Zawiłości grania – spojrzenie teoretyczne na gry oraz kiedy grywalizacja może zadziałać
Słowa kluczowe:
gry, granie, geneza grania, gracze, grywalizacjaAbstrakt
W wyniku coraz częstszej implementacji mechanizmów grywalizacyjnych przez przedsiębiorstwa (małe i duże) pojawia się rosnące zaniepokojenie tego typu działaniami. Krytykuje się je za prostotę, nachalność i swego rodzaju infantylizację danej czynności. Przeważnie jednak zła grywalizacja jest spowodowana nieprawidłowym bądź niepełnym rozumieniem samej esencji grania. Celem artykułu jest zatem zebranie, przeanalizowanie i zinterpretowanie istniejącej teorii w omawianej materii oraz próba odpowiedzenia: co sprawia, że grywalizacja działa?
Downloads
Bibliografia
Auderska H., Skorupka S., Mały słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1969.
Bartle R., Designing Virtual Worlds New Riders Publishing, Indianapolis 2003.
Berne E., W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Brückner A., Słownik etymologiczny języka polskiego, Krakowska Spółka Wydawnicza, Kraków 1927.
Caillois R., Gry i ludzie, tłum. A. Tatarkiewicz, M. Żurowska, Volumen, Warszawa 1997.
Doroszewski W., Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa 1980.
Fullerton T., Game Design Workshop: A Playcentric Approach to Creating Innovative Games, Taylor & Francis Group, LLC, Abingdon 2014.
Grzebieniowski T., Mały słownik angielsko-polski i polsko-angielski, Wiedza Powszechna, Warszawa 1974.
Huizinga J., Homo Ludens; a study of the play-element in culture, Beacon Press, Boston 1955.
Kumaniecki K., Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1976.
Mayra F., Introduction to game studies, Sage Publications, Thousand Oaks 2008.
Suits B., The Grasshoper: Games, Life and Utopia, Broadview Press, Peterborough 2005.
Tkaczyk P., Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych, Helion, Gliwice 2012.
Strony internetowe:
dictionary.cambridge.org
etymonline.com
oldest.org