Ostatnia Wieczerza popkultury

Autor

  • Aleksandra Joanna Smorawska Towarzystwo Kultury Języka Oddział w Warszawie

Słowa kluczowe:

Ostatnia Wieczerza, reklama drukowana, kultura popularna, sacrum, shockvertising

Abstrakt

Oksymoroniczne zestawienie kultury popularnej z elementami należącymi do sfery sacrum jest jedną ze strategii shockvertisingu. Analiza występowania w reklamie drukowanej motywu znanego z Ostatniej Wieczerzy Leonarda da Vinci pokazuje, jak często współczesny przemysł reklamowy sięga po oswojone, powszechnie rozpoznawalne przedstawienia należące do porządku sakralnego. Z zapożyczeń chętnie korzystają przedstawiciele rozmaitych branż, by za pomocą nawiązań do Ostatniej Wieczerzy promować produkty, miejsca, wydarzenia czy usługi. Reakcje towarzyszące pojawieniu się poszczególnych reklam unaoczniają, jak silne emocje wywołuje sięganie przez ich twórców po elementy ze sfery sakralnej. Warto na mariaż sacrum i kultury popularnej spojrzeć nie tylko jako na chęć zwrócenia uwagi znudzonego odbiorcy i szokowania za wszelką cenę, ale także szerzej – jako próbę postawienia ważnych pytań w debacie dotyczącej współczesności.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Druki zwarte

Burszta W.J., Kuligowski W., Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury, Sic!, Warszawa 1999.

Czerwiński M., Pytając o cywilizację, W.A.B., Warszawa 2000.

Dmitruk K., Kultura popularna [w:] Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, wyd. II, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006.

Dmitruk K., Koralewska E.K., Kultura popularna [w:] Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, wyd. I, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław 1997.

Dobroczyński B., III Rzesza Popkultury i inne stany, Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2004.

Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.

Krzan K., Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej, WAiP, Warszawa 2008.

Leksykon podstawowych pojęć religijnych. Judaizm. Chrześcijaństwo. Islam, red. A.T. Khoury, PAX, Warszawa 1998, s. 905–910, hasło: sacrum.

Mały słownik religioznawczy, red. Z. Poniatowski, Wiedza Powszechna, Warszawa 1969, s. 388, hasło: sacrum.

Mitologie popularne. Szkice z antropologii współczesności, red. D. Czaja, TAiWPN Universitas, Kraków 1994.

Niedałtowski K., Zawsze Ostatnia Wieczerza, Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, Warszawa 2006.

Osińska B., Sztuka i czas. Od prehistorii do rokoka, WSiP, Warszawa 2004.

Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 8, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2007, s. 889–893, hasło: sacrum.

Religia. Encyklopedia PWN, t. 9, red. T. Gadacz, B. Milerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 22–25, hasło: sacrum.

Ryłko-Kurpiewska A., Reklama jako sztuka powtórzeń, Novae Res, Gdynia 2016.

Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, wyd. I, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław 1997.

Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, wyd. II, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006.

Smorawska A., Sacrum w reklamie. Analiza przykładów wykorzystania elementów sfery sakralnej w wybranych przekazach reklamowych, praca licencjacka napisana w Instytucie Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa od kierunkiem prof. UG dr hab. A. Ryłko-Kurpiewskiej.

Strużycki M., Heryszek T., Nowoczesna reklama na współczesnym rynku, Difin, Warszawa 2007.

Sztuka świata, t. 5, red. P. Trzeciak, Arkady, Warszawa 2004.

Toscani O., Reklama uśmiechnięte ścierwo, tłum. M. Misiorny, Delta, Warszawa 2009.

Wiedza o reklamie, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa–Bielsko-Biała 2009.

Czasopisma

Czaja D., Reklamowy smak raju: między archetypem a historią, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1994, nr 1–2.

Poprzęcka M., Ciuchy i świętość, „Gazeta Wyborcza” 2005, 7–8 maja.

Radwan Ł., Jezus ogrodowy, „Wprost” 2008, nr 44.

Źródła internetowe

Anders Fr.W., Kim była Maria Magdalena?, http://www.jezus.com.pl/wydarzenia/magazyn/kimbylamariamagdalena,wyd,fok,060329.html (dostęp: 14.04.2010).

Boguszewicz J., Sado-maso, czyli czy byłeś grzeczny, http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=2375 (dostęp: 17.03.2010).

Draguła A., Kreowanie obrazy, http://tygodnik.onet.pl/32,0,7994,2,artykul.html (dostęp: 1.042011).

Folsom Street Events launches poster design for 24th annual Folsom Street Fair. http://www.folsomstreetfair.com/fair-press.php?relNum=77 (dostęp: 10.03.2010).

„Gays” mock Jesus with Last Supper Take-off, http://www.cwfa.org/articledisplay.asp?id=13888&department=CFI&categoryid=family (dostęp: 10.03.2010).

http://www.advertolog.com/die-12-apostel/print-outdoor/the-last-supper-5638905/ (dostęp: 11.09.2017).

http://www.advertolog.com/guestline-hotels/print-outdoor/last-supper-1812055/ (dostęp: 20.12.2010).

http://www.advertolog.com/ipa/print-outdoor/one-of-you-betrays-us-12544155/ (dostęp: 11.09.2017).

http://www.advertolog.com/marithe-francois-girbaud/print-outdoor/marithe-francois-girbaud-5392305/ (dostęp: 5.09.2017).

http://www.cwfa.org/articledisplay.asp?id=13888&department=CFI&categoryid=family (dostęp: 10.03.2010).

http://www.thesisters.org/bios/roma.html (dostęp: 17.03.2010).

Klich A., Bóg z instrukcją obsługi „Użyj i wyrzuć”, http://wyborcza.pl/1,76498,8863908,Bog_z_instrukcja_obslugi__Uzyj_i_wyrzuc_.html (dostęp: 11.09.2017).

Leonardo da Vinci – „Ostatnia Wieczerza”, http://www.italia-italia.info/021_ultimacena.htm (dostęp: 8.08.2017).

Ostatnia Wieczerza w popkulturze, http://www.joemonster.org/art/13690/Ostatnia_Wieczerza_w_popkulturze (dostęp: 30.12.2010).

Queering the Last Supper, http://jesusinlove.blogspot.com/2007/10/queering-last-supper.html (dostęp: 11.09.2017).

The Last Suppers, http://voyage.typepad.com/china/2005/10/the_last_supper.html (dostęp: 17.11.2009).

Pobrania

Opublikowane

2017-11-27

Jak cytować

Smorawska, A. J. (2017). Ostatnia Wieczerza popkultury. Media Biznes Kultura, (2(3), 139–149. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/8704

Numer

Dział

Varia