The discussion around the climate crisis as a struggle for meaning. An analysis of selected texts functioning in the domain of popular culture
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2024.14.05Keywords:
excorporation, climate crisis, greenwashing, popular cultureAbstract
The article addresses the problem of the discussion around counteracting the effects of the climate crisis and presents the conflict between two potential ways of solving it: the first one based on the basis of the unrestricted market and the second one based on administrative and political changes. The author refers to the theory of excorporation and incorporation of cultural commodities, the phenomenon of greenwashing and the critique of neoliberalism, to describe the the supporters of political changes’ changing way of articulating their opposition. The subjects of the analysis are texts functioning in the sphere of popular culture: the communication of the fashion giant H&M and statements by Thomas Lauren Friedman and Greta Thunberg, representative of both approaches to fighting the negative changes in the climate.
Downloads
References
Barker C., 2005, Studia kulturowe: Teoria i praktyka, tłum. A. Sadza, Kraków.
Biały F., Jakubowski J. (red.), 2020, Kultura popularna i ideologia: polityczne interpretacje rozrywki i sztuki, Poznań.
Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa. BP, 2005, www.knowyourcarbonfootprint.com [dostęp: 23.06.2023].
Chang H.-J., 2016, 23 rzeczy, których nie mówią ci o kapitalizmie, tłum. B. Szelewa, Warszawa.
Drozda J., 2015, Opór kulturowy: między teorią a praktykami społecznymi, Gdańsk.
Fiske J., 1999, British cultural studies and television, w: J. Storey (ed.), What is Cultural Studies? A reader, Londyn.
Fiske J., 2010, Cała Ameryka nosi dżinsy, tłum. K. Sawicka, w: Zrozumieć kulturę popularną, Kraków.
Friedman T.L., 2021, Want to Save the Earth? We Need a Lot More Elon Musks, The New York Times, 16.11.2021, www.nytimes.com/2021/11/16/opinion/glasgow-climate-change.html [dostęp: 25.05.2023].
Competetive Enterprise Institute, 2006, Global Warming – „Energy”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=7sGKvDNdJNA [dostęp: 15.06.2023].
Hall, 1985, The Rediscovery of Ideology: The Return of the Repressed in Media Studies, w: Beechey V., Donald J. (eds.), Subjectivity and Social Relations, Open University Press.
Heath J., Potter A., 2010, Bunt na sprzedaż: dlaczego kultury nie da się zagłuszyć, tłum. H. Jankowska, Warszawa.
H&M, 2017, H&M Conscious Collection: The Journey of a Dress – Conscious Exclusive 2017, YouTube, www.youtube.com/watch?v=igyvUTBzsPA [dostęp: 23.06.2023].
H&M, 2014a, H&M Conscious: Conscious materials, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=edP4Sa_F8eY> [dostęp: 23.06.2023].
H&M, 2014b, H&M Conscious: What can we do?, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=OAWosy-7_ck [dostęp: 23.06.2023].
IPCC, 2023, Summary for Policymakers, Climate Change 2023: Synthesis Report. A Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, Genewa: IPCC.
Kopciewicz L., 2021, Dyskursy kryzysu klimatycznego, „Ars Educandi”, nr 18.
Kuligowski W., Pomieciński A. (red.), 2012, Oblicza buntu: praktyki i teorie sprzeciwu w kulturze współczesnej, Poznań.
Markiewka T.S., 2017, Język neoliberalizmu. Filozofia, polityka i media, Toruń.
Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, 2023a, O nas, www.msk.earth [dostęp: 15.06.2023].
Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, 2023b, Postulaty MSK, http://www.msk.earth [dostęp: 15.06.2023].
Rizzi C., 2022, ‘Greenwashing’ Class Action Alleges H&M Sustainability Profiles Contain ‘Falsified Information’, ClassAction.org, 27.07.2022, https://www.classaction.org/news/greenwashing-class-action-alleges-handm-sustainability-profiles-contain-falsified-information [dostęp: 15.06.2023].
SC Szyman, 2022, YOU CAN PANIC! [plakat].
Shendruk A., 2022, Quartz investigation: H&M showed bogus environmental scores for its clothing, Quartz, 29.06.2022, www.qz.com/2180075/hm-showed-bogus-environmental-higg-index-scores-for-its-clothing [dostęp: 15.06.2023].
Storey J., 2003, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, tłum. J. Barański, Kraków.
Szadziewska A., 2017, Raportowanie społecznej odpowiedzialności a praktyki greenwashing, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 478.
Szahaj A., 2017, Neoliberalizm, turbokapitalizm, kryzys, Warszawa.
Tabaszewska J., 2020, Katastrofy afektywne. Kategoria katastrofy w dyskursie ekokrytycznym i afektywnym – wstępne rozpoznania, w: A. Ubertowska, D. Korczyńska-Partyka, E. Kuliś (red.), Poetyki ekocydu. Historia, natura, konflikt, Warszawa.
The Editors of Encyclopaedia Brittanica i Riley P., 2022, Timeline of Climate Change, Encyclopaedia Britannica, www.britannica.com/story/timeline-of-climate-change [dostęp: 23.06.2023].
Thunberg G., 2019a, Wystąpienie na Szczycie Działań na Rzecz Klimatu ONZ, 23.09.2019, Transkrypcja: https://www.europarl.europa.eu/resources/library/media/20190416RES41665/20190416RES41665.pdf [dostęp: 23.06.2023].
Thunberg G., 2019b, Wystąpienie w Parlamencie Europejskim, 16.04.2019, Transkrypcja: www.europarl.europa.eu/resources/library/media/20190416RES41665/20190416RES41665.pdf [dostęp: 23.06.2023].
Wróblewski M., 2012, Kultura i hegemonia: antologia tekstów szkoły z Birmingham, Toruń.
Wróblewski M., 2016, Hegemonia i władza: filozofia polityczna Antonia Gramsciego i jej współczesne kontynuacje, Toruń.
Żuk P. (red.), 2013, Kulturowo-polityczny Avatar? Kultura popularna jako obszar konfliktów i wzorów społecznych, Warszawa.