The Last Supper of popculture

Authors

  • Aleksandra Joanna Smorawska Towarzystwo Kultury Języka Oddział w Warszawie

Keywords:

The Last Supper, printed advertisement, popculture, the sacred, shockvertising

Abstract

An oxymoronic relation between popular culture and the sacred is one of the strategies of shockvertising. The analysis of The Last Supper theme in printed advertisement shows how often the industry of advertising uses well-known and easily recognizable sacred symbols. Elements taken from the sacred sphere can be found in advertisements from various sectors, and also in different places, events and services. The reactions to analyzed advertisements show how strong emotions are related to shockvertising that uses sacred symbols. Research proves that it is valuable to look at the relation between popculture and the sacred not only as a way to simply shock, but also as an important voice in the debate about the present.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Druki zwarte

Burszta W.J., Kuligowski W., Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury, Sic!, Warszawa 1999.

Czerwiński M., Pytając o cywilizację, W.A.B., Warszawa 2000.

Dmitruk K., Kultura popularna [w:] Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, wyd. II, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006.

Dmitruk K., Koralewska E.K., Kultura popularna [w:] Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, wyd. I, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław 1997.

Dobroczyński B., III Rzesza Popkultury i inne stany, Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2004.

Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.

Krzan K., Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej, WAiP, Warszawa 2008.

Leksykon podstawowych pojęć religijnych. Judaizm. Chrześcijaństwo. Islam, red. A.T. Khoury, PAX, Warszawa 1998, s. 905–910, hasło: sacrum.

Mały słownik religioznawczy, red. Z. Poniatowski, Wiedza Powszechna, Warszawa 1969, s. 388, hasło: sacrum.

Mitologie popularne. Szkice z antropologii współczesności, red. D. Czaja, TAiWPN Universitas, Kraków 1994.

Niedałtowski K., Zawsze Ostatnia Wieczerza, Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, Warszawa 2006.

Osińska B., Sztuka i czas. Od prehistorii do rokoka, WSiP, Warszawa 2004.

Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 8, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2007, s. 889–893, hasło: sacrum.

Religia. Encyklopedia PWN, t. 9, red. T. Gadacz, B. Milerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 22–25, hasło: sacrum.

Ryłko-Kurpiewska A., Reklama jako sztuka powtórzeń, Novae Res, Gdynia 2016.

Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, wyd. I, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław 1997.

Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, wyd. II, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006.

Smorawska A., Sacrum w reklamie. Analiza przykładów wykorzystania elementów sfery sakralnej w wybranych przekazach reklamowych, praca licencjacka napisana w Instytucie Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa od kierunkiem prof. UG dr hab. A. Ryłko-Kurpiewskiej.

Strużycki M., Heryszek T., Nowoczesna reklama na współczesnym rynku, Difin, Warszawa 2007.

Sztuka świata, t. 5, red. P. Trzeciak, Arkady, Warszawa 2004.

Toscani O., Reklama uśmiechnięte ścierwo, tłum. M. Misiorny, Delta, Warszawa 2009.

Wiedza o reklamie, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa–Bielsko-Biała 2009.

Czasopisma

Czaja D., Reklamowy smak raju: między archetypem a historią, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1994, nr 1–2.

Poprzęcka M., Ciuchy i świętość, „Gazeta Wyborcza” 2005, 7–8 maja.

Radwan Ł., Jezus ogrodowy, „Wprost” 2008, nr 44.

Źródła internetowe

Anders Fr.W., Kim była Maria Magdalena?, http://www.jezus.com.pl/wydarzenia/magazyn/kimbylamariamagdalena,wyd,fok,060329.html (dostęp: 14.04.2010).

Boguszewicz J., Sado-maso, czyli czy byłeś grzeczny, http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=2375 (dostęp: 17.03.2010).

Draguła A., Kreowanie obrazy, http://tygodnik.onet.pl/32,0,7994,2,artykul.html (dostęp: 1.042011).

Folsom Street Events launches poster design for 24th annual Folsom Street Fair. http://www.folsomstreetfair.com/fair-press.php?relNum=77 (dostęp: 10.03.2010).

„Gays” mock Jesus with Last Supper Take-off, http://www.cwfa.org/articledisplay.asp?id=13888&department=CFI&categoryid=family (dostęp: 10.03.2010).

http://www.advertolog.com/die-12-apostel/print-outdoor/the-last-supper-5638905/ (dostęp: 11.09.2017).

http://www.advertolog.com/guestline-hotels/print-outdoor/last-supper-1812055/ (dostęp: 20.12.2010).

http://www.advertolog.com/ipa/print-outdoor/one-of-you-betrays-us-12544155/ (dostęp: 11.09.2017).

http://www.advertolog.com/marithe-francois-girbaud/print-outdoor/marithe-francois-girbaud-5392305/ (dostęp: 5.09.2017).

http://www.cwfa.org/articledisplay.asp?id=13888&department=CFI&categoryid=family (dostęp: 10.03.2010).

http://www.thesisters.org/bios/roma.html (dostęp: 17.03.2010).

Klich A., Bóg z instrukcją obsługi „Użyj i wyrzuć”, http://wyborcza.pl/1,76498,8863908,Bog_z_instrukcja_obslugi__Uzyj_i_wyrzuc_.html (dostęp: 11.09.2017).

Leonardo da Vinci – „Ostatnia Wieczerza”, http://www.italia-italia.info/021_ultimacena.htm (dostęp: 8.08.2017).

Ostatnia Wieczerza w popkulturze, http://www.joemonster.org/art/13690/Ostatnia_Wieczerza_w_popkulturze (dostęp: 30.12.2010).

Queering the Last Supper, http://jesusinlove.blogspot.com/2007/10/queering-last-supper.html (dostęp: 11.09.2017).

The Last Suppers, http://voyage.typepad.com/china/2005/10/the_last_supper.html (dostęp: 17.11.2009).

Published

2017-11-27

How to Cite

Smorawska, A. J. (2017). The Last Supper of popculture. Media Business Culture, (2(3), 139–149. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/8704

Issue

Section

Varia