Klientocentryczność i podejście relacyjne – komplementarność zagadnień w procesie dialogu z interesariuszami bibliotek

Autor

Słowa kluczowe:

klientocentryczność, podejście relacyjne, nurt relacyjny, komplementarność, interesariusze bibliotek, użytkownicy bibliotek

Abstrakt

Artykuł opiera się na założeniu, że elementami podejścia do zarządzania biblioteką opartego na relacjach jest z jednej strony interesariusz, a ściślej – użytkownik biblioteki wraz ze swoimi potrzebami, które determinują klientocentryczność książnicy; z drugiej procesy wynikające z podejścia relacyjnego do zarządzania książnicą. Celem rozważań jest uwypuklenie powiązań i elementów wspólnych pomiędzy podejściem klientocentrycznym a nurtem relacyjnym w bibliotece, które prowadzą do komplementarności obu zagadnień

Downloads

Bibliografia

BAHADER Mir. Barriers to customer relationship management practices: a survey of university libraries in Pakistan. Malaysian Journal of Library & Information Science. 2022, nr 2, s. 59–70. ISSN 1394-6234.

BERLE Adolf A., MEANS Gardiner C. The modern corporation and private property. New Brunswick, London: Transaction Publishers, 1932.

BERRY Leonard L. Relationship marketing. In BERRY Leonard L., SHOSTACK G. Lynn, UPAH Gregory D. (red.). Emerging perspectives of services marketing. Chicago: American Marketing Association, 1983, s. 25–80. ISBN 978-0877571612.

DAHLSRUD Alexander. How corporate social responsibility is defined: an analysis of 37 definitions. Corporate Social Responsibility and Environmental Management. 2008, nr 1, s. 1–13. ISSN 1535-3958.

DERFERT-WOLF Lidia (oprac.). Badanie społecznego i ekonomicznego wpływu bibliotek publicznych. Przegląd metod i praktyk stosowanych na świecie. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2018.

DERFERT-WOLF Lidia. Badania wpływu i wartości bibliotek akademickich – narzędzia, pomiary, dobre praktyki. In SIDOR Maria (red.). Biblioteka przyszłości – wyzwania – trendy – zagrożenia. Wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania bibliotekami uczelni wyższych. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University, 2018, s. 289–306. ISBN 978-83-88421-97-6.

DERFERT-WOLF Lidia. Misja wspierania nauki a misja społeczna bibliotek szkół wyższych – relacje i znaczenie w świetle badań funkcjonalności i wpływu. In JAZDON Krystyna (red.). Biblioteka naukowa: czy jeszcze naukowa? Poznań: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018, s. 29–43. ISBN 978-83-60961-16-2.

DYCHÉ Jill. CRM: relacje z klientami. Gliwice: Grupa Wydawnicza Helion, 2002. ISBN 83-719-7843X.

DYER Jeffrey H., SINGH Harbir. The relational view: cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage. Academy of Management Review. 1998, nr 4, s. 660–679. ISSN 0363-7425.

ELLIS Lisa A., PENA Aisha. Crowdsourcing as an approach to Customer Relationship Building in acidic libraries. College & Undergraduate Libraries. 2015, nr 3/4, s. 273–295. ISSN 1069-1316.

FADER Peter. Customer centricity. Focus on the right customers for strategic advantage. Philadelphia: Wharton Digital Press, 2012. ISBN 978-1-61363-015-0.

FONFARA Krzysztof. Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 1999. ISBN 83-208-120-38.

FREEMAN Edward R. Stockholders and stakeholders: A new perspective on corporate governance. California Management Review. 1983, nr 3, s. 88–106. ISSN 0008-1256.

FREEMAN Edward R. The stakeholder approach revisited. Zeitschrift für Wirtschafts und Unternehmensethik. 2004, nr 3, s. 228–254. ISSN 1439-880X.

FREEMAN Edward R., WICKS Andrew C., PARMAR Bidhan. Stakeholder Theory and „The Corporate Objective Revisited”. Organization Science. 2004, nr 3, s. 364–369. ISSN 1047-7039.

GŁOWACKA Ewa. Badania społecznego i ekonomicznego oddziaływania bibliotek akademickich. Obszary, projekty, metody. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Zarządzanie jakością w bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2017, s. 23–35. ISBN 978-83-64203-85-5.

GROCHOLIŃSKI Piotr. Rosnąca rola klientocentryczności w rozwoju koncepcji biznesowych. Annales. Ethics in Economic Life. 2020, nr 3, s. 53–70. ISSN 2353-4869.

HUCZEK Marian. Marketing organizacji non profit. Sosnowiec: Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu, 2003. ISBN 83-892-753-09.

HUNT Shelby, ARNETT Dennis B., MADHAVARAM Sreedhar. The explanatory foundations of relationship marketing theory. Journal of Business & Industrial Marketing. 2006, nr 2, s. 72–87. ISSN 0885-8624.

JASKOWSKA Bożena. Biblioteki a marketing doświadczeń. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2023, s. 643–659. ISBN 978-83-677-23-046.

JEZIERSKA Małgorzata. Środowiskowe funkcje bibliotek publicznych i ich wpływ na finansowanie bibliotek. In ŻOCHOWSKA Jolanta (red.). Pieniądze dla bibliotek, czyli fundraising biblioteczny. Białystok: Zakład Poligraficzny Ares, 2018, s. 251–272. ISBN 978-83-948923-1-9.

KISILOWSKA-SZURMIŃSKA Małgorzata. Marketing relacji. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2023, s. 343–361. ISBN 978-83-89316-82-0.

KOWALSKA-MUSIAŁ Magdalena. Morfologia relacji w ujęciu paradygmatu marketingu relacji. In WITCZAK Olgierd (red.). Budowanie związków z klientami na rynku business to business. Warszawa: CeDeWu, 2015, s. 10–20. ISBN 978-83-7941-205-1.

MERRICK DODD E. Jr. For whom are corporate managers trustees? Harvard Law Review. 1932, nr 7, s. 1145–1163. ISSN 0017-811X.

OTTO Jacek. Marketing relacji: koncepcja i stosowanie. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck, 2001. ISBN 83-711-078-03.

PAUL Magdalena. Marketing wartości – rola biblioteki w promowaniu wartości i zaangażowania społecznego. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2023, s. 621–642. ISBN 978-83-89316-82-0.

PAUL Magdalena. Wpływ społeczny bibliotek publicznych – badania i dobre praktyki. Zarządzanie Biblioteką. 2016, nr 1, s. 18–30. ISSN 2081-1004.

PAUL Magdalena. Wpływ społeczny bibliotek publicznych. Na przykładach inicjatywy bibliotecznej „Wykiełkuj na rynku pracy” oraz korzystania z mazowieckich bibliotek publicznych [Rozprawa doktorska]. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2018.

RYDEL Maciej, RONKOWSKI Sławomir. Marketing partnerski. Marketing i Rynek. 1995, 9, s. 5–10. ISSN 1231-7853.

SÓJKA Jan. Promocja w strategii marketingowej biblioteki. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 1994.

STAŃCZYK-HUGIET Ewa. Relacyjne modele wzrostu przedsiębiorstwa. In SKALIK Jan (red.). Zmiana warunkiem sukcesu. Przełamywanie barier rozwoju i wzrostu przedsiębiorstw. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, s. 249–257. ISBN 978-83-7695-123-2.

STANNY Dominik. Teoria interesariuszy wczesnego Freemana – nie tylko etyka. Forum Odpowiedzialnego Biznesu [Dokument elektroniczny]. 2011. Tryb dostępu: https://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/teoria-interesariuszy-wczesnego-freemana-nie-tylko-etyka/. Stan z dnia 29.04.2024.

SUŁKOWSKI Łukasz. Problem niewspółmierności koncepcji w zarządzaniu. Przegląd Organizacji. 2004, nr 4, s. 6–8. ISSN 0137-7221.

WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2023. ISBN 978-83-89316-82-0.

WOJCIECHOWSKA Maja, KAMIŃSKA Joanna, ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL Beata, JASKOWSKA Bożena (współudz.). Leksykon zarządzania i marketingu w bibliotekoznawstwie Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019. ISBN 978-83-65741-17-2.

WOJCIECHOWSKA Maja. Działania public relations jako źródło informacji marketingowej o klientach bibliotek naukowych. In PIETRUCH-REIZES Diana, BABIK Wiesław, FRĄCZEK Renata (red.). Zarządzanie informacją w nauce. Katowice: Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej, 2010, s. 193–200. ISBN 978-83-904561-9-5.

WOJCIECHOWSKA Maja. Public relations jako forma nawiązywania przez bibliotekę relacji z otoczeniem zewnętrznym. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2023, s. 517–533. ISBN 978-83-89316-82-0.

WOJCIECHOWSKA Maja. Zjawisko lojalności wśród klientów biblioteki. Bibliotheca Nostra: Śląski Kwartalnik Naukowy. 2010, nr 1, s. 84–96. ISSN 2084-5464.

ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL Beata. Customer Relationship Management (CRM) jako metoda zarządzania wiedzą biblioteki naukowej. In DACKO-PIKIEWICZ Zdzisława, CHMIELARSKA Marzanna (red.). Rola biblioteki naukowej w tworzeniu społeczeństwa wiedzy. Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, 2005, s. 147–154. ISBN 83-88936-23-9.

ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL Beata. Zarządzanie wiedzą w procesie kształtowania relacji z użytkownikiem biblioteki. Przegląd Biblioteczny. 2009, z. 2, s. 219–227. ISSN 0033-202X.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-15

Jak cytować

Bródka, M. (2023). Klientocentryczność i podejście relacyjne – komplementarność zagadnień w procesie dialogu z interesariuszami bibliotek. Zarządzanie Biblioteką, (1(15), 11–24. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/11295

Numer

Dział

Badania i wizje