Radio wobec zjawiska sieciowania i formatowania

Authors

  • Kinga Zdrojewska Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University

Keywords:

radio, format, commercial broadcaster, listening, network, media group

Abstract

The Polish market of radio broadcasters operates both-public and commercial stations. The commercial one was possible only after 1989 with the democratization of social and political life in Poland. Before ’89 this market was unknown in our country, although of course abroad, private stations were very popular and broadcasted their program within a certain format. Nowdays formatting and networking is known everyday in Polish radio broadcasters. These processes have somehow dominated media. The popularity of the Internet as a new channel of reaching consumers has made, that the stations have to adapt their programms to the growing needs. Commercial stations on the Polish market operate mostly within certain capital groups. Their program’s offer affecsts into the attractiveness (popularity) of the station, and this results in the audience. The article presents the condition of commercial radio stations on the market and their actions on the Internet

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kinga Zdrojewska, Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University

Kinga Zdrojewska – dziennikarka radiowa i telewizyjna, zatrudniona w Radiu ESKA. Prowadzi zajęcia z pracowni radiowej w Krakowskiej Akademii im. Frycza Modrzewskiego. Ukończyła studia na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna Uniwersytetu Jagiellońskiego w 2003 r. W 2014 r. na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Akademii Krakowskiej pod kierunkiem prof. Katarzyny Pokornej-Ignatowicz obroniła z wyróżnieniem doktorat. Temat pracy doktorskiej: Rola formatu radiowego w kształtowaniu się radiowego sektora komercyjnego w Polsce.

References

Agora, 2015, Informacje o stacjach grupy http://www.agora.pl/agora/0,111460.html#TRNavSST [dostęp: 2.05.2015].

Bajka Z., 2008, Historia mediów, Kraków: ABCmedia.

Bauer, 2015, Stacje skupione w grupie RMF FM http://www.bauer.pl/ [dostęp: 3.06.2015].

Bonikowska M. (red.), 2009, Media a wyzwania XXI wieku, Warszawa, Trio.

Chudziński E. (red.), 2007, Słownik wiedzy o mediach, Bielsko-Biała: Dom Wydawniczy PWN.

Chyrowicz B. (red.), 2003, Społeczeństwo informacyjne. Szansa czy zagrożenie, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Dobosz I., 2011, Prawo prasowe, Warszawa: Wolters Kluwer.

EMSoft, 2015, Wykaz stacji radiowych niezsieciowanych, http://www.emsoft.strefa.pl/rad_s90.htm [dostęp: 1.06.2015].

EuroZet, 2015, Informacje o stacjach grupy, http://www.eurozet.pl/ [dostęp:2 06.2015].

Fornatale P., Milles J., 1980, Radio in the Television Age, New York: The Overlook Press Woodstock.

Francuz P., Jędrzejewski S. (red.), 2012, Nowe media i komunikowanie wizualne, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Gnela B., Pokorna-Ignatowicz K.(red), 2015, Państwo i społeczeństwo, Kraków: Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

Hofmokl J., 2009, Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Jędrzejewski S., 2010, Radiofonia publiczna w Europie w erze cyfrowej, Kraków: UNIVERSITAS.

Jędrzejewski S., 2015, R@dio publiczne w Europie, Warszawa: Poltext.

Jung B. (red.), 2001, Media, komunikacja, biznes elektroniczny, Warszawa: Difin S.A.

Komitet Badań Radiowych, 2015, Badania słuchalności stacji radiowych Radio Track Instytutu Millward SMG/KRC, http://www.badaniaradiowe.pl/kbr/index.html [dostęp: 3.06.2015].

Komitet Badań Radiowych, 2015, Kto partycypuje w kosztach badań, http://www.badaniaradiowe.pl/aktualnosci/20120712.htm [dostęp: 2.06.2015].

Kowalski T., Jung B., 2006, Media na rynku, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

KRRiT, 2012, Obrona lokalności i demokracji lokalnej, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/pliki/publikacje/strategie/obrona_lokalnosci.pdf [dostęp: 2.04.2012].

KRRiT, 2012, Raport o stanie radiofonii w Polsce, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/pliki/publikacje/raporty/rtv_w_polsce.pdf [dostęp: 2.04.2012].

KRRiT, 2015, Podział środków abonamentowych, http://www.krrit.gov.pl/wyszukiwarka/index,1.html?Scope=http%3A%2F%2Fwww.krrit.gov.pl%2F&Query=podzia%C5%82+%C5%9Brodk%C3%B3w+abonamentowych [dostęp: 2.06.2015].

KRRiT, 2015, Wnioski koncesyjne dla nadawców radiowych, http://www.krrit.gov.pl/dla-nadawcow-i-operatorow/koncesje/formularze/ [dostęp: 4.06.2015].

Lakomy M., Lakomy L., 2013, Hazardyzacja mediów, „Rocznik prasoznawczy”, VII.

Lakomy M., 2012, Rynek radiowy w Polsce, Kraków: WAM.

McQuail D., 2008, Teoria komunikowania masowego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mielczarek T., 2007, Monopol, pluralizm, koncentracja, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Nierenberg B., Kania J., Kreft J. (red.), 2016, Przyszłość dziennikarstwa radiowego, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pokorna-Ignatowicz K., 2003, Antyunijne imperium ojca Rydzyka, „Studia medioznawcze”, nr 5 (15).

Pokorna-Ignatowicz K. (red.), 2012, The Polish Media System, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.

Pokorna-Ignatowicz K. (red.), 2013, Polski system medialny 1989–2011, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.

Pokorna-Ignatowicz K., Bierówka J. (red.), 2011, Stare media w obliczu nowych, nowe w obliczu starych, „Media i polityka”, t. 3.

Stachyra G., 2008, Gatunki audycji w radiu sformatowanym, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Trembicka K., 2008, Oblicza polskich mediów po 1989 roku, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Ustawa o radiofonii i telewizji, Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34.

Winnicka E., Łazarewicz C., 2012, Zapraszamy do Trójki, Warszawa: Agora.

Wirtualne Media, 2015, Radio VOX podnosi ceny reklam o 40%, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-vox-fm-podnosi-ceny-reklam-o-40-proc [dostęp: 2.06.2015]

ZPR, 2015, Stacje skupione w grupie, www.zpr.pl [dostęp: 2.06.2015].

Published

2018-06-26

How to Cite

Zdrojewska, K. . (2018). Radio wobec zjawiska sieciowania i formatowania. Progress, (3), 81–92. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/Progress/article/view/4560