The French model of media and information education. A critical analysis of opportunities and risks

Authors

Keywords:

France, media cultures, media education, French media education model, French media

Abstract

The French model of media and information education is well developed. Its basis is the educational and cultural policy of the government of the French Republic. These activities have the character of centralised and statified activity. However, in order to effectively assess the opportunities and risks associated with their effectiveness, it is necessary to embed the analysis in the concept of media cultures and diversity in the media. In addition, the dynamically changing media world must be taken into account. The foundations of media and information education in France (EMI) are analysed, as well as its elements such as, the actors responsible for this policy, the way it is influenced, the recipients of this policy. The research problem thus defined, analysed on a conceptual basis, has shown that the French model exists efficiently, but needs to be redefined in terms of priorities and audiences. This redefinition of activities is mainly due to the socio-political situation in France, which EMI does not seem to take into account.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bennett L., New Media Power: The Internet and Global Activism [w:] Contesting Media Power, eds. N. Couldry. J. Curran, New York Rowman & Littlefield Publishers Inc, New York 2003.

Boćkowski B., Współczesna kultura medialna jako narzędzie projekcji radykalizmów (na przykładzie zjawiska cyber-dżihadu) [w:] Kultura w Polsce w XXI wieku: konteksty społeczne, kulturowe i medialne, red. E. Dąbrowska-Prokopowska, P. Goryń, M. Zaniewska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020.

Boyadjian J., Désinformation, non-information ou sur-information? Les logiques d’exposition à l’actualité en milieux étudiants, „Réseaux” 2020, Vol. 222, No. 4, s. 21–52.

Carcenac P., Chômage, jeunesse inactive, aides sociales… 800 cités sensibles passées à la loupe dans toute la France, „Le Figaro”, https://www.lefigaro.fr/conjoncture/quels- sont- lesquartiers- les- plus- touches- par- la- misere- 800- cites- sensibles- passees- a- la- loupe- 20230505 (dostęp: 19.10.2023).

Ciampaglia G.L., Fighting Fake News: A Role for Computational Social Science in the Fight against Digital Misinformation, „Journal of Computational Social Science” 2018, Vol. 1(1), 147–153.

CLEMI, https://www.clemi.fr/fr/qui- sommes- nous.html (dostęp: 14.10.2023).

Dziewulak D., Podstawy prawne i organizacja systemu szkolnictwa we Francji z uwzględnieniem wpływu ministra edukacji na działalność szkół publicznych i prywatnych, „Zeszyty Prawnicze BAS” 2022, nr 1(73), s. 39–72.

Éducation aux médias et à l’information, EDUSCOL, https://eduscol.education.fr/1531/ education- aux- medias- et- l- information (dostęp: 14.10.2023).

Education aux médias et à l’information, https://www.culture.gouv.fr/Thematiques/Educationaux- medias- et- a- l- information (dostęp: 14.10.2023).

Gajlewicz-Korab K., Media we Francji w kontekście czwartej rewolucji przemysłowej Klausa Schwaba. Wybrana problematyka, „Media Biznes Kultura” 2020, nr 2(9), s. 11, https://www. ejournals.eu/MBK/2020/2- 2020/art/18360/ (dostęp: 19.10.2023).

Głowacki M., Kultura i systemy medialne: wywiad z Peterem Grossem, „European Journalism Observatory”, https://pl.ejo-online.eu/dziennikarstwo-polityczne/kultura-systemy- medialne- wywiad- peterem- grossem (dostęp: 12.10.2023).

Golka M., Mała ontologia enklaw [w:] Enklawy życia społecznego, red. L. Gołdyka, I. Machaj, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.

Groszkowska K., Francuska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej, „Opinie i Analizy Instytutu de Republica”, nr 13(15), https://iderepublica.pl/nauka/opinie- i- analizy/francuska- prezydencjaw- radzie- unii- europejskiej/ (dostęp: 12.10.2023).

La population des zones urbaines sensibles, L’Institut national de la statistique et des études économiques, https://www.insee.fr/fr/statistiques/1280948#menu (dostęp: 19.10.2023).

Le CSA préconise de renforcer les actions d’éducation aux médias auprès des adultes, „Le Monde”, https://www.lemonde.fr/actualite- medias/article/2021/11/18/le- csa- preconisede- renforcer- les- actions- d- education- aux- medias- aupres- des- adultes_6102554_3236.html (dostęp: 19.20.2023).

Levendusky M., How Partisan Media Polarize America, Midwest Political Science Association, Chicago 2013. Mancini P., Media Systems in Central and Eastern Europe: Between Institutionalism and Culture [Wystąpienie na konferencji „Central European Journal of Communication – 10 Years On”,Wrocław, 19.11.2018].

Matusiak R., Edukacja medialna we Francji, „Kultura, Media, Teologia” 2020, nr 1(40), s. 27–41.

D., Media Performance: Mass Communication and the Public Interest, Newbury Park, London 1992. Media Diversity, https://www.unesco.org/en/media- pluralism- diversity/media- diversity (dostęp: 19.10.2023).

Pariser E., The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You, Penguin Books, London 2011.

Parzymies S., Czy Francja jest jeszcze wielkim mocarstwem?, blog, https://vistula.edu.pl/ wiadomosci/francja- jeszcze- wielkim- mocarstwem (dostęp: 20.10.2023).

Pasquier D., Cultures juvéniles à l’ère numérique, „Réseaux” 2020, Vol. 222, No. 4, s. 9–20.

Ptaszek P., Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Schradie J., The digital production gap: the digital divide and web 2.0 collide, „Poetics” 2011, Vol. 39(2), s. 145–168.

Stroud N.J., Media Use and Political Predispositions: Revisiting the Concept of Selective Exposure, „Political Behavior” 2008, Vol. 30(3). ZUS, Zone Urbaines Sensibles, https://sig.ville.gouv.fr/atlas/ZUS (dostęp: 17.10.2023), s. 341–366.

Published

2023-12-21

How to Cite

Gajlewicz-Korab, K. (2023). The French model of media and information education. A critical analysis of opportunities and risks. Media Business Culture, (2 (15), 51–63. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/11221

Issue

Section

Artykuły