The pandemic COVID-19 and the „new normal” in the communication system. The regulatory challenges of the Digital Age

Authors

  • Alicja University of Warsaw

Keywords:

digital revolution, Big Tech companies, internet platforms, pandemic, “new normality”

Abstract

The radical transformation of life on the planet caused by the COVID-19 pandemic has accelerated the convergence of social and private spaces by internet technologies. Big Tech companies have grown into key market and social life players. The article presents the key findings from the debate conducted by the American think-tank Pew Research Center in early 2021. The hypothesis concerns the necessity to adopt a new model of internet platforms accountabilities in the era of “dual convergence”, in the context of searching for a new paradigm of human-technology relations, more comprehensive reflecting the individual and social costs of using new technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allen S., Newsy w sieci. Internet i dziennikarstwo, przeł. A. Sadza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

Anderson J., Rainie L., Vogels E.A., Experts Say the ‘New Normal’ in 2025 Will Be Far More Tech-Driven, Presenting More Big Challenges, Pew Research Center February 18, 2021.

https://www.pewresearch.org/internet/2021/02/18/experts-say-the-new-normal-in-2025-will--be-far-more-tech-driven-presenting-more-big-challenges/ (dostęp: 12.08.2021).

Applebaum A., Zmierzch demokracji. Zwodniczy powab autorytaryzmu, przeł. P. Tarczyński, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2020.

Beck U., Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa, przeł. B. Baran, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012.

Bond Potter C., Political Junkies. From Talk Radio to Twitter, How Alternative Media Hooked Us and Politics and Broke Our Democracy, Basic Books, New York 2020.

Castells M., Społeczeństwo sieci, przeł. M. Marody i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Castells M., Władza komunikacji, przeł. J. Jedliński, P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Chadwick A., The Hybrid Media System, Oxford University Press, Oxford, UK 2013.

Curran J., Media and Power, Routledge, London–New York 2002.

Dang S., Maintenance error caused Facebook’s 6-hour outage, company says, https://www.reuters.com/technology/facebook-says-maintenance-error-caused-mondays-6-hour-outage-2021-10-05/ (dostęp: 5.10.2021).

DeNardis L., The Global War of Internet Governance, Yale University Press, New Haven–London 2014.

Deuze M., Challenges and Opportunities for the Future of Media Mass Communication Theory and Research: Positionality, Integrative Research, and Public Scholarship, „Central European Journal of Communication” 2021, Vol. 14, No 1(28), s. 5–26.

Deuze M., The Role of Media and Mass Communication Theory in the Global Pandemic, „Communication Today” 2020, Vol. 11, No. 2, s. 5–16.

Dowbor L., Społeczeństwo w poszukiwaniu nowych kierunków, „Le Monde Diplomatique”, marzec–kwiecień 2021, s. 34–35.

Dukaj J., Wolność myśli albo demokracja, „Magazyn Wolna Sobota”, „Gazeta Wyborcza”, 5–6 czerwiec 2021, s. 9–11.

Dwoskin E., Tech giants are profiting – and getting more powerful – even as the global economy tanks, April 27, 2020, „The Washington Post”, https://www.washingtonpost.com/technology/2020/04/27/big-tech-coronavirus-winners/ (dostęp: 17.08.2021).

Ebner J., Coraz ciemniej. Ekstremiści w sieci, przeł. A. Zieliński, Polityka Sp. z o.o., Warszawa 2020.

Fletcher R., Perception of fair news coverage among different groups, 2021 Digital News Report, Reuters Institute, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021/perceptions-fair-news-coverage-among-different-groups (dostęp: 17.08.2021).

Fuchs Ch., Everyday Life and Everyday Communication in Coronavirus Capitalism, „Communication, Capitalism & Critique” 2020, Vol. 18 (1), s. 375–399.

Galloway S., Wielka Czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google, przeł. J. Kubiak, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2019.

Garton Ash T., Wolne słowo. Dziesięć zasad dla połączonego świata, przeł. M. Godyń, F. Godyń, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2018.

Harari Yuval N., Wirus a śmierć, „Forum” 2020, nr 11, s. 25–27.

Henig R.M., Dlaczego świat nie był gotowy na wirusa? Czy ignorowaliśmy sygnały?, „National Geographic”, 3.08.2020, https://www.national-geographic.pl/artykul/koronawirus-brak-przygotowania-na-pandemie-dlaczego-ignorowalismy-sygnaly (dostęp: 12.08.2021).

Jaskiernia A., Information pollution in a digital and polarized world as a challenge to human rights protection – the Council of Europe’s approach, „Review of European and Comparative Law” 2021, Vol. XLVI, No. 3, s. 7–26.

Jaulmes A., Wojna na kliknięcia [Le Figaro], „Gazeta Wyborcza. Magazyn Wolna Sobota”, 19–20.06.2021.

Jenkins H., Ford S., Green J., Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze, przeł. M. Wróblewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.

Kitchen K., The New Superpowers: How and Why the Tech Industry is Shaping the International System, „National Affairs”, No. 48, Summer 2021, https://nationalaffairs.com/the-new-superpowers-how-and-why-the-tech-industry-is-shaping-the-international-system (dostęp: 17.08.2021).

Kranzberg M., Technology and history: “Kranzberg’s Laws”, „Bulletin of Science, Technology & Society”, First Published February 1, 1995, https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/027046769501500104 (dostęp: 12.08.2021).

Krastew I., Nadeszło jutro. Jak pandemia zmienia Europę, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2020.

Lau S., EU slams China’s authoritian shift’ and broken economic promises, „POLITICO”, 25.04.2021, https://www.politico.eu/article/eu-china-biden-economy-climate-europe/ (dostęp: 12.08.2021).

Levinson P., Nowe nowe media, przeł. M. Zawadzka-Strączek, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.

McNamee R., Nabici w Facebooka. Przestroga przed katastrofą, przeł. K. Puławski, Media Rodzina Sp. z o.o., Poznań 2019.

Mendelson B.J., Social Media to ściema, przeł. M. Machnik, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2014.

Mitchell A., Jurkowitz M., Baxter Oliphant J., Shearer E., Political Divides, Conspiracy Theories and Divergent News Sources Heading Into 2020 Election, Pew Research Center, September 16, 2020, https://www.journalism.org/2020/09/16/political-divides-conspiracy-theories-and-divergent-news-sources-heading-into-2020-election/ (dostęp: 17.08.2021).

Morozov E., To Save Everything, Click Here, Penguin Books, London 2013.

Okno. Olga Tokarczuk o pandemii, 3.04.2020, CULTURE.PL, https://culture.pl/pl/artykul/okno-olga-tokarczuk-o-pandemii (dostęp: 12.08.2021).

Orłowski M., Globalny wyścig o zachowanie podmiotowości, Idee dla Polski. Obywatelski thinkletter, https://www.kongresobywatelski.pl/wpcontent/uploads/2019/01/mariusz_orlowski-globalny_wyscig_o_zachowanie_podmiotowosci.pdf (dostęp: 2.11.2021).

Rainie L., Anderson J., Albright J., The Future of Free Speech, Trolls, Anonymity and Fake News Online, Pew Research Center, March 2017, https://www.pewresearch.org/internet/2017/03/29/the-future-of-free-speech-trolls-anonymity-and-fake-news-online/ (dostęp: 17.08.2021).

Schwab K., Czwarta rewolucja przemysłowa, przeł. A.D. Kamińska, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2018.

Strittmatter K., Chiny 5.0. Jak powstaje cyfrowa dyktatura, przeł. A. Gadzała, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa 2018.

Warren E., Here’s how we can break up Big Tech (March 8, 2019), https://medium.com/@teamwarren/heres-how-we–can-break-up-bigTtech (dostęp: 17.08.2021).

Zuboff S., Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy, przeł. A. Unterschuetz, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2020.

Published

2021-12-22

How to Cite

Alicja. (2021). The pandemic COVID-19 and the „new normal” in the communication system. The regulatory challenges of the Digital Age. Media Business Culture, (2(11), 9–21. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/6637

Issue

Section

Artykuły