Romans w bibliotece: możliwości wykorzystania literatury popularnej w kreowaniu usług dla czytelników. Zarys historii romansu

Autor

  • Ewelina Troka Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

romans, literatura romansowa, kampanie marketingowe, kampanie informacyjne, oferta usługowa biblioteki, promocja biblioteki

Abstrakt

Literatura romansowa, choć przez wielu niedoceniana, stanowi integralną część kulturowego krajobrazu różnych krajów, w tym Polski. Jej początki sięgają wiele wieków wstecz, kiedy społeczeństwa przenosiły na papier opowieści o miłości, namiętnościach i dylematach serca. Współczesne romanse, choć często bardziej skomplikowane i zróżnicowane, wciąż odnoszą się do tych uniwersalnych tematów, które przyciągają czytelników. Romans może stać się również elementem działania marketingowego biblioteki, która używając książek o tej tematyce lub wybranych motywów literackich, może urozmaicić swoją ofertę oraz przygotować chwytliwy przekaz marketingowy. W artykule zaprezentowano specyfikę literatury romansowej, jej typy, historię i krótką charakterystykę w kontekście możliwości, jakie daje ona bibliotekarzom pracującym nad kampaniami marketingowymi oraz przygotowaniem nowej, niestandardowej oferty usługowej. Przegląd oparto na literaturze przedmiotu oraz analizie aktywności bibliotek.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

BIBLIOTEKA PUBLICZNA W KSIĄŻU WIELKOPOLSKIM. Wdaj się w całoroczny romans z ksiąską biblioteką! [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://ck-ksiazwlkp.pl/wdaj-sie-w-caloroczny-romans-z-ksiaska-biblioteka/. Stan z dnia 12.12.2023.

BIBLIOTEKA RACZYŃSKICH. „Ballady i romanse” – coś się zaczyna. Dzień romantyczny w Bibliotece Raczyńskich. Narodowe Czytanie [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://bracz.edu.pl/event/ballady-i-romanse-cos-sie-zaczyna-dzien-romantyczny-w-bibliotece-raczynskich/. Stan z dnia 12.12.2023.

BIS Katarzyna. Bunt czy egzaltacja? Atrybut młodości w literaturze popularnej na przykładzie wybranych powieści dla dziewcząt z okresu PRL-u. In KURAN Michał (red.). Starość i młodość w literaturze i kulturze. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016, s. 139-145. ISBN 978-83-7969-662-8.

BORKOWSKA Grażyna. Metafora drożdży: co to jest literatura/poezja kobieca. Teksty Drugie. 1995, nr 3/4, s. 31–44. ISSN 0867-0633.

BRITISH LIBRARY. Digitised manuscripts [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://archive.is/20130419163940/http://www.bl.uk/manuscripts/FullDisplay.aspx?ref=Add_MS_89000. Stan z dnia 28.09.2023.

BUDROWSKA Kamila. Literatura i pisarze wobec cenzury PRL (1948–1958). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2009. ISBN 978-83-7431-230-1.

CIXOUS Helene. Śmiech Meduzy. Teksty Drugie. 1993, nr 4/6, s. 147–166. ISSN 0867-0633.

Feminizm. In Encyklopedia internetowa PWN [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/feminizm;3900322.html. Stan z dnia 25.11.2023.

FILIPOWICZ Halina. Przeciw „literaturze kobiecej”. Teksty Drugie. 1993, nr 4/6, s. 245–258. ISSN 0867-0633.

FULIŃSKA Agnieszka. Dlaczego literatura popularna jest popularna? Teksty Drugie. 2003, nr 4, s. 55–66. ISSN 0867-0633.

GMINNA BIBLIOTEKA PUBLICZNA W WISZNI MAŁEJ. Przeżyj romans w bibliotece [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: oksir.wiszniamala.pl/przezyj-romans-w-bibliotece/. Stan z dnia 12.12.2023.

GRABOWSKA Barbara. Czy literatura „kobieca” przyczynia się do poszerzania wspólnoty „nas”? Ruch Filozoficzny. 2008, nr 4, s. 697–708. ISSN 0035-9599.

HACHETTE POLSKA. Romanse wszech czasów [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://kolekcja-romanse.pl. Stan z dnia 20.11.2023.

HARPERCOLLINS POLSKA. O nas – historia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://harper-collins.pl/pl/cms/o-nas-historia-30.html. Stan z dnia 27.11.2023.

KITLIŃSKA Maja. Książka i biblioteka w oczach „Amora”, czyli ich wizerunek w literaturze romansowej lat 90. XX wieku. Bibliotekarz Zachodniopomorski. 2002, nr 1, s. 44–50. ISSN 0406-1578.

KŁOSIŃSKA Krystyna. Feministyczna krytyka literacka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2010. ISBN 978-83-226-1972-8.

MARTUSZEWSKA Anna. Architektonika literackiego romansu. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2014. ISBN 978-83-7453-245-7.

MARTUSZEWSKA Anna, PYSZNY Joanna. Romanse z różnych sfer. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2003. ISBN 83-229-2392-9.

MIEJSKA BIBLIOTEKA PUBLICZNA W DZIAŁDOWIE. Romans w bibliotece [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.dzialdowo.pl/romanse-w-bibliotece/. Stan z dnia 12.12.2023.

NIEDŹWIEDŹ Joanna. Społeczny obieg „literatury kobiecej” w środowisku czytelniczek lubelskich bibliotek. In DYMMEL Anna (red.). Bestsellery, literatura popularna, odbiorcy: empiryczne badania współczesnego czytelnictwa. Lublin Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009, s. 121–148. ISBN 978-83-227-2980-9.

ORZOŁ Monika, WOJCIECHOWSKA Maja. Badania czytelnictwa jako instrument diagnozy nawyków i zachowań czytelniczych użytkowników bibliotek. Geneza i stan obecny. Biblioteka i Edukacja. 2021, nr 20, s. 65–86. ISSN 2299-565X.

Podgatunki romansu [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.rwa.org/Online/Romance_Genre/About_Romance_Genre.aspx. Stan z dnia 20.11.2023.

RAMSDELL Kristin. Romance fiction: a guide to the genre. Colorado: Bloomsbury Publishing, 1999. ISBN 978-1591581772.

REGIS Pamela. A natural history of the romance novel. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2003. ISBN 978-0812215229.

SETECKA Agnieszka. Romans – przejaw zwycięstwa czy klęski kobiet? O romansie dawniej i dziś. In BORKOWSKA Grażyna, SIKORSKA Liliana (red.). Krytyka feministyczna – siostra teorii i historii literatury. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2000, s. 187-199. ISBN 83-87456-66-7.

STĘPIEŃ Justyna. Facebook, Instagram, a może blog? Gdzie promują się biblioteki?. Zarządzanie Biblioteką. 2021, nr 1, s. 23–35. ISSN 2081-1004.

SZYSZKOWSKA Ewelina Maria. Odmiany uczuć: popularny romans kieszonkowy w Polsce 1990–2000. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2003. ISBN 83-7009-424-4.

TIENKAMP Aaf. Everything you think you know about romance novels is wrong [Dokument elektroniczny].Tryb dostępu: https://www.ted.com/talks/aaf_tienkamp_everything_you_think_you_know_about_romance_novels_is_wrong. Stan z dnia 25.11.2023.

VAN SLOOTEN Jessica. Romance novels are feminist [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.ted.com/talks/jessica_van_slooten_romance_novels_are_feminist. Stan z dnia 25.11.2023.

WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Mobilna biblioteka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP, 2021. ISBN 978-83-65741-68-4.

WOJCIECHOWSKA Maja. Elektroniczny wizerunek biblioteki. Gdańsk: Wydawnictwo Ateneum – Szkoły Wyższej, 2008. ISBN 978-83-61079-01-9.

WOJCIECHOWSKA Maja. Istota marketingu w sektorze kultury. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP, 2023, s. 55–66. ISBN 978-83-89316-82-0.

WOJCIECHOWSKA Maja. Marketing szeptany – instrument propagandy współczesnych bibliotek? In KUŹMINA Dariusz (red.). Bibliologia polityczna. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2011, s. 398–405. ISBN 978-83-61464-88-4.

WOJCIECHOWSKA Maja. Merchandising – wizualna promocja biblioteki. Wprowadzenie do problematyki. Zarządzanie Biblioteką. 2011, nr 1, s. 63–85. ISSN 2081-1004.

WOJCIECHOWSKA Maja. The readership indicators in Poland and programs promoting the reading. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries (QQML). 2016, nr 5, s. 39–48. ISSN 2241-1925.

WOJCIECHOWSKA Maja. Współczesne formy reklamy książki. Zarządzanie Biblioteką. 2009, nr 1, s. 97–110. ISSN 2081-1004.

WOJCIECHOWSKA Maja, ORZOŁ Monika. Imprezy kulturalne realizowane w ramach Nocy Bibliotek jako przykład formy promocji biblioteki. Biblioteka i Edukacja. 2021, nr 19, s. 109–130. ISSN 2299-565X.

ZŁOTNICKA Aleksandra. Polska literatura kobieca na przełomie XIX i XX wieku. Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy. 2019, t. 8, s. 61–79. ISSN 2392-1404.

ŻABSKI Tadeusz (red.). Słownik literatury popularnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2006. ISBN 83-229-2767-3.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-15

Jak cytować

Troka, E. (2023). Romans w bibliotece: możliwości wykorzystania literatury popularnej w kreowaniu usług dla czytelników. Zarys historii romansu. Zarządzanie Biblioteką, (1(15), 121–144. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/11334

Numer

Dział

Badania i wizje