One World. Social advertising in the age of a pandemic

Authors

  • Krzysztof Stępniak Cardinal Stefan Wyszyński University

Keywords:

case study, COVID-19, Poland, social advertising, World Health Organization

Abstract

The article is an excerpt from a wider research project carried out by the author in October– December 2020, concerning advertising materials used by WHO and selected countries (Poland, Australia, Canada, New Zealand and South Africa) in social campaigns during the SARS-CoV-2 pandemic. This text presents one case study – a campaign used in Poland, comparing its messages with WHO advertising materials. The main thesis was taken from the thought of Ivan Krastev, who claims that the pandemic made everyone realize that all people are inhabitants of “One World” in the face of a global threat. The entire study used the triangulation of two research methods – case study and compositional interpretation by Gillian Rose. Roman Jakobson’s model of linguistic communication was used to examine the verbal layer of messages. In the linguistic layer of the messages, their considerable persuasiveness was assumed. In the visual layer, due to the simplicity of the form, it is limited to the compositional modality, with particular emphasis on colors and iconic signs. The text shows how important a role in communication, especially in times of a pandemic, is played by social advertising campaigns. Paradoxically, a pandemic that threatens humanity may also open up new, comparative areas of research on the effectiveness of mass communication means used in some countries, which can be successfully used in others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Audet J., d’Amboise G., The Multi-Site Study: An Innovative Research Methodology, „The Qualitative Report” 2012, Vol. 6, No. 2, s. 1–18.

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Bielska E., Koncepcje oporu we współczesnych naukach społecznych. Główne problemy, pojęcia, rozstrzygnięcia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.

Casero-Ripollés A., Impact of COVID-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak, „El Profesional de la Información” 2020, Vol. 29, No. 2, s. 1–11 (dostęp: 8.02.2021).

Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public, World Health Organization, https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public (dostęp: 9.11.2020).

Dańda A., Lubecka J., Casebook. Metodologia tworzenia case study, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera, Kraków 2010.

Flyvbjerg B., Pięć mitów o badaniach typu studium przypadku, „Studia Socjologiczne” 2005, nr 2, s. 41–69.

Global Risks Report 2021, 16th Ed., World Economic Forum, Cologny–Geneva 2021.

Goodwill B., Public Service Advertising – Background and Future, http://www1.psaresearch.com/bib9830.html (dostęp: 22.10.2020).

Gustafsson J., Single case studies vs. multiple case studies: A comparative study, 2017-01-12, https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1064378/FULLTEXT01.pdf (dostęp: 30.12.2020).

https://www.facebook.com/135889759813803/photos/-szukasz-materia%C5%82%C3%B-3w-o-koronawirus-%EF%B8%8Fplakaty-do-pobraniawydruku-a-tak%C5%BCe-aktualne-k/2711195408949879/ (dostęp: 8.11.2020).

„Jak uchronić się przed koronawirusem?” Infografiki Światowej Organizacji Zdrowia WHO, https://www.pzh.gov.pl/jak-uchronic-sie-przed-koronawirusem-infografiki-swiatowej-organizacji-zdrowia-who/ (dostęp: 7.11.2020).

Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, „Pamiętnik Literacki” 1960, nr 2, s. 431–473.

Kelman H.C., Compliance, identification, and internalization: Three processes of attitude change, „Journal of Conflict Resolution” 1958, Vol. 2, No. 1, s. 51–60, https://scholar.harvard.edu/files/hckelman/files/Compliance_identification_and_internalization.pdf (dostęp: 11.12.2020).

Kelman H.C., Processes of opinion change, „Public Opinion Quarterly” 1961, Vol. 25, s. 57–78, https://scholar.harvard.edu/files/hckelman/files/ProcessesofOpinion.pdf (dostęp: 11.12.2020).

Koronawirus: informacje i zalecenia, https://www.gov.pl/web/koronawirus/do-pobrania (dostęp: 8.11.2020).

Koronawirus – najbardziej ufamy lekarzom, https://arc.com.pl/Koronawirus-najbardziej-ufamy-lekarzom-blog-pol-1585326759.html (dostęp: 10.12.2020).

Krastew I., Nadeszło jutro. Jak pandemia zmienia Europę, przeł. M. Sutowski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2020.

Krzyszkowski M., Ikonologia reklamy społecznej w Polsce i w Szwecji, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 2007, 32, s. 57–74.

Lalewicz J., Krytyka teorii funkcji mowy Bühlera-Jakobsona, „Teksty” 1973, nr 6, s. 16–33.

Mielcarek P., Metoda case study w rozwoju teorii naukowych, „Organizacja i Kierowanie” 2014, nr 1, s. 105–117.

Mordecai M., How people around the world see the World Health Organization’s initial coronavirus response, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/11/12/how-people-around-the-world-see-the-world-health-organizations-initial-coronavirus-response/ (dostęp: 6.11.2020).

Nielsen R.K. et al., Navigating the ‘Infodemic’: How People in Six Countries Access and Rate News and Information about Coronavirus, Oxford 2020, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-04/Navigating%20the%20Coronavirus%20Infodemic%20FINAL.pdf (dostęp: 8.02.2021).

Older people & COVID-19, https://www.who.int/teams/social-determinants-of-health/COVID-19 (dostęp: 30.11.2020).

Our values, our DNA, https://www.who.int/about/who-we-are/our-values (dostęp: 5.11.2020).

Paluchowski W.J., Komunikacja perswazyjna a reklama, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1994, z. 2, s. 113–124.

Pierwszy przypadek koronawirusa w Polsce, https://www.gov.pl/web/zdrowie/pierwszy-przypadek-koronawirusa-w-polsce (dostęp: 8.11.2020).

Polacy nie wierzą w dane Ministerstwa Zdrowia o zakażeniach COVID-19, https://shareinfo.pl/polacy-nie-wierza-w-dane-ministerstwa-zdrowia-o-zakazeniach-COVID-19/ (dostęp: 8.12.2020).

ProteGO Safe, https://www.gov.pl/web/koronawirus/protegosafe (dostęp: 13.12.2020).

Raport zakażeń koronawirusem (SARS-CoV-2) https://www.gov.pl/web/koronawirus/wykaz-zarazen-koronawirusem-sars-cov-2 (dostęp: 11.02.2021).

Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Ryłko-Kurpiewska A., Kontrowersje wokół tradycji badań nad komunikatem reklamowym, „Studia Medioznawcze” 2007, nr 4, s. 51–73.

Stolarska A., Wpływ reklamy społecznej na postawy i zachowania odbiorców przekazu, „Roczniki Ekonomii i Zarządzania” 2012, t. 4, s. 309–325.

Wójciuk A., Perswazja w reklamach społecznych, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne” 2016, nr 2, s. 109–125.

Wójciuk A., Reklama komercyjna i reklama społeczna – różnice i podobieństwa, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Społeczne” 2017, nr 16, s. 27–43.

Žižek S., Pandemia! COVID-19 trzęsie światem, przeł. J. Maksymowicz-Hamann, Wydawnictwo Relacja, Warszawa 2020.

Published

2021-12-22

How to Cite

Stępniak, K. . (2021). One World. Social advertising in the age of a pandemic. Media Business Culture, (2(11), 53–73. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/6640

Issue

Section

Artykuły