Client-centricity and relational approach - complementarity of concepts in the proof dialogue with library stakeholders

Authors

Keywords:

client-centricity, relational approach, relational trend, complementarity, library stakeholders, library users

Abstract

The article is based on the foundation that the core elements of a relationship-based approach to library management involve, on one hand, the stakeholder – specifically the library user and their needs, which drive the client-centric focus of the institution; and on the other hand, the processes derived from a relational approach to library management. The aim of this discussion is to highlight the connections and common elements between client-centricity and the relational trend in libraries, which together contribute to the complementarity of these two concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAHADER Mir. Barriers to customer relationship management practices: a survey of university libraries in Pakistan. Malaysian Journal of Library & Information Science. 2022, nr 2, s. 59–70. ISSN 1394-6234.

BERLE Adolf A., MEANS Gardiner C. The modern corporation and private property. New Brunswick, London: Transaction Publishers, 1932.

BERRY Leonard L. Relationship marketing. In BERRY Leonard L., SHOSTACK G. Lynn, UPAH Gregory D. (red.). Emerging perspectives of services marketing. Chicago: American Marketing Association, 1983, s. 25–80. ISBN 978-0877571612.

DAHLSRUD Alexander. How corporate social responsibility is defined: an analysis of 37 definitions. Corporate Social Responsibility and Environmental Management. 2008, nr 1, s. 1–13. ISSN 1535-3958.

DERFERT-WOLF Lidia (oprac.). Badanie społecznego i ekonomicznego wpływu bibliotek publicznych. Przegląd metod i praktyk stosowanych na świecie. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2018.

DERFERT-WOLF Lidia. Badania wpływu i wartości bibliotek akademickich – narzędzia, pomiary, dobre praktyki. In SIDOR Maria (red.). Biblioteka przyszłości – wyzwania – trendy – zagrożenia. Wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania bibliotekami uczelni wyższych. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University, 2018, s. 289–306. ISBN 978-83-88421-97-6.

DERFERT-WOLF Lidia. Misja wspierania nauki a misja społeczna bibliotek szkół wyższych – relacje i znaczenie w świetle badań funkcjonalności i wpływu. In JAZDON Krystyna (red.). Biblioteka naukowa: czy jeszcze naukowa? Poznań: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018, s. 29–43. ISBN 978-83-60961-16-2.

DYCHÉ Jill. CRM: relacje z klientami. Gliwice: Grupa Wydawnicza Helion, 2002. ISBN 83-719-7843X.

DYER Jeffrey H., SINGH Harbir. The relational view: cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage. Academy of Management Review. 1998, nr 4, s. 660–679. ISSN 0363-7425.

ELLIS Lisa A., PENA Aisha. Crowdsourcing as an approach to Customer Relationship Building in acidic libraries. College & Undergraduate Libraries. 2015, nr 3/4, s. 273–295. ISSN 1069-1316.

FADER Peter. Customer centricity. Focus on the right customers for strategic advantage. Philadelphia: Wharton Digital Press, 2012. ISBN 978-1-61363-015-0.

FONFARA Krzysztof. Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 1999. ISBN 83-208-120-38.

FREEMAN Edward R. Stockholders and stakeholders: A new perspective on corporate governance. California Management Review. 1983, nr 3, s. 88–106. ISSN 0008-1256.

FREEMAN Edward R. The stakeholder approach revisited. Zeitschrift für Wirtschafts und Unternehmensethik. 2004, nr 3, s. 228–254. ISSN 1439-880X.

FREEMAN Edward R., WICKS Andrew C., PARMAR Bidhan. Stakeholder Theory and „The Corporate Objective Revisited”. Organization Science. 2004, nr 3, s. 364–369. ISSN 1047-7039.

GŁOWACKA Ewa. Badania społecznego i ekonomicznego oddziaływania bibliotek akademickich. Obszary, projekty, metody. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Zarządzanie jakością w bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2017, s. 23–35. ISBN 978-83-64203-85-5.

GROCHOLIŃSKI Piotr. Rosnąca rola klientocentryczności w rozwoju koncepcji biznesowych. Annales. Ethics in Economic Life. 2020, nr 3, s. 53–70. ISSN 2353-4869.

HUCZEK Marian. Marketing organizacji non profit. Sosnowiec: Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu, 2003. ISBN 83-892-753-09.

HUNT Shelby, ARNETT Dennis B., MADHAVARAM Sreedhar. The explanatory foundations of relationship marketing theory. Journal of Business & Industrial Marketing. 2006, nr 2, s. 72–87. ISSN 0885-8624.

JASKOWSKA Bożena. Biblioteki a marketing doświadczeń. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2023, s. 643–659. ISBN 978-83-677-23-046.

JEZIERSKA Małgorzata. Środowiskowe funkcje bibliotek publicznych i ich wpływ na finansowanie bibliotek. In ŻOCHOWSKA Jolanta (red.). Pieniądze dla bibliotek, czyli fundraising biblioteczny. Białystok: Zakład Poligraficzny Ares, 2018, s. 251–272. ISBN 978-83-948923-1-9.

KISILOWSKA-SZURMIŃSKA Małgorzata. Marketing relacji. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2023, s. 343–361. ISBN 978-83-89316-82-0.

KOWALSKA-MUSIAŁ Magdalena. Morfologia relacji w ujęciu paradygmatu marketingu relacji. In WITCZAK Olgierd (red.). Budowanie związków z klientami na rynku business to business. Warszawa: CeDeWu, 2015, s. 10–20. ISBN 978-83-7941-205-1.

MERRICK DODD E. Jr. For whom are corporate managers trustees? Harvard Law Review. 1932, nr 7, s. 1145–1163. ISSN 0017-811X.

OTTO Jacek. Marketing relacji: koncepcja i stosowanie. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck, 2001. ISBN 83-711-078-03.

PAUL Magdalena. Marketing wartości – rola biblioteki w promowaniu wartości i zaangażowania społecznego. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2023, s. 621–642. ISBN 978-83-89316-82-0.

PAUL Magdalena. Wpływ społeczny bibliotek publicznych – badania i dobre praktyki. Zarządzanie Biblioteką. 2016, nr 1, s. 18–30. ISSN 2081-1004.

PAUL Magdalena. Wpływ społeczny bibliotek publicznych. Na przykładach inicjatywy bibliotecznej „Wykiełkuj na rynku pracy” oraz korzystania z mazowieckich bibliotek publicznych [Rozprawa doktorska]. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2018.

RYDEL Maciej, RONKOWSKI Sławomir. Marketing partnerski. Marketing i Rynek. 1995, 9, s. 5–10. ISSN 1231-7853.

SÓJKA Jan. Promocja w strategii marketingowej biblioteki. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 1994.

STAŃCZYK-HUGIET Ewa. Relacyjne modele wzrostu przedsiębiorstwa. In SKALIK Jan (red.). Zmiana warunkiem sukcesu. Przełamywanie barier rozwoju i wzrostu przedsiębiorstw. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, s. 249–257. ISBN 978-83-7695-123-2.

STANNY Dominik. Teoria interesariuszy wczesnego Freemana – nie tylko etyka. Forum Odpowiedzialnego Biznesu [Dokument elektroniczny]. 2011. Tryb dostępu: https://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/teoria-interesariuszy-wczesnego-freemana-nie-tylko-etyka/. Stan z dnia 29.04.2024.

SUŁKOWSKI Łukasz. Problem niewspółmierności koncepcji w zarządzaniu. Przegląd Organizacji. 2004, nr 4, s. 6–8. ISSN 0137-7221.

WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2023. ISBN 978-83-89316-82-0.

WOJCIECHOWSKA Maja, KAMIŃSKA Joanna, ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL Beata, JASKOWSKA Bożena (współudz.). Leksykon zarządzania i marketingu w bibliotekoznawstwie Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019. ISBN 978-83-65741-17-2.

WOJCIECHOWSKA Maja. Działania public relations jako źródło informacji marketingowej o klientach bibliotek naukowych. In PIETRUCH-REIZES Diana, BABIK Wiesław, FRĄCZEK Renata (red.). Zarządzanie informacją w nauce. Katowice: Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej, 2010, s. 193–200. ISBN 978-83-904561-9-5.

WOJCIECHOWSKA Maja. Public relations jako forma nawiązywania przez bibliotekę relacji z otoczeniem zewnętrznym. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2023, s. 517–533. ISBN 978-83-89316-82-0.

WOJCIECHOWSKA Maja. Zjawisko lojalności wśród klientów biblioteki. Bibliotheca Nostra: Śląski Kwartalnik Naukowy. 2010, nr 1, s. 84–96. ISSN 2084-5464.

ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL Beata. Customer Relationship Management (CRM) jako metoda zarządzania wiedzą biblioteki naukowej. In DACKO-PIKIEWICZ Zdzisława, CHMIELARSKA Marzanna (red.). Rola biblioteki naukowej w tworzeniu społeczeństwa wiedzy. Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, 2005, s. 147–154. ISBN 83-88936-23-9.

ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL Beata. Zarządzanie wiedzą w procesie kształtowania relacji z użytkownikiem biblioteki. Przegląd Biblioteczny. 2009, z. 2, s. 219–227. ISSN 0033-202X.

Published

2023-12-15

How to Cite

Bródka, M. (2023). Client-centricity and relational approach - complementarity of concepts in the proof dialogue with library stakeholders. Zarządzanie Biblioteką, (1(15), 11–24. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/11295

Issue

Section

Badania i wizje