What will the press be like after the pandemic? Initial diagnosis attempt (as of January 2021)

Authors

  • Jolanta Kępa-Mętrak Jan Kochanowski University

Keywords:

coronavirus pandemic, printed press, electronic press, news press, sales of the press

Abstract


The aim of the article is an attempt to estimate the changes that took place in the press in the last year, directly or indirectly related to the coronavirus pandemic. Some publishers experienced its effects painfully, losing readership and advertiser clients, which caused financial losses that are difficult to counteract. Hence the decisions to close press titles, suspend or abandon the printed version to the electronic version. In the latter case, we will have to wait for the gains to offset the losses. But digital editions are gaining in importance. The information provided before the end of 2020 by the press giant – the New York Times – about generating more revenues from sales of digital editions than from printed ones (sic!), should encourage publishers to develop this form of sales. This is a historic moment for the world press. The abandonment of printing press, announced years ago, may now accelerate even more. Not because of a pandemic anymore, but because electronic newspapers may generate higher revenues than traditional ones. Thus, the last arguments for staying in print may lose their raison d’être.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauer Media Group discontinues its publishing business in New Zealand, https://www.bauermedia.com/news/press-release-publishing-new-zealand (dostęp: 18.01.2021).

Bauer Z., Gatunki dziennikarskie w Sieci. Co się zmieniło i jak bardzo? [w:] E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015.

bcz, Bauer Media Group zamyka redakcje w Nowej Zelandii, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/bauer-media-group-zamyka-redakcje-w-nowej-zelandii (dostęp: 15.01.2021).

bcz, Bauer Media Group zawiesza wydania papierowe «niektórych czasopism» i zwalnia 140 pracowników w Australii, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/bauer-media-group-zawiesza-wydania-papierowe-niektorych-czasopism-i-zwalnia-140-pracownikow-w-australii (dostęp: 15.01.2021).

Bochyńska N., Bauer zamyka tytuły i zwalnia. «Koronawirus staje się pretekstem, wymówką dla wydawców», https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/bauer-zamyka-tytuly-i-zwalnia-koronawirus-staje-sie-pretekstem-wymowka-dla-wydawcow (dostęp: 15.01.2021).

Dawson R., Newspaper Extinction Timeline, https://rossdawson.com/frameworks/newspaper-extinction-timeline/ (dostęp: 8.01.2021).

Drabik P., Z powodu pandemii z rynku zniknęło kolejne pismo o podróżach, https://www.press.pl/tresc/64718,z-powodu-pandemii-z-rynku-zniknelo-kolejne-pismo-o-podrozach-poznaj-Swiat (dostęp: 8.01.2021).

Drodzy Przyjaciele, https://www.poznaj-swiat.pl/artykul,drodzy_przyjaciele_,3244 (dostęp: 8.02.2021).

Erling B., Mediapanel: większość serwisów dzienników ze wzrostem liczby użytkowników, https://www.press.pl/tresc/64851,mediapanel_-wiekszosc-serwisow-dziennikow-ze-wzrostem-liczby-uzytkownikow (dostęp: 12.02.2021).

Global Digital Subscription Snapshot – 2020 Q4, https://www.fipp.com/wp-content/uploads/2020/12/FIPP_GDS_Snapshot_2020_Q4_V1.pdf (dostęp: 8.02.2021).

Hogg C., ‘Newspaper Extinction Timeline’ gives predictions on death of newspapers globally, http://www.futureofmediaevents.com/2010/11/01/newspaper-extinction-timeline-gives-predictions-on-death-of-newspapers-globally/ (dostęp: 8.01.2021).

Kępa-Mętrak J., Komunikowanie lokalne wobec nowych możliwości i oczekiwań. Prasa drukowana czy elektroniczna?, „Zeszyty Prasoznawcze” 2014, t. 57, nr 1, s. 22–42.

Kępa-Mętrak J., Prasa lokalna w dobie nowych technologii. Analiza wybranych przykładów, „Zeszyty Prasoznawcze” 2017, T. 60 nr 3, s. 451–467.

Kowalik K., Media online samorządów lokalnych – nowa struktura w systemie medialnym. Próba ujęcia in statu nascendi, „Zeszyty Prasoznawcze” 2018, t. 61, nr 3.

Kowalski J., Tomasz Lis i Michał Karnowski apelują o kupowanie e-wersji „Newsweeka”i „Sieci”. „Możliwy dwucyfrowy spadek”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/koronawirus-epidemia-tomasz-lis-i-michal-karnowski-apeluja-o-kupowanie-newsweek-i-sieci-mozliwy-dwucyfrowy-spadek (dostęp: 29.01.2021).

Kucharski S., Bogusław Chrabota: pandemia to katalizator przemiany cyfrowej, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/boguslaw-chrabota-pandemia-to-katalizator-przemiany-cyfrowej (dostęp: 18.01.2021).

Kurdupski M., „Gość Niedzielny” liderem sprzedaży w styczniu, „Newsweek Polska” najbardziej w dół, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-tygodnikow-opinii-styczen-2020-roku-gosc-niedzielny (dostęp: 8.01.2021).

Kurdupski M., W marcu sprzedaż tygodników opinii 12 proc. w dół. „Gość Niedzielny”stracił 38 proc., wyprzedziła go „Polityka”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-tygodnikow-opinii-i-kwartal-2020-polityka (dostęp: 29.01.2021).

Lisiecki M.M., Od Wydawcy, https://www.wprost.pl/tygodnik/10323611/Od-Wydawcy.html (dostęp: 8.01.2021).

Mielczarek T., Raport o śmierci polskich gazet, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2012.

Mocna pozycja magazynów w okresie pandemii – Raport Wydawnictwa Bauer, https://bauer.pl/biuro-prasowe-wpis/raport-wydawnictwa-bauer-zmiana-zachowan-w-swiecie-pelnym-wyzwan/ (dostęp: 18.01.2021).

nb, Subskrypcje Newsweek.pl i Forbes.pl w pakiecie z filmami VOD.pl, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/subskrypcje-newsweek-pl-i-forbes-pl-w-pakiecie-z-filmami-vod-pl (dostęp: 29.01.2021).

newseria / pr, Maciej Hoffman: Sprzedaż prasy mocno spada. Zyskują cyfrowe wydania, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/maciej-hoffman-sprzedaz-prasy-mocno-spada-zyskuja-cyfrowe-wydania (dostęp: 9.01.2021).

Poleszak D., Maciołek D., Wpływ manipulacji medialnej na kształtowanie się tożsamości współczesnej młodzieży, „Kultura – Media – Teologia” 2014, nr 4, s. 45.

Poulet B., La fin des journaux et l’avenir de l’information, Ediotions Gallimard, Paris 2009; wyd. pol.: Śmierć gazet i przyszłość informacji, przeł. O. Hedemann, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2011.

ps, Bauer reaguje na koronawirusa w Wielkiej Brytanii. 10 tytułów do internetu, połączenia lub likwidacji, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/bauer-reaguje-na-koronawirusa-w-wielkiej-brytanii-10-tytulow-do-internetu-polaczenia-lub-likwidacji-dlaczego-rynek-prasowy-straty-z-powodu-koronawirusa (dostęp: 15.01.2021).

ps, W Europie cyfrowe prenumeraty gazet w górę o 267 procent. „Czytelnicy widzą wartość mediów informacyjnych”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-europie-cyfrowe-prenumeraty-gazet-w-gore-o-267-procent-czytelnicy-widza-wartosc-mediow-informacyjnych (dostęp: 29.01.2021).

Raport Wydawnictwa Bauer: Zmiana zachowań w świecie pełnym wyzwań, https://bauer.pl/wp-content/uploads/2020/04/Mocna-pozycja-magazyn%C3%B3w-w-okresie-pandemii_Raport-Wydawnictwa-Bauer.pdf (dostęp: 18.01.2021).

sk, Rośnie wartość rynku wolnych strzelców w pandemii. Przekroczy 12 mld zł, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rosnie-wartosc-rynku-wolnych-strzelcow-w-pandemii-przekroczy-12-mld-zl (dostęp: 18.01.2021).

Stawiany J., «Gazeta Wyborcza» na 21. miejscu światowego rankingu cyfrowych prenumerat, https://www.press.pl/tresc/63447,_gazeta-wyborcza_-na-21_-miejscu-swiatowego-rankingu-cyfrowych-prenumerat (dostęp: 30.01.2021).

Stawiany J., Niepytalski M., Kucharski S., Koniec papierowego «Wprost», https://www.press.pl/tresc/60999,koniec-papierowego-_wprost_ (dostęp: 8.01.2021).

Systemy medialne w dobie cyfryzacji. Kierunki i skala przemian, red. Z. Oniszczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015

Tameez H., For the first time, The New York Times’ digital subscriptions generate more revenue than its print ones, https://www.niemanlab.org/2020/11/for-the-first-time-the-new-york-times-digital-subscriptions-generate-more-revenue-than-its-print-ones/ (dostęp: 8.02.2021).

tw, Grupa ZPR Media rezygnuje z miesięcznika „Zdrowie” i zwalnia pracowników, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/koniec-miesiecznika-zdrowie-wlasciel-zpr-media-zwalnia-pracownikow (dostęp: 29.01.2021).

tw, Ostatni numer „Wprost” z wyższą ceną i mniejszym nakładem, zmalał też nakład „Do Rzeczy”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wprost-ostatni-numer-wyzsza-cena-mniejszy-naklad-zmalal-tez-naklad-do-rzeczy; https://www.wprost.pl/tygodnik/archiwum (dostęp: 8.01.2021).

tw, „Polityka” przed „Gościem Niedzielnym” w rozpowszechnianiu płatnym. „Newsweek”zyskał 20%, „Do Rzeczy” straciło 25, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polityka-sprzedazowo-przed-gosciem-niedzielnym-newsweek-zyskal-20-proc-do-rzeczy-stracilo-25-proc (dostęp: 29.01.2021).

tw, Portal „Super Expressu” zwiększył przewagę nad Wyborcza.pl i Fakt.pl, mocno w dół serwisy „DGP” (TOP12), https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/portal-super-expressu-zwiekszyl-przewage-nad-wyborcza-pl-i-fakt-pl-mocno-w-dol-serwisy-dgp-top12 (dostęp: 12.02.2021).

tw, Ruch w serwisach dzienników 25 proc. w górę. Fakt.pl wyprzedził Wyborcza.pl (TOP12), https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ruch-w-serwisach-dziennikow-25-proc-w-gore-fakt-pl-wyprzedzil-wyborcza-pl-top12 (dostęp: 11.02.2021).

Wojtas T., Część tygodników opinii w czasie epidemii zmniejszyła objętość. „Reakcja oszczędnościowo-pragmatyczna”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/czesc-tygodnikow-opinii-w-czasie-epidemii-zmniejszyla-objetosc-reakcja-oszczednosciowo-pragmatyczna (dostęp: 29.01.2021).

Wojtas T., Pierwsze wyniki Mediapanelu: Wirtualna Polska i RASP przed Facebookiem, Radiozet.pl przed Gazeta.pl, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mediapanel-wyniki-pazdziernik-najpopularniejsze-serwisy-internetowe-i-aplikacje-mobilne-w-polsce (dostęp: 12.02.2021).

Wydawnictwo Bauer notuje duże wzrosty sprzedaży e-wydań swoich magazynów, https://bauer.pl/biuro-prasowe-wpis/wydawnictwo-bauer-notuje-duze-wzrosty-sprzedazy-e-wydan-swoich-magazynow/ (dostęp: 28.01.2021).

Portale internetowe i akty prawne

https://www.bauermedia.com/ (dostęp: 18.01.2021).

https://twitter.com/michalkarnowski/status/1239685480100311040 (dostęp: 29.01.2021).

https://www.wirtualnemedia.pl/wiadomosci/prasa/wyniki-sprzedazy-prasy/ (dostęp: 11.02.2021).

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000491/O/D20200491.pdf (dostęp: 29.01.2021).

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, https://dziennikustaw.gov.pl/D2020000052201.pdf (dostęp: 29.01.2021).

Published

2021-12-22

How to Cite

Kępa-Mętrak, J. . (2021). What will the press be like after the pandemic? Initial diagnosis attempt (as of January 2021). Media Business Culture, (2(11), 169–184. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/6648

Issue

Section

Artykuły