Więcej niż tysiąc słów. Perswazyjne działanie zdjęć prasowych
Słowa kluczowe:
multimodalność, fotografia, perswazja, argumentacjaAbstrakt
W artykule podjęto kwestię przekazów multimodalnych o funkcji perswazyjnej. Skoncentrowano się na perswazyjnej roli elementów obrazowych, a ściślej rzecz ujmując zdjęć. Źródłem przykładów była „Polityka”. Analiza czterech przykładów pokazuje, że zdjęcia nie tylko przyciągają uwagę i pobudzają emocje, lecz także współtworzą i wzmacniają argumentację.
Downloads
Bibliografia
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, KR, Warszawa 1996.
DuChemin D., Język fotografii. Rozważania o tworzeniu mocniejszych zdjęć, tłum. W. Tkaczyński, Galaktyka, Łódź 2012.
Hill Ch.A., The psychology of rhetorical images [w:] Defining Visual Rhetorics, red. Ch.A. Hill, M. Helmers, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Mayham 2004.
Kampka A., Retoryka wizualna. Perspektywy i pytania, „Forum Ars Rhetoricae” 2011, nr 1.
Michalewski K., Komunikaty mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
Piekot T., Dyskurs polskich wiadomości prasowych, TAiWPN Universitas, Kraków 2006.
Roque G., Visual argumentation: a further reappraisal [w:] Topical Themes in Argumentation Theory: Twenty Exploratory Studies, red. F.H. van Eemeren, B. Garssen, Springer Netherlands, Amsterdam 2012.
Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013.
Stöckl H.. Czytanie tekstów językowo-obrazowych? Elementy kompetencji podstawowej [w:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń, red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski, Wrocław–Dresden 2015.
Wolny-Zmorzyński K., Fotograficzne gatunki dziennikarskie, WAiP, Warszawa 2007.