Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w sieci na przykładzie wybranej legislacji europejskiej. Zarys problematyki
Keywords:
Internet, media law, online security, artificial intelligenceAbstract
Moving from traditional reality to the Internet, in addition to unquestionable benefits and facilitations, the emergence of disturbing situations. They concern the safety of users, are associated with the content appearing on the network. Such trends can be classified in various ways, indicating both the groups of recipients most vulnerable to them, but also actions or activities of a harmful or risky nature taking place online. One method of counteracting them is to adopt legal regulations that will hinder their appearance or reduce their harmfulness. However, one should be aware that law is secondary to reality, and its function is to respond to emerging needs or challenges in society. In the case at hand, it is primarily to organize the situation on the Internet and effectively protect fundamental rights. It is for this purpose that appropriate mechanisms and tools are introduced. In view of the peculiarities of the Internet, supranational legislation seems to be the most effective. Thus, it seems that in European conditions, it is best to create legislation in the European Union system, which will cover the territories of the current 27 member states. Introducing such legislation is, of course, an important solution, but it should be remembered that much of the technology is developed in other parts of the world (also classified as non-dem
Downloads
References
Applebaum A., Koncern autokracja. Dyktatorzy, którzy chcą rządzić światem, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2024.
Barcz J., Górka M., Wyrozumska A., Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2020.
Bordolińska A., Internet jako nowa przestrzeń dla przestępstw z nienawiści, „Człowiek w Cyberprzestrzeni” 2017, nr 2, s. 26–41.
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12390551/katalog/13087901 (dostęp: 26.05.2025).
https://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/9493124,manipulacja-trescia-w-trakcie-kampanii-wyborczej-polska-na-czarnej-l.html (dostęp: 26.05.2025).
Jaskiernia A., Europejski akt o wolności mediów w kontekście aktywności Unii Europejskiej na rzecz poprawy jakości demokracji, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2023, nr 3, https://doi.org/10.15804/ppk.2023.03.07 (dostęp: 26.05.2025).
Łódzki B., Fake news – dezinformacja w mediach internetowych i formy jej zwalczania w przestrzeni międzynarodowej, „Polityka i Społeczeństwo” 2017, nr 4(15), s. 19–30, https://doi.org/10.15584/polispol.2017.4.2
Łukasik K., Nowakowski W., Święcicki I., Europejskie regulacje cyfrowe – wpływ DSA i DMA na przedsiębiorstwa w Polsce, Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa 2022.
Makowiec P., Wdrożenie Aktu o usługach cyfrowych w Polsce. „Ustawa nigdy nie będzie idealna”, https://cyberdefence24.pl/polityka-i-prawo/wdrozenie-aktu-o-uslugach-cyfrowych-w-polsce-ustawa-nigdy-nie-bedzie-idealna (dostęp: 26.05.2025).
Maślankiewicz R., Jawność reklam politycznych w Google’u i social mediach, https://siecobywatelska.pl/reklama-polityczna-google-meta/ (dostęp: 26.05.2025).
Namysłowska M., Bieda R., Budrewicz P., Lubasz D., Nowakowski M., Pająk R., Świerczyński M., Więckowski Z., Wochlik I., Wróblewski M., O etycznych, prawnych i społecznych konsekwencjach stosowania systemów sztucznej inteligencji w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Uwagi na tle projektu rozporządzenia w sprawie sztucznej inteligencji, „Przegląd Sejmowy” 2024, nr 6, s. 61–84.
Naruszewicz-Duchlińska A., Hejt czy nie hejt? Oto jest pytanie. Wstępne rozważania o internetowych definicjach i opisach hejtu, „Prace Językoznawcze” 2021, nr 23(2), s. 303–316, https://doi.org/10.31648/pj.6594
Nowak W., Bańka filtrująca, bańka wyboru a bańka informacyjna. Próba podziału, definicji i analizy zjawisk, „Dyskurs & Dialog” 2021, nr 2, s. 64–78.
Ogiński M., Dezinformacja w dobie cyfryzacji, „Zbliżenia Cywilizacyjne” 2023, nr XIX(1), https://doi.org/10.21784/ZC.2023.006
Projekt Ustawy o systemach sztucznej inteligencji ze zmianami po konsultacjach społecznych, https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/projekt-ustawy-o-systemach-sztucznej-inteligencji-ze-zmianami-po-konsultacjach-spolecznych (dostęp: 26.05.2025).
Uwagi organizacji społecznych do założeń do ustawy medialnej, https://siecobywatelska.pl/uwagi-do-ustawy-medialnej/ (dostęp: 26.05.2025).
Akty prawne
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 roku w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych), Dz. U. UE. L. 2022.277.1.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 roku w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych, Dz. U. UE. L.2022.265.1.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1083 z dnia 11 kwietnia 2024 roku w sprawie ustanowienia wspólnych ram dla usług medialnych na rynku wewnętrznym i zmiany dyrektywy 2010/13/UE (europejski akt o wolności mediów), Dz. U. UE. L.2024.1083.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 roku w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji), Dz. U. EU. L.2014.1689.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/900 z dnia 13 marca 2024 roku w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej, Dz. U. UE. L.2014.900.
Academic Scientific Journals
