Nowe media w procesie kształtowania tożsamości

Autor

  • Łukasz Kamiński Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

tożsamość, młodzież, dorośli, nowe media, portal społecznościowy

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest ukazanie problemu, jakim jest nadmierny wpływ nowych mediów na młodych ludzi, którzy korzystają z nich coraz chętniej. Dzieciństwo to najważniejszy okres w kontekście kształtowania tożsamości. Brak autorytetów w życiu realnym, przeniesienie całej swojej uwagi na to, co dzieje się w Internecie, niesie za sobą wielkie zagrożenie. Znacznemu pogorszeniu może ulec jakość kontaktów z rówieśnikami. Nadmierna fascynacja światem portali społecznościowych i całkowite poświęcenie uwagi temu, co się w nich dzieje to już dziś poważny kłopot wielu młodych ludzi. W tej sytuacji rola osób dorosłych z ich najbliższego otoczenia wydaje się nieoceniona, i to zadaniem dorosłych jest zapewnienie młodszym pokoleniom możliwości równie atrakcyjnych jak te w świecie online.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Łukasz Kamiński - Uniwersytet Gdański

Łukasz Kamiński – zainteresowania badawcze: społeczeństwo i jego problemy. Szczególnie ta młodsza część społeczeństwa, czyli dzieci i młodzież, ich cele, motywacje życiowe, rola we współczesnym świecie, zainteresowania, różnice w porównaniu z rówieśnikami sprzed 10, 20, 30 lat. Także szeroki problem niepełnosprawności: postrzeganie ich przez społeczeństwo oraz sposób, w jaki osoby nią dotknięte same ten świat postrzegają.

Bibliografia

Brzezińska, A., 2006, Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej [w:] A. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna. Wybór tekstów, Warszawa:, http://scholar.googleusercontent.com/scholarq=cache:piSkO9mvjWQJ:scholar.google.com/&hl=pl&as_sdt=0,5 [dostęp: 15.04.2018].

Centrum Badania Opinii Społecznej, Korzystanie z Internetu, Komunikat z Badań, Nr 49/2017.

Fliciak M., Danielewicz M., Halawa M., Mazurek P., Nowotny A., 2010, Młodzi i media: Nowe media uczestniczą w kulturze, Warszawa: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Główny Urząd Statystyczny, „Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2016”, Opracowanie sygnalne, 20.10.2016, Warszawa, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2016-roku,2,6.html [dostęp: 16.04.2018].

Grześkowiak U.M., 2011, Portale społecznościowe – wybrane aspekty, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 656, http://www.wneiz.pl/studiainformatica/studia-informatica-numery/studia-informatica-28-2011/1495-portale-spolecznosciowe-wybrane-aspekty [dostęp: 17.05.2018].

https://newsroom.fb.com/company-info/ [dostęp: 17.05.2018].

Juszczyk-Rygałło J., 2016, Socjalizacja dziecka jako proces kształtowania tożsamości, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 11, nr 4.

Kozak S., 2013, Patologia fonoholizmu. Przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży odtelefonu komórkowego, Warszawa: Difin.

Mazurek P., 2006, Internet a tożsamość [w:] D. Batorski, M. Marody, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń internetu, Warszawa, http://www.academia.edu/2042363/Mazurek_Pawe%C5%82_2006_Internet_a_to%C5%BCsamo%C5%9B%C4%87_w_D._Batorski_M._Marody_A._Nowak_red._Spo%C5%82eczna_przestrze%C5%84_internetu_Warszawa_Wyd._SWPS [dostęp: 11.04.2018].

Paleczny T., 2008, Socjologia tożsamości, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.

Pyżalski J., 2012, Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowanie młodzieży, Kraków: Impuls.

Skrzypczak A., 2010, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy?, „Refleksje”, wiosna – lato, nr 1, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, https://issuu.com/filipbiay/docs/refleksje-nr1 [dostęp:9.04.2018].

Skuza A., 2012, Interakcje społeczne w procesie socjalizacji, „Forum Pedagogiczne”, nr 1.

Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/to%C5%BCsamo%C5%9B%C4%87;2530211 [dostęp: 16.04.2018].

Wojciszke B., 2006, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa: Scholar.

Wrońska M., 2013, Dorastanie w środowisku cyfrowym – od immersji, poprzez bezkrytyczną fascynację, do kultury medialnej, Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny,

http://scholar.google.pl/citations?user=epgj4k0AAAAJ&hl=pl [dostęp: 8.04.2008].

Pobrania

Opublikowane

2018-12-11

Jak cytować

Kamiński , Łukasz . (2018). Nowe media w procesie kształtowania tożsamości. Progress, (4), 48–55. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/Progress/article/view/4543