Fandom Gry o tron. Władza i kultura w środowiskach fanowskich

Autor

Słowa kluczowe:

fan, fandom, Gra o tron, studia kulturowe

Abstrakt

 

Fani reprezentują zmianę w konsumowaniu mediów, a ich wzory zachowania są coraz częściej widoczne poza ich grupami, w innych środowiskach. Wraz z obserwowanym zwrotem ku społeczeństwu sieciowemu, którego emanacją są fandomy, zmienia się także pole konfliktu społecznego, funkcjonując w obrębie kultury. Władza kulturowa nad wytworami medialnymi należy już nie tylko do twórców, a wpływ mają na nią także użytkownicy, którzy przestają biernie konsumować produkty, twórczo je interpretując i angażując się w ich rozwój. Celem artykułu było ukazanie tego procesu na przykładzie przeprowadzonej analizy zawartości treści internetowych tworzonych wewnątrz środowiska fandomu serialu Gra o tron, w tym spekulacji, które wielbiciele marki toczyli w kontekście rozwoju fabularnego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

„A Forum of Ice and Fire” 2018, https://asoiaf.westeros.org/ (dostęp: 24.05.2022).

About, „Westeros. The ‘A Song of Ice and Fire’ Domain” 2018, http://www.westeros.org/About/ (dostęp: 24.05.2022).

Season 7, „Game of Thrones. Wikia” 2018, http://gameofthrones.wikia.com/wiki/Season_7 (dostęp: 24.05.2022).

Castleberry G., Game(s) of Fandom. The Hyperlink Labyrinths That Paratextualize Game of Thrones Fandom [w:] Television, Social Media, and Fan Culture, eds. D. Givens-Carroll, A.J. Narro, A. Slade, Lexington Books, Lanham 2015.

Dijk J. van, Społeczne aspekty nowych mediów, tłum. J. Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Duffett M., Understanding Fandom. An Introduction to the Study of Media Fan Culture, Bloomsbury Academic, New York 2013.

Goodman L., Disappointing Fans: Fandom, Fictional Theory, and the Death of the Author, „The Journal of Popular Culture” 2015, Vol. 48, No. 4, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jpcu.12223/full (dostęp: 31.01.2022).

Jenkins H., Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participator Culture, NYU Press, New York 2006.

Jenkins H., Textual Poachers. Television Fans and Participatory Culture. Updated Twentieth Anniversary Edition, Routledge, New York 2013.

Lipińska A., Fenomen współczesnych seriali. O społecznym oddziaływaniu seriali telewizyjnych, „Konteksty Kultury” 2016, nr 13, z. 3, https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=558967 (dostęp: 31.01.2022)

Lisowska-Magdziarz M., Fandom dla początkujących. Część I Społeczność i Wiedza, Wydawnictwo ToC, Kraków 2017.

Lisowska-Magdziarz M., „Scherlock”. Gry z fandomem i wykorzystanie potencjału konwergencji, „Zeszyty Prasoznawcze” 2016, t. 59, nr 1(225), s. 197–211.

Roberts K., Lovemarks: The Future beyond Brands, powerHouse Books, New York 2005.

Roszczynialska M., Świat wartości fanów fantasy w świetle ich praktyk (para)literackich. Perspektywy badawcze [w:] Oblicza nowych mediów, red. A. Ogonowska, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie, Kraków 2011.

Siuda P., Kultury prosumpcji. O niemożliwości powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2012.

Stadler F., Manuel Castells. Teoria społeczeństwa sieci, tłum. M. Król, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.

Szczepaniak R., „Plemiona Sieci” – Internet jako medium społeczne i kulturowe, „Zeszyty Prasoznawcze” 2015, t. 58, nr 1(221), s. 202–211.

Pobrania

Opublikowane

2023-06-30

Jak cytować

Piórecka, K. (2023). Fandom Gry o tron. Władza i kultura w środowiskach fanowskich. Media Biznes Kultura, (1(14), 19–34. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/9081

Numer

Dział

Artykuły