More than thousand words. Persuasive function of iconic elements
Keywords:
multimodality, photographs, persuasion, argumentationAbstract
The article is dealing with the problem of multimodal messages with persuasive function. It is concentrated on the role of iconic elements, and more specifically – photographs, in persuasion. The weekly „Polityka” was the source of examples. The analysis of the four examples shows that photographs not only attract attention and affect emotions but co-create and strengthen argumentation as well.
Downloads
References
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, KR, Warszawa 1996.
DuChemin D., Język fotografii. Rozważania o tworzeniu mocniejszych zdjęć, tłum. W. Tkaczyński, Galaktyka, Łódź 2012.
Hill Ch.A., The psychology of rhetorical images [w:] Defining Visual Rhetorics, red. Ch.A. Hill, M. Helmers, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Mayham 2004.
Kampka A., Retoryka wizualna. Perspektywy i pytania, „Forum Ars Rhetoricae” 2011, nr 1.
Michalewski K., Komunikaty mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
Piekot T., Dyskurs polskich wiadomości prasowych, TAiWPN Universitas, Kraków 2006.
Roque G., Visual argumentation: a further reappraisal [w:] Topical Themes in Argumentation Theory: Twenty Exploratory Studies, red. F.H. van Eemeren, B. Garssen, Springer Netherlands, Amsterdam 2012.
Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013.
Stöckl H.. Czytanie tekstów językowo-obrazowych? Elementy kompetencji podstawowej [w:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń, red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski, Wrocław–Dresden 2015.
Wolny-Zmorzyński K., Fotograficzne gatunki dziennikarskie, WAiP, Warszawa 2007.