Facebook jako narzędzie komunikacji z fanami. Analiza porównawcza aktywności pisarek: Katarzyny Bondy i Katarzyny Puzyńskiej
Słowa kluczowe:
analiza mediów, Facebook, komunikacja w nowych mediach, pisarze w nowych mediach, komunikacja z fanamiAbstrakt
Artykuł zawiera prezentację oraz analizę wyników badań (zarówno jakościowych, jak i ilościowych) przeprowadzonych latem 2019 roku na facebookowych profilach pisarek Katarzyny Bondy i Katarzyny Puzyńskiej. Dwumiesięczny monitoring profili dostarczył cennych danych, które umożliwiły weryfikację hipotez badawczych. Autorka założyła, że „wezwania do akcji” kierowane przez pisarki będą pozytywnie wpływały na liczbę reakcji ze strony publiczności oraz że obie pisarki będą dodawać posty z podobną częstotliwością. Okazało się, że „wezwania do akcji” nie są tak istotne w komunikacji z fanami, jak mogłoby się to intuicyjnie wydawać. Dodatkowo wykryto znaczne różnice w zakresie częstotliwości dodawania postów: Katarzyna Puzyńska była zdecydowanie bardziej aktywna, a na jej koncie pojawiały się różnorodne posty, które można przyporządkować do czterech kategorii (autoportrety, promocje książek, natura, inne). W przypadku Katarzyny Bondy postów było znacznie mniej i można je podzielić na dwie zasadnicze kategorie (posty promujące książki oraz osobiste). Jednocześnie spostrzeżono, że obie pisarki chętnie wchodziły w interakcje z fanami, wykorzystując potencjał nowych mediów.
Downloads
Bibliografia
Aaty A. Abdelkader Saad Abdel, Koshy S., The use of Facebook as a customer engagement tool by newspapers in the UAE: an exploratory study, „Journal of Media and Mass Communication” 2015, nr 2.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
Cieślik K., Nie interesował mnie problem „żołnierzy wyklętych”, ale to, jak on nas dziś infekuje, http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,18327598,katarzyna-bonda-w-takiej-sytuacji-juz-nie-wiesz-kim-jestes.html (dostęp: 09.09.2019).
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Kaczor K., Nazywam się Mróz. Remigiusz Mróz. O kreacji marki autorskiej/literackiej w polskim polu literackim/kultury, „Media, Biznes, Kultura” 2019, nr 1.
Kreft J., Za fasadą społeczności. Elementy zarządzania nowymi mediami, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.
Melosik Z., Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu (o tożsamości zamkniętej w celi wizerunku), „Studia Edukacyjne” 2013, nr 6.
Meng M., Stavros C., Westberg K., Engaging fans through social media: Implications for team identification, „Sport, Business and Management: An International Journal” 2015, nr 5.
Oficjalna strona autorki: http://katarzynabonda.pl/o-autorce/ (dostęp: 08.09.2019).
Oficjalny profil autorki: https://web.facebook.com/katarzyna.bonda/?fref=ts (dostęp: 08.09.2019).
Oficjalny profil autorki: https://www.instagram.com/katarzynabonda/ (dostęp: 08.09.2019).
Oficjalny profil autorki: https://twitter.com/BondaKatarzyna (dostęp: 08.09.2019).
Oficjalna strona autorki: http://www.katarzynapuzynska.pl/o-mnie1/biogram (08.09.2019).
Oficjalna strona autorki: http://www.katarzynapuzynska.pl/english/awards-and-nominations (dostęp: 08.09.2019).
Oficjalny profil: https://www.facebook.com/katarzynapuzynska (dostęp: 08.09.2019).
Oficjalny profil: https://www.instagram.com/puzynska/ (dostęp: 08.09.2019).
Raport: Stan czytelnictwa w Polsce 2018, https://www.bn.org.pl/tag-czytelnictwo (dostęp: 08.09.2019).
Salinas S., Liczba użytkowników Facebooka zwiększa się mimo skandali, http://www.proto.pl/aktualnosci/liczba-uzytkownikow-facebooka-zwieksza-sie-mimo-skandali (dostęp: 10.09.2019).
Tkaczyk J., Facebook jako narzędzie WOM marketingu, „Ekonomiczne Problemy Usług” 2011, nr 72.
Twenge J.M., iGen, Smak Słowa, Sopot 2019.
Vaidhyanathan S., Anti-social media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2018.