Approach to Creating Innovative Games, Taylor & Francis Group, LLC, Abingdon 2014.

Grzebieniowski T., Mały słownik angielsko-polski i polsko-angielski, Wiedza Powszechna, Warszawa 1974.

Huizinga J., Homo Ludens; a study of the play-element in culture, Beacon Press, Boston 1955.

Kumaniecki K., Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1976.

Mayra F., Introduction to game studies, Sage Publications, Thousand Oaks 2008.

Suits B., The Grasshoper: Games, Life and Utopia, Broadview Press, Peterborough 2005.

Tkaczyk P., Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych, Helion, Gliwice 2012.

Strony internetowe:

dictionary.cambridge.org

etymonline.com

oldest.org

Pobrania

Opublikowane

2018-10-15

Jak cytować

Krajewski, M. (2018). Zawiłości grania – spojrzenie teoretyczne na gry oraz kiedy grywalizacja może zadziałać. Media Biznes Kultura, (2(5), 185–196. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/8054

Numer

Dział

Varia

Inne teksty tego samego autora