The court tries to forgive ... – The Peer Court (Sąd Koleżeński) in the Orphanage (Dom Sierot) and Our Home (Nasz Dom) in the perspective of new childhood studies

Authors

  • Ada Tymińska University of Warsaw

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2021.10.01

Keywords:

Janusz Korczak, Maria Falska, Sąd Koleżeński, Nasz Dom, anthropology of law, children’s rights, pedagogy of law

Abstract

This article is dedicated to a cultural analysis of the phenomenon of the “Colleagues’ Court” (Sąd Koleżeński), as an element of a broader self-government system that Janusz Korczak elaborated for children’s care institutions. One of them was an orphanage called “Our Home” (Nasz Dom), ran in the interwar period by Maria (Maryna) z Rogowskich Falska, Korczak’s close cooperator. The author bases her analysis mainly upon the codex of the Colleague’s Court and the documents on the Court’s activity. Her main area of interest is the ideological background of that institution. In order to observe it, she takes advantage of the anthropology of law, enhanced with the perspective offered by the new childhood studies. In accordance with the engaged humanities paradigm, the text consists not only of a critical analysis, but also of an attempt to find an answer to the question whether the system devised by Korczak can serve as an inspiration for a contemporary area of children’s rights or pedagogy of law.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ada Tymińska, University of Warsaw

Ada Tymińska – Studentka II stopnia w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych, w ramach których między innymi ukończyła studia prawnicze oraz italianistykę. Od kilku lat zaangażowana w działalność organizacji pozarządowych zajmujących się między innymi wsparciem osób z mniejszości narażonych na marginalizację. Współpracowałam między innymi z Chlebem i Solą oraz Helsińską Fundacją Praw Człowieka.

References

Bardach J., Leśnodorski B., Pietrzak M., 1998, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa.

Bednarz-Grzybek R., Chodkowska M., 2014, Twórczość i praktyka pedagogiczna Janusza Korczaka w kontekście teorii socjologicznej Floriana Znanieckiego, Lublin.

Brzozowska-Brywczyńska M., 2013, Partycypacja publiczna dzieci, Analizy i opinie, „Decydujmy Razem”, nr 4 specjalny.

Brzozowska-Brywczyńska M, 2017, Ryba, która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji, Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, t. 16, nr 2.

Chauvin T., 2007, Czy możliwa jest bezstronność prawodawcy?, „Kwartalnik Prawa Publicznego”, nr 4.

Chauvin T., 2014, Homo iuriducus. Człowiek jako podmiot prawa publicznego, Warszawa.

Chauvin T., Stawecki T., Winczorek P., 2011, Wstęp do prawoznawstwa, Warszawa.

Ciesielska M., 2019, „Zaufać dopiero wkraczającemu w świat.” Rozmowa z Martą Ciesielską o aktualności myśli Marii Falskiej i Janusza Korczaka [w:] M. Gołąb, Z. Sękowska (red.), Nasz Dom (1919–2019). Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu, Warszawa.

Czyż E., 2002, Prawa dziecka, Warszawa.

Debord G., 2006, Społeczeństwo spektaklu oraz rozważania o społeczeństwie spektaklu, Warszawa.

Domańska E., 2017, Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej, „Teksty Drugie”, nr 1.

Falska M. z Rogowskich, 2007, Nasz Dom. Zrozumieć, porozumieć się, poznać, t. I–II. Warszawa.

Fuller L.L., 2004, Moralność prawa, Warszawa.

Gardocki L., 2011, Prawo karne, Warszawa.

Gołąb M., Rakoczy M., Sękowska Z., 2019, Nasz Dom. Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu [w:] M. Gołąb, Z. Sękowska (red.), Nasz Dom (1919–2019). Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu, Warszawa.

Jadach K., 2015, Pedagogika prawa w polskiej szkole, „Studia Edukacyjne”, nr 34.

Kamiński A., Newerly I., Żelazko W., 1962, Samorząd uczniowski w systemie wychowawczym Korczaka, Warszawa.

Korczak J., 2013, Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom Sierot, Warszawa.

Krygier M., 2011, Cztery pytania o rządy prawa: Dlaczego? Co? Gdzie? I kogo to obchodzi?, cz. I–II, „Archiwum Filozofii Prawa i Filozofii Społecznej”, nr 1–2.

Kubalski M., 2018, Dziecko-pacjent i jego prawa [w:] M. Radkowska-Walkowicz, M. Reimann (red.), Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies, Warszawa.

Lee N., 2001, Childhood and Society: Growing Up in an Age of Uncertainty, Maidenhead.

Mauer M., 2018, Long-Term Sentences: Time to Reconsider the Scale of Punishment, „UMKC Law Review”, Vol. 87.

Pezińska M., 2019, „Jak każdy inny dom rodzinny prowadzony według dobrych zasad”. Rozmowa z Magdaleną Pęzińską o pruszkowskich początkach Naszego Domu [w:] M. Gołąb, Z. Sękowska (red.), Nasz Dom (1919–2019). Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu, Warszawa.

Płatek M., 2007, Systemy penitencjarne państw skandynawskich, Warszawa.

Płatek M. (red.), 2008, Fajna sprawa, uczę prawa. „Prawo na co dzień” – zajęcia kliniczne typu Street Law, Warszawa.

Rachwał M., 2010, Demokracja bezpośrednia w procesie kształtowania się społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, Warszawa.

Radkowska-Walkowicz M., Reimann M., 2018, Dzieci i zdrowie. Wprowadzenie [w:] M. Radkowska-Walkowicz, M. Reimann (red.), Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies, Warszawa.

Rakoczy M., 2019, „Dwa sny chcę podać” – Leonard dyktuje kalendarz Naszego Domu [w:] M. Gołąb, Z. Sękowska (red.), Nasz Dom (1919–2019). Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu, Warszawa.

Rossmanith A., 2019, Praworządność w perspektywie zasady podtrzymywania oraz pogłębiania komunikacji między ludźmi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica”, Vol. 87.

Silverman M., 2018, Korczakowska wizja i praktyka nauczania: pomiędzy zorientowaniem na dziecko a moralnym rozwojem dziecka – podejście krytyczne [w:] M. Michalak (red.), Prawa dziecka wczoraj, dziś, jutro – perspektywa korczakowska, t. II, Warszawa.

Śliwerski B., 2018, Prawo dziecka do swoich praw [w:] M. Michalak (red.), Prawa dziecka wczoraj, dziś, jutro – perspektywa korczakowska, t. I, Warszawa.

Zimmermann-Pepol M., 2016, Antropologia a prawo [w:] A. Bator, J. Zajadło, M. Zirk-Sadowski, Wielka encyklopedia prawa, t. 7, Teoria i filozofia prawa, Warszawa.

Znaniecki F., 1987, Znaczenie rozwoju świata i człowieka [w:] „Myśl i rzeczywistość” i inne pisma filozoficzne, Warszawa.

Published

2021-12-22

How to Cite

Tymińska, A. (2021). The court tries to forgive . – The Peer Court (Sąd Koleżeński) in the Orphanage (Dom Sierot) and Our Home (Nasz Dom) in the perspective of new childhood studies. Progress, (9-10), 129–145. https://doi.org/10.26881/prog.2021.10.01