Nowe oblicza reklamy zewnętrznej. Komunikacja „tu” i „teraz”
Słowa kluczowe:
reklama zewnętrzna, rynek reklamy OOH, komunikacja, kontekst, społeczeństwoAbstrakt
Autorka artykułu prezentuje zmiany dokonujące się na rynku reklamy, które wynikają z rosnącego znaczenia nośników OOH (Out of Home). Dostrzeżenie potencjału nośników reklamy zewnętrznej przez reklamodawców jest tu zarówno wynikiem wniosków płynących z badań konsumpcji mediów, jak i zmian technologicznych prowadzących do zwiększenia efektywności przekazów. Celem rozważań jest ukazanie specyfiki komunikacji reklamowej przyjmującej postać spersonalizowaną, wykorzystującej mobilność adresatów i ich coraz dłuższą obecność poza domem, właściwą dla medium natychmiastowość kontaktu oraz likwidację dystansu czasowego i przestrzennego między nadawcą a odbiorcą. Czynniki te w sposób jednoznaczny wpływają na sposób konstruowania komunikatów, które podlegają obecnie nowym regułom, co przejawia się m.in. w rezygnacji z podstawowego dotychczas elementu outdooru – sloganu – jako środka właściwego komunikatom autorytatywnym1 , sugerującym nadrzędną relację nadawcy względem odbiorcy. Odwrócenie relacji komunikacyjnej i uczynienie adresata głównym podmiotem i sprawcą zdarzeń jest obecnie wyraźną tendencją w zmieniającym się z roku na rok obliczu rynku OOH.
Downloads
Bibliografia
Board W., Here’s How Zero-Speed Takeover Becomes A ‘Digital Billboard. Mickey D’s and OMG Partner for Wazers in OOH Campaign, https://oohtoday.com/heres-how-zero- -speed-takeover-becomes-a-digital-billboard (dostęp: 7.03.2019).
Einstein G., McDaniel M., Thomas R., Mayfield S., Shank H., Morrisette N., Breneiser J., Multiple processes in prospective memory retrieval: factors determining monitoring versus spontaneous retrieval, „Journal of Experimental Psychology: General” 2005.
Głowiński M., Style odbioru, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1977.
Hanrahan J., Campaign: McDonald’s Calls On Temperature Driven Ads. Źródło: www.bandt. com.au/marketing/campaign-mcdonalds-loose-change-menu-use-temperature-driven-ads (dostęp: 21.03.2019).
Hatalska N., Digital Out-of-Home, http://infuture.institute/raporty/digital-out-of-home/(dostęp: 25.02.2019).
Honeck R.P., Temple J.G., Proverbs: The extended conceptual base and great chain metaphor theories, „Metaphor and Symbolic Activity” 1994, no. 9, s. 85–112. http://www.adnews.com.au/campaigns/ooh-media-tracks-mood-of-customers-in-nutella-activation (dostęp: 21.03.2019).
https://invidis.de/2018/03/dooh-content-so-kreativ-missbraucht-mcdonalds-sein-logo/ (dostęp: 21.03.2019).
https://marcommnews.com/mcdonalds-launches-weather-reactive-outdoor-campaign-by-leo- -burnett-london/ (dostęp: 21.03.2019).
http://www.adnews.com.au/campaigns/ooh-media-tracks-mood-of-customers-in-nutella-activation (dostęp: 21.03.2019).
https://nowymarketing.pl/a/13829,omd-macroscope-z-innowacyjna-kampania-dooh-dla-mcdonald-s (dostęp: 21.03.2019).
http://www.bandt.com.au/marketing/campaign-mcdonalds-loose-change-menu-use-temperature- -driven-ads (dostęp: 21.03.2019).
http://www.media-marketing.com/en/news/mcdonalds-rolls-out-billboards-whose-message-changes-depending-on-the-traffic/ (dostęp: 21.03.2019).
https://www.waze.com/brands/success/mcdonalds (dostęp: 17.03.2019).
Jardine A., Graham M., Canadian Campaign by Cossette Could Be Adapted Globally, https:// adage.com/creativity/work/mcdonalds-follow-arches/53973 (dostęp: 21.03.2019).
Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, TRIO, Warszawa 2007.
Komunikat Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej o sytuacji reklamy OOH w Polsce w 2018 roku, http://igrz.home.pl/2018%20OOH%20komunikat%20igrz.pdf (dostęp: 25.02.2019).
Lewiński P., Retoryka reklamy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
Niedzwieńska A., Pamięć prospektywna. Geneza, mechanizmy, deficyty, Wydawnictwo Sedno, Warszawa 2013.
Pełech-Mikulska J., Globalny rynek reklamy zewnętrznej 2018 – podsumowanie i prognozy, https://be-media.com.pl/globalny-rynek-reklamy-zewnetrznej-2018-podsumowanie-i-prognozy. html (dostęp: 25.02.2019).
Percy L., The Seven Sins of Memory and Their Implications For Advertising [w:] E – European Advances in Consumer Research, red. D. Turley, S. Brown, Vol. 6, Association for Consumer Research, Provo, UT 2003.
Raport MAGNA The state of out of Home, 2019.
Ryłko-Kurpiewska A., Reklama jako sztuka powtórzeń, Novae Res, Gdynia 2016.
Ryłko-Kurpiewska A., Serialowy sposób na nudę – o serialowości jako metodzie konstruowania reklam telewizyjnych, „Studia Pragmalingwistyczne” 2011, Rok III, Kultura popularna – części i całości. Narracje w kulturze popularnej.
Ryłko-Kurpiewska A., Kontrowersje wokół tradycji badań nad komunikatem reklamowym, „Studia Medioznawcze” 2007, nr 4.
Szewczak K., Gorbaniuk O., Cechy strukturalne przekazu reklamowego a zaangażowanie konsumenta, Psychologiczne aspekty komunikacji wizualnej, red. P. Francuz, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2007.
Wiejak K., Kultura czy inteligencja – czynniki wpływające na rozumienie przysłów [w:] Język a komunikacja. Interdyscyplinarne studia nad świadomością i przetwarzaniem językowym, red. J. Nijakowska, Tertium, Kraków.