Category of ambiguity of the musical message in the light of Umberto Eco’s open work concept

Authors

  • Damian Binkowski University of Gdansk

Keywords:

aesthetics, correspondence of arts, open work, perception, ambiguity

Abstract

Among the works classified by Umberto Eco as open, a special place is taken by the artistic works representing the way of existence connected with the category of the openness of the second degree, reserved for physically closed works. Such works were definedby the Italian semiotician as sources of transmissions of ambiguous structure. In the article, attempts were made to determine the characteristics of such works on the basis of the propositions from Eco’s Open Work, taking into account the existence of the perceptual work-recipient relationship determined by the structural properties of the artistic transmission. Thereby, it became possible to determine what factors foster the unambiguity of the musical message and, by means of contrast, the description of circumstances leading to its increased ambiguity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Damian Binkowski , University of Gdansk

Damian Binkowski – doktorant Filologicznych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim, absolwent muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Uczestnik krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych. Autor artykułów publikowanych w „Glissandzie” i zbiorach pokonferencyjnych. Jego zainteresowania koncentrują się wokół sytuacji estetycznych naznaczonych obecnością czynnika subiektywnego, w których punkt ciężkości określający tożsamość dzieła sztuki zostaje przesunięty w kierunku jego odbiorcy. Ignoruje podział kultury na wysoką i niską, uwzględniając w swoich badaniach zarówno twórczość Szkoły Nowojorskiej, jak i muzykę dyskotekową.

References

Binkowski D., 2016, Otwarcie drugiego stopnia w twórczości Szkoły Nowojorskiej w świetle teorii Marshalla McLuhana, Kraków: Nomos.

Cage J., 2010, Kompozycja jako proces: niezdeterminowanie, tłum. S. Wieczorek [w:] Kultura dźwięku: teksty o muzyce nowoczesnej, red. Ch. Cox, D. Warner, tłum. J. Kutyła et al., Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Demska-Trębacz M., 2005, Czas – przestrzeń – rytm: wykłady lubelskie, Lublin: Polihymnia.

Eco U., 1994, Dzieło otwarte: forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. J. Gałuszka et al., Warszawa: Czytelnik.

Eco U., 2008, Dzieło otwarte: forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. L. Eustachiewicz et al., wyd. 3, nowe i popr. przez autora, Warszawa: W.A.B.

Gołąb M., 1987, Dodekafonia: studia nad teorią i kompozycją pierwszej połowy XX wieku, Bydgoszcz: Redakcja Wydawnictw Pozaprasowych „Pomorze” Pomorskiego Wydawnictwa Prasowego RSW „Prasa – Książka – Ruch”.

Jordan-Szymańska A., 1997, Percepcja formy utworu muzycznego w świetle psychologii poznawczej, „Res Facta Nova”, nr 2 (11).

Popławski M., 2004, Poziom redundancji i rodzaj ekspozycji materiału audiowizualnego a rozpoznawanie informacji telewizyjnych [w:] Psychologiczne aspekty odbioru telewizji 2, red. P. Francuz, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Mianowski J., 2004, Afekt w operach Mozarta i Rossiniego, Poznań: Rhytmos.

Paja-Stach J., 1992, Dzieła otwarte w twórczości kompozytorów XX wieku, Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Rudziński W., 1987, Nauka o rytmie muzycznym, t. 2, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Załuski T., 2000, Umberto Eco: powtórzenie i pozaestetyczny sens awangardy, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica”, nr 18.

Published

2017-12-06

How to Cite

Binkowski , D. . (2017). Category of ambiguity of the musical message in the light of Umberto Eco’s open work concept. Progress, (2), 95–105. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/Progress/article/view/4636