Radio wobec zjawiska sieciowania i formatowania
Słowa kluczowe:
stacje komercyjne, rynek radiowy, sieciowanie, formatowanie, internetAbstrakt
Na polskim rynku nadawców radiowych działają zarówno stacje publiczne, jak i komercyjne. Pojawienie się tych drugich możliwe było dopiero po 1989 r. wraz z demokratyzacją życia społeczno-politycznego w Polsce. Wcześniej rynek ten był w naszym kraju nieznany, choć oczywiście poza granicami stacje prywatne były bardzo popularne i nadawały swój program w ramach określonego formatu. Zjawisko formatowania oraz towarzyszące mu sieciowanie to dzisiaj codzienność polskich nadawców radiowych. Procesy te zdominowały funkcjonowanie mediów. Dodatkowo popularność internetu jako nowego kanału dotarcia do odbiorców sprawiła, że stacje musiały dopasować swą ofertę do rosnących oczekiwań. Stacje komercyjne na polskim rynku funkcjonują najczęściej w ramach określonych grup kapitałowych. Ich oferta programowa przekłada się na atrakcyjność (popularność) stacji, ta zaś na wyniki słuchalności. Artykuł przedstawia kondycję komercyjnych stacji radiowych na rynku i ich działania w internecie.
Downloads
Bibliografia
Agora, 2015, Informacje o stacjach grupy http://www.agora.pl/agora/0,111460.html#TRNavSST [dostęp: 2.05.2015].
Bajka Z., 2008, Historia mediów, Kraków: ABCmedia.
Bauer, 2015, Stacje skupione w grupie RMF FM http://www.bauer.pl/ [dostęp: 3.06.2015].
Bonikowska M. (red.), 2009, Media a wyzwania XXI wieku, Warszawa, Trio.
Chudziński E. (red.), 2007, Słownik wiedzy o mediach, Bielsko-Biała: Dom Wydawniczy PWN.
Chyrowicz B. (red.), 2003, Społeczeństwo informacyjne. Szansa czy zagrożenie, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Dobosz I., 2011, Prawo prasowe, Warszawa: Wolters Kluwer.
EMSoft, 2015, Wykaz stacji radiowych niezsieciowanych, http://www.emsoft.strefa.pl/rad_s90.htm [dostęp: 1.06.2015].
EuroZet, 2015, Informacje o stacjach grupy, http://www.eurozet.pl/ [dostęp:2 06.2015].
Fornatale P., Milles J., 1980, Radio in the Television Age, New York: The Overlook Press Woodstock.
Francuz P., Jędrzejewski S. (red.), 2012, Nowe media i komunikowanie wizualne, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Gnela B., Pokorna-Ignatowicz K.(red), 2015, Państwo i społeczeństwo, Kraków: Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Hofmokl J., 2009, Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Jędrzejewski S., 2010, Radiofonia publiczna w Europie w erze cyfrowej, Kraków: UNIVERSITAS.
Jędrzejewski S., 2015, R@dio publiczne w Europie, Warszawa: Poltext.
Jung B. (red.), 2001, Media, komunikacja, biznes elektroniczny, Warszawa: Difin S.A.
Komitet Badań Radiowych, 2015, Badania słuchalności stacji radiowych Radio Track Instytutu Millward SMG/KRC, http://www.badaniaradiowe.pl/kbr/index.html [dostęp: 3.06.2015].
Komitet Badań Radiowych, 2015, Kto partycypuje w kosztach badań, http://www.badaniaradiowe.pl/aktualnosci/20120712.htm [dostęp: 2.06.2015].
Kowalski T., Jung B., 2006, Media na rynku, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
KRRiT, 2012, Obrona lokalności i demokracji lokalnej, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/pliki/publikacje/strategie/obrona_lokalnosci.pdf [dostęp: 2.04.2012].
KRRiT, 2012, Raport o stanie radiofonii w Polsce, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/pliki/publikacje/raporty/rtv_w_polsce.pdf [dostęp: 2.04.2012].
KRRiT, 2015, Podział środków abonamentowych, http://www.krrit.gov.pl/wyszukiwarka/index,1.html?Scope=http%3A%2F%2Fwww.krrit.gov.pl%2F&Query=podzia%C5%82+%C5%9Brodk%C3%B3w+abonamentowych [dostęp: 2.06.2015].
KRRiT, 2015, Wnioski koncesyjne dla nadawców radiowych, http://www.krrit.gov.pl/dla-nadawcow-i-operatorow/koncesje/formularze/ [dostęp: 4.06.2015].
Lakomy M., Lakomy L., 2013, Hazardyzacja mediów, „Rocznik prasoznawczy”, VII.
Lakomy M., 2012, Rynek radiowy w Polsce, Kraków: WAM.
McQuail D., 2008, Teoria komunikowania masowego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mielczarek T., 2007, Monopol, pluralizm, koncentracja, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Nierenberg B., Kania J., Kreft J. (red.), 2016, Przyszłość dziennikarstwa radiowego, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pokorna-Ignatowicz K., 2003, Antyunijne imperium ojca Rydzyka, „Studia medioznawcze”, nr 5 (15).
Pokorna-Ignatowicz K. (red.), 2012, The Polish Media System, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.
Pokorna-Ignatowicz K. (red.), 2013, Polski system medialny 1989–2011, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.
Pokorna-Ignatowicz K., Bierówka J. (red.), 2011, Stare media w obliczu nowych, nowe w obliczu starych, „Media i polityka”, t. 3.
Stachyra G., 2008, Gatunki audycji w radiu sformatowanym, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Trembicka K., 2008, Oblicza polskich mediów po 1989 roku, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Ustawa o radiofonii i telewizji, Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34.
Winnicka E., Łazarewicz C., 2012, Zapraszamy do Trójki, Warszawa: Agora.
Wirtualne Media, 2015, Radio VOX podnosi ceny reklam o 40%, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-vox-fm-podnosi-ceny-reklam-o-40-proc [dostęp: 2.06.2015]
ZPR, 2015, Stacje skupione w grupie, www.zpr.pl [dostęp: 2.06.2015].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Progress
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.