Rzecznik prasowy klubu sportowego – obowiązki zawodowe oraz kompetencje interpersonalne wspomagające komunikację z mediami i kibicami

Authors

Keywords:

press officer, sport club, professional responsibilities, interpersonal skills, communication, media, supporters

Abstract

The subject of this article is the profession of a press officer of a sports club, his/her professional duties and interpersonal competences which support communication with the media and fans. The monograph cites the historical context of the emergence of the press officer profession, the typographical hierarchy of press officers. The monograph also distinguishes the scope of duties and relevant interpersonal competences. Supporters of the sports club are also described, as well as the media – transformations, development of social media, references to television stations cooperating with the organisation. The most important element of this article is the research, which was preceded by the selection of an appropriate methodology and research tools. The aim was to interview ten selected press officers representing football and volleyball clubs and analyse them in detail. Thanks to the research sample we were able to obtain a complete picture of the press officer, his/her duties, and relevant features. The press officer profession in Poland is a discipline which has been developing since the 1970s. of XX century. The importance of this profession has been shown in this work, as well as a view on how their work changed during the COVID-19 pandemic.

Downloads

References

Adamus-Matuszyńska A., Rzecznik i wizerunek organizacji [w:] Rzecznicy prasowi a public relations, red. K. Gajdka, J. Legomska, Edytor, Katowice 2007.

Brzeźniak M., Budowanie świadomości marki sportowej, Wydawnictwo Naukowe KATEDRA, Gdańsk 2017.

Czarnecki P., Etyka mediów, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2008.

Drzycimski A., Sztuka kształtowania wizerunku, Business Press, Warszawa 2008.

Dudek K., Rola rzeczników prasowych w komunikacji masowej, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec–Praga 2015.

Fikus D., Prasa jako kontrola władzy, Warszawa 1993.

Flis J., Rzecznik kontra konsultant. Problemy współpracy rzeczników prasowych z zewnętrznymi konsultantami [w:] Rzecznictwo prasowe. Teoria, praktyka, konteksty, red. K. Gajdka, Z. Widera, Wydawnictwo Naukowe Unikat-2, Katowice 2010.

Gajdka K., Rzecznik prasowy w otoczeniu mediów. Teoria i praktyka, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej im. płk. dypl. Mariana Porwita, Kraków 2012.

Galletta A., Mastering the semi-structured interview and beyond. Form research design to analysis and publication, New York University Press, New York–London 2013.

Gudkova S., Wywiad w badaniach jakościowych [w:] Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, red. D. Jemielniak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Hajduk S., Rzecznicy prasowi w działalności media relations, „Rocznik Prasoznawczy” 2012, t. 6, s. 193–204.

Kopeć-Ziemczyk K., PR instytucji sportowych ze szczególnym uwzględnieniem media relations [w:] Zarządzanie w polskim sporcie, red. G. Botwina, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2020.

Martela I., Rott D., Rzecznik prasowy. Kompetencje interpersonalne – wybrane problemy i zagrożenia, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec–Trnava 2011.

Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M., Rozwój badań marketingowych – w kierunku nowych podejść i kontekstów badawczych związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa [w:] Badania marketingowe – metody, nowe podejścia i konteksty badawcze, red. K. Mazurek-Łopacińska, M. Sobocińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2011.

Mrozek J.J., Podstawowe zadania rzecznika prasowego jednostki administracji rządowej, „Civitas et lex” 2015, t. 5, nr 1, s. 31–39.

Narożna D., Naukowiec – ekspert jako element kształtowania wizerunku uczelni w mediach. Casus Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu [w:] Komunikowanie o nauce, red. M. Żyrek-Horodyska, E. Hodalska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.

Narożna D., Uwarunkowania rzecznika prasowego w Polsce. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Silva Rerum, Poznań 2018.

Przybysz M., Challanges and tasks for the press spokesman and public relations specialist in crisis situaltions in institutional communication in the context of the Internet, „Kultura – Media – Teologia” 2020, nr 40, s. 8–26.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2006.

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Pokorna-Ignatowicz K., Źródło informacji dla dziennikarzy, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Published

2023-12-21

How to Cite

Stawicka, D., & Żyliński, S. (2023). Rzecznik prasowy klubu sportowego – obowiązki zawodowe oraz kompetencje interpersonalne wspomagające komunikację z mediami i kibicami. Media Business Culture, (2 (15), 119–133. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/11229

Issue

Section

Artykuły