Social responsibility as management strategy of the university

Authors

  • Wioleta Gaweł Kraków University of Economics

Keywords:

social responsibility, management, universities

Abstract

Previous attempts to systematize the principles of social responsibility of Polish universities were based on corporate systems. However, the implementation of corporate rules in the university space is unjustified from the point of view of the different goals that the university has to those towards which the business is pursuing. Looking at the business sector, where the concept of social responsibility is much more evolving, it turns out that strategic implementation is based on the strategies of the organization. Strategic principles of corporate social responsibility in the case of business entities have arisen as a result of assigning them to specific tasks undertaken by the enterprise. The same strategy for setting the rules of responsibility should be adopted by universities. The aim of this study is to try to set standards for managing the university’s social responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wioleta Gaweł, Kraków University of Economics

Wioleta Gaweł – doktorantka Wydziału Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Zainteresowania naukowe kieruje w stronę CSR, społecznej odpowiedzialności uczelni, edukacji globalnej i zarządzania zasobami ludzkimi. W swoich pracach duży nacisk kładzie na rolę człowieka w ekonomii. Ceni interdyscyplinarne podejście do problemów społecznych i dialog różnych środowisk. Aktywnie podąża za nowymi nurtami w obszarze swoich zainteresowań.

References

Kaźmierczak M., 2010, Działania normalizacyjne w zarządzaniu społeczną odpowiedzialnością [w:] J. Łańcucki, Znormalizowane systemy zarządzania, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Kuźmicz K.A., 2015, Benchmarking procesowy jako instrument doskonalenia zarządzania uczelnią, Warszawa: Wolters Kluwers.

Ocieczek W., Gajdzik B., 2010, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw produkcyjnych, Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.

Polskie wydanie normy SA 8000 wraz z przewodnikiem i komentarzami, 2013, Warszawa: Pracodawcy RP.

Rok B., 2001, Audyt etyczny według reguł AA 1000 jako narzędzie edukacji menadżerskiej [w:] W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałeck (red.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości Zarządzania im. L. Koźmińskiego w Warszawie.

Thieme J.K., 2009, Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI. Polska, Europa, USA, Warszawa: Difin.

Vall M. i in., 2011, Modele zarządzania uczelniami w Polsce. Raport końcowy, Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Centrum Badań nad Szkolnictwem Wyższym.

Witek-Crabb A., 2001, Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw w praktyce gospodarczej [w:] R. Pajda (red.), Wybrane zagadnienia współczesnej ekonomii, Kraków: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie.

Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności, 2012, PN-ISO 26000, Warszawa.

Zapłata S., Kaźmierczak M., 2011, Ryzyko ciągłości biznesu, odpowiedzialność społeczna. Nowoczesne koncepcje zarządzania, Warszawa: Wolters Kluwers.

Żemigała M., 2007, Standard AA 1000 nowoczesnym narzędziem zarządzania z zakresu CSR, „Problemy Jakości”, nr 11.

Published

2018-12-11

How to Cite

Gaweł, W. . (2018). Social responsibility as management strategy of the university. Progress, (4), 56–64. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/Progress/article/view/4544