Związek pomiędzy edukacją artystyczną a zdrowiem fizycznym i psychicznym osób starszych – w Polsce i za granicą
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2021.10.03Słowa kluczowe:
osoby starsze, edukacja muzyczna, edukacja taneczna, choreoterapia, arteterapia, muzykoterapiaAbstrakt
Autorka artykułu przedstawia związek pomiędzy aktywnością artystyczną a zdrowiem fizycznym i psychicznym osób starszych. Opisuje wpływ muzyki i tańca na samopoczucie i rozwój umysłowy seniorów. Zarówno Polska, jak i inne kraje organizują zajęcia z choreoterapii, arteterapii i muzykoterapii, aby wspierać tę grupę społeczną. Autorka zwraca szczególną uwagę na funkcje działań artystycznych i ich znaczenie w zdrowiu człowieka. Opisuje także formy terapii seniorów, które są organizowane w Polsce i za granicą. W artykule przedstawiono trzy formy terapii pedagogicznej: choreoterapię, arteterapię, muzykoterapię. Artykuł zawiera również opisy działań programów rządowych, które mają na celu wsparcie aktywności osób starszych.
Downloads
Bibliografia
Baltes M.M., Lang F.R., 1997, Everyday functioning and successful aging: the impact of resources, “Psychology and Aging”, Vol. 12, No. 3.
Berk L., 2004, Development through the lifespan, Boston.
Fisher B., Specht D., 1999, Successful aging and creativity later in life, “Journal of Aging Studies”, Vol. 13, No. 4.
Banio A., Banio-Surmiak J., 2017, Wpływ zajęć tanecznych na wzrost jakości życia osób starszych [Influence of dance classes on the increase in the quality of the elderly’s life], “Handel Wewnętrzny”, Vol. 4, No. 2.
Flood M., Philips K.D., 2007, Creativity in older adults: A plethora of possibilities, “Issues in Mental Health Nursing”, Vol. 28, No. 4.
Gazeta Prawna, 2019, NIK: Rządowy program aktywizujący seniorów nie osiągnął celu [NIK: Government program to activate seniors has not achieved its goal], 22.10.2019, https://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/1436174,nik-rzadowy-program-aktywizujacy-seniorow-nie-osiagnal-celu.html [access: 21.03.2021].
Giddens A., 2009, Europa w epoce globalnej [Europe in a global age], Warszawa.
Gołaszewska M., 1983, Zarys estetyki [Outline of aesthetics], Warszawa.
Goulding A., 2013, Older people learning through contemporary visual art – engagement and barriers, “International Journal of Art & Design Education”, Vol. 32, No. 1.
GOV, 2020, “Aktywni+”. Ministerstwo ogłasza nowy program dla seniorów [“Active+”. Ministry announces new program for seniors], 15.12.2020, https://www.gov.pl/web/rodzina/aktywni-ministerstwo-oglasza-nowy-program-dla-seniorow [access: 21.02.2021].
GOV, N/A, Rządowy program ASOS [Governmental ASOS Programme], N/A, https://archiwum.mrips.gov.pl/seniorzyaktywne-starzenie/rzadowy-program-asos/ [access: 21.03.2021].
Jasionowska M., 2014, Rola Tańca w samorozwoju osób dorosłych [The role of dance in the selfdevelopment of adults] [in:] K. Hrycyk (ed.), Zapisać taneczność [Record dancing], Wrocław.
Kaczorowska-Masny J., 2012, Terapia tańcem jako metoda pracy z osobami niepełnosprawnymi [Dance therapy as a method of working with people with disabilities], “Szkoła Specjalna” [Special School], Vol. 1, No. 1.
Klimczuk A., 2013, Kreatywne starzenie się. Przykłady zagranicznych i polskich zaleceń i praktyk [Creative Ageing. Examples of Foreign and Polish Recommendations and Practices] [in:] A. Zawada, Ł. Tomczyk (eds.), Seniorzy w środowisku lokalnym (badania empiryczne i przykłady dobrych praktyk) [Seniors in the local community (empirical research and examples of good practice)], Katowice.
Korbut A., 2016, Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji [Art Therapy and its Application in the Field of Education], “Artykuły Naukowe” [Scientific Articles], Vol. 3, No. 41.
Kott M., 2017, Ruch i choreoterapia jako konieczny element funkcjonowania w okresie późnej dorosłości [The motion and choreotherapy as a necessary element of functioning in late adulthood], “Przegląd Biblioterapeutyczny” [Bibliotherapeutic Publishing House], Vol. 1, No. 1.
Leszczyńska-Rejchert A., 2007, Człowiek starszy i jego wspomaganie. W stronę pedagogiki starości [An elderly man and his support. Towards old age pedagogy], Olsztyn.
Müllersdorf M., Ivarsson A.B., 2012, Use of creative activities in occupational therapy practice in Sweden, “Occupational Therapy International”, Vol. 19, No. 3.
Radzińska M., 2018, Muzykoterapia dla seniora [Music therapy for seniors], “Gerontologia Polska” [Polish Gerontology], Vol. 26, No. 1.
Sherman A., 2006, Toward a creative culture: lifelong learning through the arts, “Generations”, Vol. 30, No. 1.
Sienkiewicz-Wilowska J.A., 2013, Terapia zajęciowa w usprawnianiu osób starszych [Occupational therapy in improving the elderly]. “Edukacja” [Education], Vol. 3, No. 123.
Sienkiewicz-Wilowska J.A., 2016, Twórcze, edukacyjne i rozwojowe aspekty aktywności artystycznej osób w wieku późnej dorosłości uczestniczących w terapii zajęciowej w Dziennych Domach Pomocy Społecznej [Creative, Educational and Developmental Aspects of Artistic Activity of People in Their Late Adulthood Participating in Occupational Therapy in Day-Time Nursing Homes], “Studia Edukacyjne” [Educational Studies], Vol. 39, No. 1.
Skwarek B., Szulc W., 2017, Arteterapia w pracy pedagogicznej [Art Therapy in Pedagogical Work], “Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły zawodowej im. Witelona w Legnicy” [Scientific Journals of the State Higher Vocational School Witelon in Legnica], Vol. 22, No. 1.
Szarota Z., 2015, Uczenie się starości [Learning of age], “Edukacja Dorosłych“ [Education of adult], Vol. 1, No. 1.
Tobis S., Kropińska S., Cylkowska-Nowak M., 2011, Arteterapia jako forma terapii zajęciowej w aktywizacji osób starszych [Art therapy as a form of occupational therapy in activating the elderly]. “Geriatria” [Geriatrics], Vol. 5, No. 1.