Kategoria jednoznaczności i wieloznaczności przekazu muzycznego w świetle koncepcji dzieła otwartego Umberto Eco

Autor

  • Damian Binkowski Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

estetyka, korespondencja sztuk, dzieło otwarte, percepcja, wieloznaczność

Abstrakt

Wśród dzieł zakwalifikowanych przez Umberto Eco jako otwarte szczególne miejsce zajmują wytwory artystyczne reprezentujące sposób istnienia łączony przez niego z kategorią otwarcia drugiego stopnia, zarezerwowaną dla dzieł fizycznie domkniętych, które zostały zdefiniowane przez włoskiego semiotyka jako źródła przekazów o strukturze wieloznacznej. W niniejszych rozważaniach podjęto próbę określenia cech takich utworów na podstawie przesłanek zawartych w Dziele otwartym Eco, uwzględniając istnienie stosunku percepcyjnego dzieło–odbiorca determinowanego przez właściwości strukturalne przekazu artystycznego. Dzięki temu możliwe stało się określenie, jakie czynniki sprzyjają wzmocnieniu jednoznaczności przekazu muzycznego, a tym samym – na zasadzie przeciwieństwa w stosunku do niej - opis okoliczności prowadzących do zwiększenia jego wieloznaczności.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Damian Binkowski - Uniwersytet Gdański

Damian Binkowski – doktorant Filologicznych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim, absolwent muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Uczestnik krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych. Autor artykułów publikowanych w „Glissandzie” i zbiorach pokonferencyjnych. Jego zainteresowania koncentrują się wokół sytuacji estetycznych naznaczonych obecnością czynnika subiektywnego, w których punkt ciężkości określający tożsamość dzieła sztuki zostaje przesunięty w kierunku jego odbiorcy. Ignoruje podział kultury na wysoką i niską, uwzględniając w swoich badaniach zarówno twórczość Szkoły Nowojorskiej, jak i muzykę dyskotekową.

Bibliografia

Binkowski D., 2016, Otwarcie drugiego stopnia w twórczości Szkoły Nowojorskiej w świetle teorii Marshalla McLuhana, Kraków: Nomos.

Cage J., 2010, Kompozycja jako proces: niezdeterminowanie, tłum. S. Wieczorek [w:] Kultura dźwięku: teksty o muzyce nowoczesnej, red. Ch. Cox, D. Warner, tłum. J. Kutyła et al., Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Demska-Trębacz M., 2005, Czas – przestrzeń – rytm: wykłady lubelskie, Lublin: Polihymnia.

Eco U., 1994, Dzieło otwarte: forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. J. Gałuszka et al., Warszawa: Czytelnik.

Eco U., 2008, Dzieło otwarte: forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. L. Eustachiewicz et al., wyd. 3, nowe i popr. przez autora, Warszawa: W.A.B.

Gołąb M., 1987, Dodekafonia: studia nad teorią i kompozycją pierwszej połowy XX wieku, Bydgoszcz: Redakcja Wydawnictw Pozaprasowych „Pomorze” Pomorskiego Wydawnictwa Prasowego RSW „Prasa – Książka – Ruch”.

Jordan-Szymańska A., 1997, Percepcja formy utworu muzycznego w świetle psychologii poznawczej, „Res Facta Nova”, nr 2 (11).

Popławski M., 2004, Poziom redundancji i rodzaj ekspozycji materiału audiowizualnego a rozpoznawanie informacji telewizyjnych [w:] Psychologiczne aspekty odbioru telewizji 2, red. P. Francuz, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Mianowski J., 2004, Afekt w operach Mozarta i Rossiniego, Poznań: Rhytmos.

Paja-Stach J., 1992, Dzieła otwarte w twórczości kompozytorów XX wieku, Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Rudziński W., 1987, Nauka o rytmie muzycznym, t. 2, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Załuski T., 2000, Umberto Eco: powtórzenie i pozaestetyczny sens awangardy, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica”, nr 18.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-06

Jak cytować

Binkowski , D. . (2017). Kategoria jednoznaczności i wieloznaczności przekazu muzycznego w świetle koncepcji dzieła otwartego Umberto Eco. Progress, (2), 95–105. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/Progress/article/view/4636