Cultural heritage in selected communication activities of the Lubuskie Province

Authors

Keywords:

cultural heritage, social networking service, communication, Facebook, Regained Territories

Abstract

Objective: The objective of this article is to examine the extent to which cultural heritage, both tangible and intangible, is present in the strategic document of the Lubuskie Province, ‘Strategy for the Development of the Lubuskie Province 2030’ (SRWL 2030), which elements are communicated to the local community and recipients gathered around the official profile of the Lubuskie Province on Facebook, and how often this communication takes place. Method: The method used to achieve the research objective consisted of analysing the content of SRWL 2030 and analysing the activities carried out on the official Facebook account of the Lubuskie Province based on the operational definition adopted for the purposes of the study. The duration of the study is one year, from 15 February 2021 (the date of adoption of the strategic document) to 15 February 2022. A post was taken as the unit of analysis. Results and cognitive value: the results presented are of a pilot nature and constitute a starting point for further comparative analyses with regions historically belonging to Poland, in particular with areas of central Poland. The aim of the next stages will be to identify possible differences in the ways of presenting and communicating cultural heritage between regions with different historical experiences, especially in the context of the Regained Territories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chmielewski Z., Kuca P., Polak R., Public relations i polityka informacyjna w samorządzie terytorialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2015.

Ciok S., Historyczne uwarunkowania rozwoju pogranicza polsko-niemieckiego po II wojnie światowej, „Prace i Studia Geograficzne” 2016, nr 61(1), s. 49–64.

Eberhardt P., Linia Odry i Nysy Łużyckiej jako zachodnia granica Polski – postulaty i urzeczywistnienie [w:] Studia nad geopolityką XX wieku, red. P. Eberhardt, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa 2013.

Halczak B., Pojęcie Ziemi Lubuskiej w ujęciu historycznym i politologicznym, Rocznik Lubuski 2024, nr 50(1), s. 35, https://doi.org/10.61825/rl.2024.v501.02 (dostęp: 22.05.2025).

Korporowicz L., Komunikowanie dziedzictwa kulturowego, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2024.

Legutko-Kobus P., Dziedzictwo kulturowe jako czynnik rozwoju i specjalizacji regionów, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2000.

Parlament Europejski, Raport w sprawie wartości dziedzictwa kulturowego dla Europy, Parlament Europejski, Bruksela 2020.

Raport Social media 2024, https://gemius.com/pl/news/druga-edycja-raportu-social-media-juz-dostepna/ (dostęp: 12.04.2025).

Smyk K., Pojęcie niematerialnego dziedzictwa kulturowego i partnerstwo interesariuszy. Wprowadzenie do problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.

UNESCO, Konwencja w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego, UNESCO, Paryż 2003.

Wójtowicz S., Dziedzictwo kulturowe w kontekście rozwoju społeczno-gospodarczego regionów, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.

Wytrążek W., Podstawowe pojęcia z zakresu teorii organizacji i zarządzania [w:] Kompendium wiedzy administratywisty, red. S. Wrzosek, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin 2008.

Zgromadzenie Ogólne ONZ, Agenda 2030 i Cele Zrównoważonego Rozwoju, Organizacja Narodów Zjednoczonych, Nowy Jork 2015.

Published

2025-06-30

How to Cite

Malicka, D. (2025). Cultural heritage in selected communication activities of the Lubuskie Province. Media Business Culture, (1(18), 183–197. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/12585

Issue

Section

Media, kultura, dobrostan