Romans kieszonkowy w Polsce. Zmiany na rynku wydawniczym a potrzeby i oczekiwania czytelników
Słowa kluczowe:
romans, rynek wydawniczy, czytelnictwo, potrzeby czytelników, trendy czytelnicze, bibliotekiAbstrakt
W artykule omówiono zagadnienie romansu jako podgatunku literackiego. Rozważania te przedstawiono w kontekście zmian zachodzących na polskim rynku wydawniczym. Zaprezentowano cechy romansu kieszonkowego (ze szczególnym uwzględnieniem Harlequinów), popularne serie, kanały sprzedaży i ogólną sytuację tych pozycji na rynku. Zgromadzenie wspomnianych informacji miało na celu ułatwienie dokonania oceny, czy literatura romansowa jest literaturą wartościową, czy warto kolekcjonować jej zasoby w bibliotekach, a także projektować usługi bazujące na jej motywach i kontekstach. Przeprowadzenie analizy pozwoliło nie tylko na zrozumienie dynamiki rozwoju literatury romansowej na polskim rynku wydawniczym (w latach 2019-2022), ale także na postawienie pytania, jakie miejsce w polskiej produkcji wydawniczej zajmuje ten podgatunek oraz czy biblioteki, planując swoją ofertę usługową, powinny uwzględniać zainteresowanie nim czytelników? Artykuł przygotowano w oparciu o dane statystyczne Biblioteki Narodowej oraz literaturę przedmiotu.
Downloads
Bibliografia
ANISZEWSKA Anna. Word-of-mouth w działalności marketingowej bibliotek. Zarządzanie Biblioteką. 2009, nr 1, s. 31-40. ISSN 2081-1004.
BIEGALSKA Alicja, WOJCIECHOWSKA Maja. Zagadnienia współczesnej komunikacji w kontekście zarządzania instytucją biblioteczną oraz potrzeb i zachowań jej użytkowników. Studium teoretyczne. Zarządzanie Biblioteką. 2022, nr 1, s. 53-65. ISSN 2081-1004.
BOBROWSKA Agata. Instrumenty promocji książek stosowane przez trójmiejskie wydawnictwa – wyniki badania. Zarządzanie Biblioteką. 2021, nr 1, s. 87-114. ISSN 2081-1004.
CHYMKOWSKI Roman, ZASACKA Zofia. Stan czytelnictwa książek w Polsce w 2022 roku [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.bn.org.pl/download/document/1682012775.pdf. Stan z dnia 21.10.2024.
CHYMKOWSKI Roman, ZASACKA Zofia. Stan czytelnictwa książek w Polsce w drugim roku pandemii (2021-2022) [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.bn.org.pl/download/document/1656416398.pdf. Stan z dnia 21.10.2024.
CHYMKOWSKI Roman, ZASACKA Zofia. Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 roku [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.bn.org.pl/download/document/1621420376.pdf. Stan z dnia 10.11.2024.
CRAVEN Sara. Grecki uwodziciel. Warszawa: HarperCollins, 2018. ISBN 978-83-27638465.
DAWIDOWICZ-CHYMKOWSKA Olga. Ruch wydawniczy w liczbach: 2019: książki. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2019. ISBN 978-83-7009-828-5.
DAWIDOWICZ-CHYMKOWSKA Olga. Ruch wydawniczy w liczbach: 2020: książki. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2021. ISBN 978-83-8259-096-8.
DAWIDOWICZ-CHYMKOWSKA Olga. Ruch wydawniczy w liczbach: 2021: książki. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2022. ISBN 978-83-8259-483-6.
DAWIDOWICZ-CHYMKOWSKA Olga. Ruch wydawniczy w liczbach: 2022: książki. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2023. ISBN 978-83-8259-503-1.
GORDON Lucy. Z miłości do Emmy. Toronto; Warszawa: Arlekin, 1997. ISBN 83-7149050X.
HarperCollins Polska [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://harpercollins.pl/pl/navigation/harlequin-299.html. Stan z dnia 28.09.2024.
Historia HarperCollins [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://harpercollins.pl/pl/cms/o-nas-historia-30.html. Stan z dnia 27.09.2024.
JAXA-ROŻEN Hanna. Sukienka z supermarketu. Harlequin jako produkt kultury masowej. In JAKUBOWSKI Witold, ZIERKIEWICZ Edyta (red.). Edukacyjne konteksty kultury popularnej. Kraków: Impuls, 2002, s. 43-57. ISBN 83-7308-187-9.
KALITA Anna, KOWALEWSKA-MOTLIK Nina. Harlequin w Polsce miał na imię Nina. „Dla Amerykanek to była rozrywka, dla nas coś całkiem innego” [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177333,29988725,harlequin-w-polsce-mial-na-imie-nina-dla-amerykanek-to-byla.html. Stan z dnia 10.10.2024.
KITLIŃSKA Maja. Książka i biblioteka w oczach „Amora”, czyli ich wizerunek w literaturze romansowej lat 90. XX wieku. Bibliotekarz Zachodniopomorski. 2002, nr 1, s. 44-50. ISSN 0406-1578.
MARTUSZEWSKA Anna, PYSZNY Joanna. Romanse z różnych sfer. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2003. ISBN 83-229-2392-9.
MARZĘDA Agnieszka. Kreowanie wizerunku biblioteki i jej komunikacja z otoczeniem. Zarządzanie Biblioteką. 2022, nr 1, s. 19-33. ISSN 2081-1004.
ORZOŁ Monika, WOJCIECHOWSKA Maja. Badania czytelnictwa jako instrument diagnozy nawyków i zachowań czytelniczych użytkowników bibliotek. Geneza i stan obecny. Biblioteka i Edukacja. 2021, nr 20, s. 65-85. ISSN 2299-565X.
ORZOŁ Monika, WOJCIECHOWSKA Maja. Czytelnictwo w kontekście analiz i dyskusji nad kapitałem kulturowym i społeczną rolą bibliotek. Fides. Biuletyn Bibliotek Kościelnych. 2021, nr 2, s. 149-175. ISSN 1426-3777.
Stan czytelnictwa w Polsce w 2019 roku. Wstępne wyniki [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.bn.org.pl/download/document/1587585168.pdf. Stan z dnia 10.10.2023.
STRAUS Grażyna, WOLF Katarzyna. Sienkiewicz, Mickiewicz, Biblia, harlequiny… społeczny zasięg książki w Polsce w 2000 roku. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2002. ISBN 83-7009-408-2.
SZYSZKOWSKA Ewelina Maria. Odmiany uczuć: popularny romans kieszonkowy w Polsce 1990-2000. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2003. ISBN 83-7009-424-4.
TELEFUS Nina. Rola audiobooków w kulturze, procesie czytania i zarządzaniu ofertą usługową bibliotek. Zarządzanie Biblioteką. 2022, nr 1, s. 67-89. ISSN 2081-1004.
TROKA Ewelina. Romans w bibliotece: możliwości wykorzystania literatury popularnej w kreowaniu usług dla czytelników. Zarys historii romansu. Zarządzanie Biblioteką. 2023, nr 1, s. 121-144. ISSN 2081-1004.
VIVANCO Laura. For love and money: the literary art of the Harlequin Mills and Boon Romance [Dokument elektroniczny]. 2011. Tryb dostępu: https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=8dNm3F6fZOMC&oi=fnd&pg=PA1&dq=For+Love+and+Money:+the+Literary+Art+of+the+Harlequin+Mills+%26+Boon+Romance&ots=WpBaC9XFGv&sig=HP8l3zvUboBANycQ0vxhE6bjVJE&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false. Stan z dnia 27.09.2024.
WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Elektroniczny wizerunek biblioteki. Gdańsk: Ateneum – Szkoła Wyższa, 2008. ISBN 978-83-61079-01-9.
WOJCIECHOWSKA Maja, LASKOWSKA Jolanta, SITKIEWICZ Piotr. Gdańsk jako miasto literatury: badanie wizerunku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP, 2023. ISBN 978-83-67723-03-9.
WOJCIECHOWSKA Maja, ORZOŁ Monika. Imprezy kulturalne realizowane w ramach Nocy Bibliotek jako przykład formy promocji biblioteki. Biblioteka i Edukacja. 2021, nr 19, s. 109-130. ISSN 2299-565X.
WOJCIECHOWSKA Maja. Marketing szeptany – instrument propagandy współczesnych bibliotek? In KUŹMINA Dariusz (red.). Bibliologia polityczna. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2011, s. 398-405. ISBN 978-83-61464-88-4.
WOJCIECHOWSKA Maja. The readership indicators in Poland and programs promoting the reading. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries. 2017, nr 1, s. 39-48. ISSN 2241-1925.
WOJCIECHOWSKA Maja. Współczesne formy reklamy książki. Zarządzanie Biblioteką. 2009, nr 1, s. 97-110. ISSN 2081-1004.
ŻABSKI Tadeusz (red.). Słownik literatury popularnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2006. ISBN 83-229-2767-3.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe
