Marka biblioteki
Słowa kluczowe:
marka, branding, bibliotekaAbstrakt
Żyjemy i funkcjonujemy w świecie marek. Marka stanowi natychmiastową, niematerialną, czasami emocjonalną percepcję związaną z jakością bądź wartością produktu lub usługi. Marka biblioteki to suma opinii użytkowników o bibliotece oraz interpretacji ich wrażeń. Stanowi ilustrację zarówno obietnicy składanej przez bibliotekę, jak i jej relacji z czytelnikiem; obietnicy dotyczącej cech charakterystycznych i szczególnych, które sprawiają, że biblioteka i jej usługi są wyjątkowe i niepowtarzalne. Marka biblioteki to coś więcej niż logo, to przestrzeń, którą zdobywa w umysłach użytkowników. W artykule przedstawiono rozważania teoretyczne na temat znaczenia marki bibliotecznej.
Downloads
Bibliografia
Marketing Association. Dictionary [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.ama.org/resources/pages/dictionary.aspx?dLetter=B. Stan z dnia 09.05.2017.
BENDAPUDI Neeli, BENDAPUDI Venkat. Creating a living brand [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://hbr.org/2005/05/creating-the-living-brand. Stan z dnia 09.05.2017.
de CHERNATONY Leslie. Marka. Wizja i tworzenie marki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003. ISBN 83-89120-09-7.
DEMPSEY Beth. Target Your Brand: Build an identity that works in the age of the superstore. Library Journal [Dokument elektroniczny]. 2004, nr 13. Tryb dostępu: http://lj.libraryjournal.com/2004/08/library-services/target-your-brand/. Stan z dnia 09.05.2017.
DOUCETT Elisabeth. Creating Your Library Brand: Communicating Your Relevance and Value to Your Patrons. Chicago: American Library Association, 2008. ISBN 978-0-8389-0962-1.
FALK John Howard, SHEPPARD Beverly. Thriving in the Knowledge Age: New Business Models for Museums and Other New Business Models for Museums and Other Cultural Institutions. Lanham: AltaMita Press, 2006. ISBN 978-0759107588.
FLOREK Magdalena. Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta. Źródła i pomiar. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 2014. ISBN 978-83-7417-812-9.
KOTLER Philip, KARTAJAYA Hermawan, SETIAWAN Iwan. Marketing 3.0. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe, 2013. ISBN 978-83-62195-92-3.
KUNDE Jesper. Corporate Religion. London: Financial Times Prentice Hall, 2002. ISBN 978-0273661115.
KUNDE Jesper. Unique Now – Or Never. London: Financial Times Prentice Hall, 2002. ISBN 978-0273659624.
LAUERSEN Christian. The Library is a strong brand [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://christianlauersen.net/2015/04/14/the-library-is-a-strong-brand-new-issue-of-revy-is-out/. Stan z dnia 09.05.2017.
Lessons from Marketing Guru Seth Godin About Building a Brand [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.kabbage.com/blog/6-lessons-from-marketing-guru-seth-godin-about-building-a-brand/. Stan z dnia 09.05.2017.
MATHEWS Brian Scott. Marketing Today’s Academic Library: A Bold New Approach to Communicating with Students. Chicago: American Library Association, 2009. ISBN 978-0-8389-0984-3.
MATTHEWS Steve. The Physics of Your Library Brand [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://21stcenturylibrary.com/2011/08/17/the-physics-of-your-library-brand/. Stan z dnia 09.05.2017.
MAURYA Upendra Kumar, MISHRA P. What is a brand? A Perspective on Brand Meaning. European Journal of Business and Management. 2012, vol 4, nr 3, s. 122–133. ISSN 2222-1905.
MILLMAN Debbie. Brand Thinking and Other Noble Pursuits. New York: Allworth Press, 2014 ISBN 978-1-62153-247-7.
NEUMEIER Marty. The Brand Gap: How to Bridge the Distance Between Business Strategy and Design [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://ptgmedia.pearsoncmg.com/images/0321348109/goodies/The_Brand_Gap.pdf. Stan z dnia 09.05.2017.
NEUMEIER Marty. The Brand Gap: How to Bridge the Distance Between Business Strategy and Design. Berkley: AIGA Design Press, 2005. ISBN 978-0321348104.
OLINS Wally. Wally Olins o marce. Warszawa: Fundacja Promocja Polska – Instytut Marki Polskiej, 2004. ISBN 83-912630-5-3.
OLINS Wally. Wally Olins Podręcznik brandingu. Warszawa: Fundacja Promocja Polska – Instytut Marki Polskiej, 2009. ISBN 978-83-928435-0-4.
RIES Al, RIES Laura. 22 niezmienne prawa zarządzania marką. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1998. ISBN 83-7255-456-0.
ROSSITER Nancy. Marketing the Best Deal in Town. Oxford: Chandos Publishing, 2008. ISBN 9781843343059.
ROZEN Andrzej, MIEROWSKI Wojtek. Morfologia brandu [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://marketerplus.pl/teksty/cykle/morfologia-brandu-czesc-1-co-jest-branding/. Stan z dnia 09.05.2017.
STYLES C., AMBLER T. Brand Management. In CRAINER S. (red.) Financial Times Handbook of Man-agement. London: Pitman, 1995. ISBN 978-0273675846.
WOOD Lisa. Brands and brand equity: definition and management. Management Decision [Dokument elektroniczny]. 2000, nr 9. Tryb dostępu: http://www.guillaumenicaise.com/wp-content/uploads/2013/10/ Brands-and-brand-equity-definition-and-management.pdf. Stan z dnia 09.05.2017.