The Attitudes of Internet Users to Vaccines During the Pandemic on the Basis of Selected Memes
Keywords:
vaccines, memes, prosumer, pandemic, health communicationAbstract
The aim of this article is to discuss the attitudes exhibited by internet users to vaccines during the pandemic. It is assumed here that the activities of internet users fall within the general category of the activity of media users, while memes are a way to manifest the users’ attitude to specific issues. The article employs the active audience theory and elaborates on the phenomenon of internet memes as a key category of research. The research material comprises messages posted on Demotywatory.pl that are subject to content analysis. The material is first categorized on the basis of its connection to the COVID-19 pandemic. Subsequently, the internet users’ attitudes are determined – whether they support or reject vaccinations – and the implications of particular messages are analysed. The research results make it possible to pinpoint the attitude of a given group to the issue of vaccination. Further, they show that health issues are often a starting point for a broader discussion (and critique) on the level of political communication.
Downloads
References
Kamińska M., Niecne memy. 12 wykładów o kulturze internetu, Wydawnictwo Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2011.
Kreft J., Konsekwencje współtworzenia wartości w mediach przez użytkowników, „Zarządzanie w Kulturze” 2013, nr 14, z. 4, s. 351–360, http://www.ejournals.eu/Zarzadzanie-w-Kulturze/Tom-14-2013/14-4-2013/art/1678/ (dostęp: 23.03.2021).
Kreft J., Za fasadą społeczności. Elementy zarządzania nowymi mediami, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.
Krzanicki M., Gracz – prosument w cyfrowej rzeczywistości. Rewolucja czy ewolucja?, „Kwartalnik Nauk o Mediach” 2015, nr 1, http://knm.uksw.edu.pl/gracz-prosument-cyfrowej-rzeczywistosci-rewolucja-ewolucja/ (dostęp: 23.03.2021).
Lisowska-Magdziarz M., Feniksy, łabędzie, motyle. Media i kultura transformacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
Niekrewicz A.A., Od schematyzmu do kreacyjności. Język memów internetowych, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski 2015.
Nowak J., Memy internetowe: teksty (cyfrowej) kultury językiem krytyki społecznej [w:] Współczesne media. Język mediów, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.
Nowak J., The Good, the Bad, and the Commons: A Critical Review of Popular Discourse on Piracy and Power During Anti‐ACTA Protests, „Journal of Computer-Related Communication”2016, Vol. 21(2), s. 177–194, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jcc4.12149 (dostęp: 23.03.2021).
Nutbeam D., Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century, „Health Promotion International” 2000, Vol. 15(3), s. 259–267, https://doi.org/10.1093/heapro/15.3.259 (dostęp: 21.03.2021).
Pataj M., Komunikowanie o zdrowiu w Polsce na przykładzie akcji „Nie-bo-rak” [w:] Kobiety w sferze publicznej. Perspektywy interdyscyplinarne problemu, red. M. Pataj, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017.
Piskorz K., Internetowe memy – hieroglify XXI wieku [w:] Współczesne media. Język mediów, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.
Ritzer G., Dean P., Jurgenson N., The Coming of Age of the Prosumer, „American Behavioral Scientist” 2012, Vol. 56(4), s. 379–398, https://doi.org/10.1177%2F0002764211429368 (dostęp: 9.04.2019).
Ritzer G., Jurgenson N., Production, Consumption, Prosumption. The nature of capitalism in the age of the digital ‘prosumer’, „Journal of Consumer Culture” 2010, Vol. 10 (1), s. 13–36,
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1469540509354673 (dostęp: 22.03.2021).
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 roku w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, Dz. U. 2020 poz. 491, z późn. zm.
Shiffman L., Memes in a Digital World: Reconciling with a Conceptual Troublemaker, „Journal of Computer-Mediated Communication” 2012, Vol. 18, s. 362–377, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/jcc4.12013 (dostęp: 23.03.2021).
Siuda P., Mechanizmy kultury prosumpcji, czyli fani i ich globalne zróżnicowanie, „Studia Socjologiczne” 2012, nr 4(207), s. 109–132, http://piotrsiuda.com/wp-content/uploads/2015/01/Piotr_Siuda_Mechanizmy_kultury_prosumpcji.pdf (dostęp: 22.03.2021).
Szpunar M., Nowe–stare medium Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2012, https://www.magdalenaszpunar.com/_pliki/Nowe-stare%20medium_Szpunar.pdf (dostęp: 11.04.2021).
Toffler A., Trzecia fala, przeł. E. Woydyłło, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1997.
tw, Serwisy z humorem dalej tracą popularność. Najbardziej w dół Joemonster i Kwejk (TOP10), https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serwisy-z-humorem-dalej-traca-popularnosc-najbardziej-w-dol-joemonster-i-kwejk-top10) (dostęp: 11.04.2021).