Żywiec pasuje jak nalał… O perswazyjnych środkach słowotwórczo-frazeologicznych w tekstach reklam
Słowa kluczowe:
reklama, perswazja, słowotwórstwo, frazeologiaAbstrakt
Artykuł dotyczy perswazyjnych środków słowotwórczych i frazeologicznych występujących w tekstach reklam w kontekstach, w których wspomagają one wzajemnie swoje oddziaływanie. Autorka omawia dwanaście rodzajów tak rozumianych perswazyjnych środków słowotwórczo-perswazyjnych, począwszy od wykorzystania słowotwórczej budowy związku frazeologicznego, np. Główka pracuje, żel jej smakuje [Biovital], przez zamianę komponentu związku frazeologicznego na jego derywat słowotwórczy, np. Nie daj się zrobić w konika. […] Startuj po starterek [Heyah], po uczynienie komponentu frazeologizmu elementem gniazda słowotwórczego, np. biovital zdrowie z żeńszeniem / W zdrowym ciele, zdrowy duch.
Downloads
Bibliografia
Bąba S., Innowacje frazeologiczne i kryteria ich oceny [w:] idem, Frazeologia polska. Studia i szkice, red. P. Fliciński, K. Skibski, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań 2009.
Bąba S., Innowacje frazeologiczne współczesnej polszczyzny, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1989.
Boryś W., Słownik etymologiczny języka polskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005.
Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Chlebda W., Frazeologia w reklamie i reklama we frazeologii [w:] Problemy frazeologii europejskiej, red. A.M. Lewicki, Wydawnictwo Energeia, Warszawa 1996.
Chlebda W., Szkice o skrzydlatych słowach. Interpretacje lingwistyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005.
Chruścińska K., O formacjach potencjalnych i okazjonalizmach [w:] M. Szymczak (red.), Z zagadnień słownictwa współczesnego języka polskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1978, s. 69–79.
Cymanow-Sosin K., Metafory we współczesnej reklamie, Wydawnictwo Naukowe Grado, Toruń 2010.
Filip G., Gry językowe Jana Lama, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2003.
Gajewska E., Językowe gry nadawcy z odbiorcą we współczesnym dyskursie reklamy, „Media i Społeczeństwo. Medioznawstwo – Komunikologia – Semiologia – Socjologia Mediów” 2011, nr 1, s. 131, http://www.mediaispoleczenstwo.ath.bielsko.pl/art/126_gajewska.pdf (dostęp: 14.05.2017).
Główczewski A., „Oddaje tobie co kryje w sobie”. Uwagi o semantyce przekazu reklamowego [w:] W przestrzeni komunikacyjnej. Szkice z historii i teorii dramatu, teatru i komunikacji społecznej, red. J. Skuczyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1999, s. 241–268.
Ignatowicz-Skowrońska J., Związki frazeologiczna w reklamie prasowej [w:] Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku. Zbiór studiów, red. K. Handke, H. Dalewska-Greń, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, Warszawa 1994.
Jadacka H., Wstęp [w:] Słownik gniazd słowotwórczych współczesnego języka ogólnopolskiego, red. H. Jadacka, t. 1: T. Vogelgesang, Gniazda odprzymiotnikowe, TAiWPN Universitas, Kraków 2001, s. 7–32.
Kamińska-Szmaj I., Slogan reklamowy – budowa składniowa, „Poradnik Językowy” 1996, z. 4, s. 13.
Kowal A., Innowacje frazeologiczne jako chwyt marketingowy: spoty „Biedronki”, „Konteksty” 2014, nr 1, http://podteksty.amu.edu.pl/content/innowacje-frazeologiczne-jako-chwyt-marketingowy-spoty-biedronki.html (dostęp: 14.05.2017).
Lewicki A.M., Frazeologizmy w sloganach reklamowych [w:] Kreowanie świata w tekstach, red. A.M. Lewicki, R. Tokarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1995.
Lewicki A.M., Wszystko na sprzedaż. Frazeologizmy jako tworzywo sloganów reklamowych [w:] Problemy frazeologii europejskiej I, red. A.M. Lewicki, Wydawnictwo Energeia, Warszawa 1996.
Lusińska A., Reklama a frazeologia. Teksty reklamowe jako źródło nowych frazeologizmów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.
Lewiński P.H., Retoryka reklamy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
Rogowska-Cybulska E., Derywaty przymiotnikowe w tekstach reklam [w:] Słowotwórstwo języka mówionego i pisanego. Materiały siódmej konferencji językoznawczej poświęconej pamięci profesora Bogusława Krei, red. E. Rogowska-Cybulska, E. Badyda, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2016.
Rogowska-Cybulska E., Nazwy nosicieli cech jako przykład perswazyjnego wyzyskiwania kategorii słowotwórczych w tekstach reklam, „Slavia Meridionalis. Studia Slavica et Balcanica” 13, Warszawa 2013.
Rogowska-Cybulska E., O bogactwie perswazyjnych środków słowotwórczych we współczesnej reklamie [w:] Bogactwo współczesnej polszczyzny, red. P. Żmigrodzki, S. Przęczak-Kisielak, Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego, Kraków 2014.
Rogowska-Cybulska E., Słowotwórstwo na usługach reklamy. Mechanizmy tekstowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013.
Szyszko U., Gry językowe w sloganach reklamowych, „Język Polski” 2000, LXXX, nr 3–4.
Waszakowa K., Neologizmy tekstowe w świetle ram interpretacyjnych [w:] Tekst. Analizy i interpretacje, red. J. Bartmiński, B. Boniecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1998.
Widerski J., Frazeologia sloganów reklamowych, „Gospodarka Rynek Edukacja” 2015, nr 3.
Wielki słownik języka polskiego, http://www.wsjp.pl (dostęp: 14.05.2017).
Zięba R., Pasuje jak ulał lub czy związki frazeologiczne i copywriter to dobrana para? [w:] http://eprmedia.pl/pasuje-jak-ulal-lub-czy-zwiazki-frazeologiczne-i-copywriter-to-dobrana-para/ (dostęp: 14.05.2017).