Romans w bibliotece: możliwości wykorzystania literatury popularnej w kreowaniu usług dla czytelników. Zarys historii romansu
Słowa kluczowe:
romans, literatura romansowa, kampanie marketingowe, kampanie informacyjne, oferta usługowa biblioteki, promocja bibliotekiAbstrakt
Literatura romansowa, choć przez wielu niedoceniana, stanowi integralną część kulturowego krajobrazu różnych krajów, w tym Polski. Jej początki sięgają wiele wieków wstecz, kiedy społeczeństwa przenosiły na papier opowieści o miłości, namiętnościach i dylematach serca. Współczesne romanse, choć często bardziej skomplikowane i zróżnicowane, wciąż odnoszą się do tych uniwersalnych tematów, które przyciągają czytelników. Romans może stać się również elementem działania marketingowego biblioteki, która używając książek o tej tematyce lub wybranych motywów literackich, może urozmaicić swoją ofertę oraz przygotować chwytliwy przekaz marketingowy. W artykule zaprezentowano specyfikę literatury romansowej, jej typy, historię i krótką charakterystykę w kontekście możliwości, jakie daje ona bibliotekarzom pracującym nad kampaniami marketingowymi oraz przygotowaniem nowej, niestandardowej oferty usługowej. Przegląd oparto na literaturze przedmiotu oraz analizie aktywności bibliotek.
Downloads
Bibliografia
BIBLIOTEKA PUBLICZNA W KSIĄŻU WIELKOPOLSKIM. Wdaj się w całoroczny romans z ksiąską biblioteką! [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://ck-ksiazwlkp.pl/wdaj-sie-w-caloroczny-romans-z-ksiaska-biblioteka/. Stan z dnia 12.12.2023.
BIBLIOTEKA RACZYŃSKICH. „Ballady i romanse” – coś się zaczyna. Dzień romantyczny w Bibliotece Raczyńskich. Narodowe Czytanie [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://bracz.edu.pl/event/ballady-i-romanse-cos-sie-zaczyna-dzien-romantyczny-w-bibliotece-raczynskich/. Stan z dnia 12.12.2023.
BIS Katarzyna. Bunt czy egzaltacja? Atrybut młodości w literaturze popularnej na przykładzie wybranych powieści dla dziewcząt z okresu PRL-u. In KURAN Michał (red.). Starość i młodość w literaturze i kulturze. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016, s. 139-145. ISBN 978-83-7969-662-8.
BORKOWSKA Grażyna. Metafora drożdży: co to jest literatura/poezja kobieca. Teksty Drugie. 1995, nr 3/4, s. 31–44. ISSN 0867-0633.
BRITISH LIBRARY. Digitised manuscripts [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://archive.is/20130419163940/http://www.bl.uk/manuscripts/FullDisplay.aspx?ref=Add_MS_89000. Stan z dnia 28.09.2023.
BUDROWSKA Kamila. Literatura i pisarze wobec cenzury PRL (1948–1958). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2009. ISBN 978-83-7431-230-1.
CIXOUS Helene. Śmiech Meduzy. Teksty Drugie. 1993, nr 4/6, s. 147–166. ISSN 0867-0633.
Feminizm. In Encyklopedia internetowa PWN [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/feminizm;3900322.html. Stan z dnia 25.11.2023.
FILIPOWICZ Halina. Przeciw „literaturze kobiecej”. Teksty Drugie. 1993, nr 4/6, s. 245–258. ISSN 0867-0633.
FULIŃSKA Agnieszka. Dlaczego literatura popularna jest popularna? Teksty Drugie. 2003, nr 4, s. 55–66. ISSN 0867-0633.
GMINNA BIBLIOTEKA PUBLICZNA W WISZNI MAŁEJ. Przeżyj romans w bibliotece [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: oksir.wiszniamala.pl/przezyj-romans-w-bibliotece/. Stan z dnia 12.12.2023.
GRABOWSKA Barbara. Czy literatura „kobieca” przyczynia się do poszerzania wspólnoty „nas”? Ruch Filozoficzny. 2008, nr 4, s. 697–708. ISSN 0035-9599.
HACHETTE POLSKA. Romanse wszech czasów [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://kolekcja-romanse.pl. Stan z dnia 20.11.2023.
HARPERCOLLINS POLSKA. O nas – historia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://harper-collins.pl/pl/cms/o-nas-historia-30.html. Stan z dnia 27.11.2023.
KITLIŃSKA Maja. Książka i biblioteka w oczach „Amora”, czyli ich wizerunek w literaturze romansowej lat 90. XX wieku. Bibliotekarz Zachodniopomorski. 2002, nr 1, s. 44–50. ISSN 0406-1578.
KŁOSIŃSKA Krystyna. Feministyczna krytyka literacka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2010. ISBN 978-83-226-1972-8.
MARTUSZEWSKA Anna. Architektonika literackiego romansu. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2014. ISBN 978-83-7453-245-7.
MARTUSZEWSKA Anna, PYSZNY Joanna. Romanse z różnych sfer. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2003. ISBN 83-229-2392-9.
MIEJSKA BIBLIOTEKA PUBLICZNA W DZIAŁDOWIE. Romans w bibliotece [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.dzialdowo.pl/romanse-w-bibliotece/. Stan z dnia 12.12.2023.
NIEDŹWIEDŹ Joanna. Społeczny obieg „literatury kobiecej” w środowisku czytelniczek lubelskich bibliotek. In DYMMEL Anna (red.). Bestsellery, literatura popularna, odbiorcy: empiryczne badania współczesnego czytelnictwa. Lublin Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009, s. 121–148. ISBN 978-83-227-2980-9.
ORZOŁ Monika, WOJCIECHOWSKA Maja. Badania czytelnictwa jako instrument diagnozy nawyków i zachowań czytelniczych użytkowników bibliotek. Geneza i stan obecny. Biblioteka i Edukacja. 2021, nr 20, s. 65–86. ISSN 2299-565X.
Podgatunki romansu [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.rwa.org/Online/Romance_Genre/About_Romance_Genre.aspx. Stan z dnia 20.11.2023.
RAMSDELL Kristin. Romance fiction: a guide to the genre. Colorado: Bloomsbury Publishing, 1999. ISBN 978-1591581772.
REGIS Pamela. A natural history of the romance novel. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2003. ISBN 978-0812215229.
SETECKA Agnieszka. Romans – przejaw zwycięstwa czy klęski kobiet? O romansie dawniej i dziś. In BORKOWSKA Grażyna, SIKORSKA Liliana (red.). Krytyka feministyczna – siostra teorii i historii literatury. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2000, s. 187-199. ISBN 83-87456-66-7.
STĘPIEŃ Justyna. Facebook, Instagram, a może blog? Gdzie promują się biblioteki?. Zarządzanie Biblioteką. 2021, nr 1, s. 23–35. ISSN 2081-1004.
SZYSZKOWSKA Ewelina Maria. Odmiany uczuć: popularny romans kieszonkowy w Polsce 1990–2000. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2003. ISBN 83-7009-424-4.
TIENKAMP Aaf. Everything you think you know about romance novels is wrong [Dokument elektroniczny].Tryb dostępu: https://www.ted.com/talks/aaf_tienkamp_everything_you_think_you_know_about_romance_novels_is_wrong. Stan z dnia 25.11.2023.
VAN SLOOTEN Jessica. Romance novels are feminist [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.ted.com/talks/jessica_van_slooten_romance_novels_are_feminist. Stan z dnia 25.11.2023.
WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Mobilna biblioteka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP, 2021. ISBN 978-83-65741-68-4.
WOJCIECHOWSKA Maja. Elektroniczny wizerunek biblioteki. Gdańsk: Wydawnictwo Ateneum – Szkoły Wyższej, 2008. ISBN 978-83-61079-01-9.
WOJCIECHOWSKA Maja. Istota marketingu w sektorze kultury. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP, 2023, s. 55–66. ISBN 978-83-89316-82-0.
WOJCIECHOWSKA Maja. Marketing szeptany – instrument propagandy współczesnych bibliotek? In KUŹMINA Dariusz (red.). Bibliologia polityczna. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2011, s. 398–405. ISBN 978-83-61464-88-4.
WOJCIECHOWSKA Maja. Merchandising – wizualna promocja biblioteki. Wprowadzenie do problematyki. Zarządzanie Biblioteką. 2011, nr 1, s. 63–85. ISSN 2081-1004.
WOJCIECHOWSKA Maja. The readership indicators in Poland and programs promoting the reading. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries (QQML). 2016, nr 5, s. 39–48. ISSN 2241-1925.
WOJCIECHOWSKA Maja. Współczesne formy reklamy książki. Zarządzanie Biblioteką. 2009, nr 1, s. 97–110. ISSN 2081-1004.
WOJCIECHOWSKA Maja, ORZOŁ Monika. Imprezy kulturalne realizowane w ramach Nocy Bibliotek jako przykład formy promocji biblioteki. Biblioteka i Edukacja. 2021, nr 19, s. 109–130. ISSN 2299-565X.
ZŁOTNICKA Aleksandra. Polska literatura kobieca na przełomie XIX i XX wieku. Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy. 2019, t. 8, s. 61–79. ISSN 2392-1404.
ŻABSKI Tadeusz (red.). Słownik literatury popularnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2006. ISBN 83-229-2767-3.