Love Mark, czyli rola emocji i uczuć w sposobie postrzegania marki
Słowa kluczowe:
marketing, firma, marka, komunikacja, personifikacjaAbstrakt
W dobie XXI wieku, konkurencja na rynku sprzedażowym jest wysoka, jak nigdy dotąd. Przekazy reklamowe trafiają do nas przez każdy kanał komunikacji – prasę, TV czy oczywiście największy – Internet. Nie powinien więc dziwić fakt, że największe marki poszukują kolejnych, niespotykanych dotąd sposobów, aby trafić do świadomości swoich odbiorców. W związku z tym, że konkurencja jest coraz większa, a tym samym wymagania konsumentów stają się coraz wyższe, właściciele korporacji często stosują nietypowe rozwiązania na budowanie nie tylko przekazów reklamowych, lecz także w kreowaniu wizerunku swoich brandów. Jednym z takich rozwiązań jest koncepcja istnienia tak zwanych „Love Mark”, czyli marek, które swoje działania marketingowe opierają na budowaniu emocjonalnej więzi ze swoimi odbiorcami. Niezwykle istotnym jest fakt, że komunikacja największych koncernów bardzo często odpowiada nie na potrzeby konsumentów, a na ich głęboko ukryte pragnienia. „Potrzeby są stosunkowo łatwe do zaspokojenia. […] Pragnienia natomiast są jak studnia bez dna. Im bardziej rozbudzone, tym większe są i tym więcej jesteśmy w stanie za ich zaspokojenie zapłacić”. W tekście wyodrębniono emocje, które mają bezpośredni wpływ na powstawanie głębokich uczuć. Uczucia natomiast odpowiadają za przywiązanie się do konkretnych marek i budowanie specyficznych więzi pomiędzy firmą a jej odbiorcą. Jak wynika z badań, bardzo często konsumenci pod wypływem uczuć personifikują marki, nadając im ludzkie cechy charakteru. To natomiast sprawa, że wspomniane więzi emocjonalne stają się jeszcze bardziej rzeczywiste. Na przykładzie marek takich jak Starbucks czy Cola Cola możemy zauważyć różnice, jakie dzielą tradycyjną firmę od „Love Mark” oraz w jaki sposób duże marki kreują swój wizerunek w świadomości odbiorców. Wszelkie ich działania, już od podstaw zależą od uczuć. Najlepsi marketerzy na rynku bardzo dobrze wiedzą że „w 87% zakupów to emocje wpływają na procesy poznawcze i decyzyjne podejmowane przez konsumentów” i w umiejętny sposób to wykorzystują.
Downloads
Bibliografia
Literature
Plutchik R., Emotion: A Psychoevolutionary Synthesis, Harper and Row, New York 1980, p.63.
Roberts K., Love Marks, the future beyond Brands, Powerhous books, New York 2004, p. 134.
Press articles
Dobosz A., Pokochać markę z lojalności, „Marketing w praktyce” 2007, nr 7.
Internet articles
http://www.heuristic.pl/blog/e-marketing/171.html (access date: 10th June, 2014).
http://www.festiwal.wroc.pl/2014/?c=article&id=996 (access date: 10th June, 2014).
http://www.marketing.org.pl/index.php/go=2/act=2/aid=m4683c768c625c/ (access date: 10th June, 2014).
http://www.cocacola.com.pl/615.html (access date: 11th February, 2015).
https://premium-consulting.pl/blog/jak-zaciagnac-pracy-emocje-w-marketingu/ (access date: 25th June, 2018).
Jankowska M., Emocje, uczucia, pragnienia – jak je rozpoznawać i nad nimi panować, http://rodzina.ipjp2.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=774:emocje-uczucia-pragnienia-jak-je-rozpoznawac-i-nad-nimi-panowac&catid=176&Itemid=329 (access date: 10th June, 2014).
Kocjan K., Wpływ emocji na decyzje konsumenckie, http://www.egospodarka.pl/57699,Wplyw-emocji-na-decyzje-konsumenckie,2,20,2.html (access date: 10th June, 2014).
Kossak A., Emocje a uczucia, http://www.annakossak.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=47:emocje-a-uczucia&catid=13:temat-na-czasie&Itemid=119 (access date: 10th June, 2014).
Łodyga M., Jak zaciągnąć emocje do pracy w marketingu?, https://www.heuristic.pl/blog/e-marketing/Emocje-a-podejmowanie-decyzji-zakupowych-e-konsumenta;171.html (access date: 25th June, 2018).
Piasny K., Wizerunek marek herbat. Profile osobowe marek herbat, http://cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/profile_osobowe_marek_herbat/ (access date: 10th June, 2014).