Kategoria jednoznaczności i wieloznaczności przekazu muzycznego w świetle koncepcji dzieła otwartego Umberto Eco
Słowa kluczowe:
estetyka, korespondencja sztuk, dzieło otwarte, percepcja, wieloznacznośćAbstrakt
Wśród dzieł zakwalifikowanych przez Umberto Eco jako otwarte szczególne miejsce zajmują wytwory artystyczne reprezentujące sposób istnienia łączony przez niego z kategorią otwarcia drugiego stopnia, zarezerwowaną dla dzieł fizycznie domkniętych, które zostały zdefiniowane przez włoskiego semiotyka jako źródła przekazów o strukturze wieloznacznej. W niniejszych rozważaniach podjęto próbę określenia cech takich utworów na podstawie przesłanek zawartych w Dziele otwartym Eco, uwzględniając istnienie stosunku percepcyjnego dzieło–odbiorca determinowanego przez właściwości strukturalne przekazu artystycznego. Dzięki temu możliwe stało się określenie, jakie czynniki sprzyjają wzmocnieniu jednoznaczności przekazu muzycznego, a tym samym – na zasadzie przeciwieństwa w stosunku do niej - opis okoliczności prowadzących do zwiększenia jego wieloznaczności.
Downloads
Bibliografia
Binkowski D., 2016, Otwarcie drugiego stopnia w twórczości Szkoły Nowojorskiej w świetle teorii Marshalla McLuhana, Kraków: Nomos.
Cage J., 2010, Kompozycja jako proces: niezdeterminowanie, tłum. S. Wieczorek [w:] Kultura dźwięku: teksty o muzyce nowoczesnej, red. Ch. Cox, D. Warner, tłum. J. Kutyła et al., Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
Demska-Trębacz M., 2005, Czas – przestrzeń – rytm: wykłady lubelskie, Lublin: Polihymnia.
Eco U., 1994, Dzieło otwarte: forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. J. Gałuszka et al., Warszawa: Czytelnik.
Eco U., 2008, Dzieło otwarte: forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. L. Eustachiewicz et al., wyd. 3, nowe i popr. przez autora, Warszawa: W.A.B.
Gołąb M., 1987, Dodekafonia: studia nad teorią i kompozycją pierwszej połowy XX wieku, Bydgoszcz: Redakcja Wydawnictw Pozaprasowych „Pomorze” Pomorskiego Wydawnictwa Prasowego RSW „Prasa – Książka – Ruch”.
Jordan-Szymańska A., 1997, Percepcja formy utworu muzycznego w świetle psychologii poznawczej, „Res Facta Nova”, nr 2 (11).
Popławski M., 2004, Poziom redundancji i rodzaj ekspozycji materiału audiowizualnego a rozpoznawanie informacji telewizyjnych [w:] Psychologiczne aspekty odbioru telewizji 2, red. P. Francuz, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Mianowski J., 2004, Afekt w operach Mozarta i Rossiniego, Poznań: Rhytmos.
Paja-Stach J., 1992, Dzieła otwarte w twórczości kompozytorów XX wieku, Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Rudziński W., 1987, Nauka o rytmie muzycznym, t. 2, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Załuski T., 2000, Umberto Eco: powtórzenie i pozaestetyczny sens awangardy, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica”, nr 18.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Progress
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.