Zawiłości grania – spojrzenie teoretyczne na gry oraz kiedy grywalizacja może zadziałać

Autor

  • Maciej Krajewski Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

gry, granie, geneza grania, gracze, grywalizacja

Abstrakt

W wyniku coraz częstszej implementacji mechanizmów grywalizacyjnych przez przedsiębiorstwa (małe i duże) pojawia się rosnące zaniepokojenie tego typu działaniami. Krytykuje się je za prostotę, nachalność i swego rodzaju infantylizację danej czynności. Przeważnie jednak zła grywalizacja jest spowodowana nieprawidłowym bądź niepełnym rozumieniem samej esencji grania. Celem artykułu jest zatem zebranie, przeanalizowanie i zinterpretowanie istniejącej teorii w omawianej materii oraz próba odpowiedzenia: co sprawia, że grywalizacja działa?

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Auderska H., Skorupka S., Mały słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1969.

Bartle R., Designing Virtual Worlds New Riders Publishing, Indianapolis 2003.

Berne E., W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

Brückner A., Słownik etymologiczny języka polskiego, Krakowska Spółka Wydawnicza, Kraków 1927.

Caillois R., Gry i ludzie, tłum. A. Tatarkiewicz, M. Żurowska, Volumen, Warszawa 1997.

Doroszewski W., Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa 1980.

Fullerton T., Game Design Workshop: A Playcentric Approach to Creating Innovative Games, Taylor & Francis Group, LLC, Abingdon 2014.

Grzebieniowski T., Mały słownik angielsko-polski i polsko-angielski, Wiedza Powszechna, Warszawa 1974.

Huizinga J., Homo Ludens; a study of the play-element in culture, Beacon Press, Boston 1955.

Kumaniecki K., Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1976.

Mayra F., Introduction to game studies, Sage Publications, Thousand Oaks 2008.

Suits B., The Grasshoper: Games, Life and Utopia, Broadview Press, Peterborough 2005.

Tkaczyk P., Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych, Helion, Gliwice 2012.

Strony internetowe:

dictionary.cambridge.org

etymonline.com

oldest.org

Pobrania

Opublikowane

2018-10-15

Jak cytować

Krajewski, M. (2018). Zawiłości grania – spojrzenie teoretyczne na gry oraz kiedy grywalizacja może zadziałać. Media Biznes Kultura, (2(5), 185–196. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/8054

Numer

Dział

Varia

Inne teksty tego samego autora