Ewolucja bibliotek akademickich. Konteksty przemian i rozwoju współczesnych instytucji bibliotecznych

Autor

  • Lidia Szczygłowska Biblioteka Główna Politechniki Częstochowskiej

Słowa kluczowe:

biblioteka akademicka, ewolucja, przestrzeń biblioteczna, kolekcja biblioteczna, usługi biblioteczne

Abstrakt

Biblioteki akademickie są dziś najbardziej zaawansowanymi formami instytucjonalnymi, które gromadzą naukowy materiał informacyjno-dokumentacyjny. Muszą ewoluować, aby sprostać wyzwaniom technologii i elastycznym programom nauczania. Artykuł ma na celu uchwycenie ewolucji bibliotek akademickich w czasie, a dokładniej przeanalizowanie kategorii zmian, którym podlegają, a zwłaszcza: ewolucję rozwoju kolekcji, ewolucję przestrzeni bibliotecznych, ewolucję usług świadczonych przez biblioteki akademickie oraz ewolucję organizacji informacji. Artykuł omawia te cztery rodzaje zmian, zapewniając pomoc w zrozumieniu sposobu, w jaki ewoluują biblioteki akademickie oraz prowadzą dziś swoją działalność.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

ADAMS Becker S., et al. NMC Horizon Report: Library Edition [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://cdn.nmc.org/media/2017-nmc-horizon-report-library-EN.pdf. Stan z dnia 30.05.2018.

ATTIS David, KOPROSKE Colin. Thirty trends shaping the future of academic libraries. Learned Publishing [Dokument elektroniczny]. 2013, nr 1, s. 18–23. Tryb dostępu: http://dx.doi.org/10.1087/20130104. Stan z dnia 30.05.2018.

BENNETT Scott. First Questions for Designing Higher Education Learning Spaces. The Journal of Academic Librarianship [Dokument elektroniczny]. 2006, nr 1, s. 14–26. Tryb dostępu: http://libraryspaceplanning.com/wp-content/uploads/2015/09/First-Questions-for-Designing-Higher-Education-Learning-Spaces.pdf. Stan z dnia 30.05.2018.

BENNETT Scott. Libraries and Learning: A History of Paradigm Change. Portal: Libraries and the Academy [Dokument elektroniczny]. 2009, nr 2, s. 181–197. Tryb dostępu: http://libraryspaceplanning.com/wp-content/uploads/2015/09/Libraries-and-Learning-A-History-of-Paradigm-Change.pdf. Stan z dnia 30.05.2018.

BENNETT Scott. Libraries Designed for Learning. Council on Library and Information Resources [Dokument elektroniczny]. 2003. Tryb dostępu: www.clir.org/pubs/reports/pub122/pub122web.pdf. Stan z dnia 30.05.2018.

BENNETT Scott. The information or the learning commons: which will we have? The Journal of Academic Librarianship [Dokument elektroniczny]. 2008, nr 3, s. 183–185. Tryb dostępu: http://libraryspaceplanning.com/wp-content/uploads/2015/09/The-Learning-or-Information-Commons-Which-Will-We-have.pdf. Stan z dnia 30.05.2018.

BLUMMER Barbara, KENTON Jeffrey M. Learning Commons in Academic Libraries: Discussing Themes in the Literature from 2001 to the Present. New Review of Academic Librarianship. 2017, nr 1, s. 329–352. ISSN 1361-4533.

BOŁTUĆ Piotr. Konstruktywizm w e-edukacji oraz jego krytyka. E-mentor [Dokument elektroniczny]. 2011, nr 4. Tryb dostępu: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/41/id/863. Stan z dnia 30.05.2018.

BORGMAN Christine L. Big data, little data, no data: scholarship in the networked world. Cambridge: MIT Press, 2015. ISBN 978-0262028561416.

BOULTON Geoffrey. The digital revolution and the future of science. Times higher education (THE) [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.timeshighereducation.com/blog/jisc-futures-digital-revolution-and-future-science. Stan z dnia 30.05.2018.

CHILDS Sarah, MATTHEWS Graham, WALTON Graham. Space, use and university libraries – The future? In MATTHEWS Graham, WALTON Graham (red.). University Libraries and Space in the Digital World [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/11496/6/Childs%20Matthews%20Walton%20chap.14.pdf. Stan z dnia 30.05.2018.

CORRALL Sheila, KENNAN Mary Anne, AFZAL Waseem. Changes in Academic Libraries: Evolution and Innovation in Research Support Services. Libraries in Digital Age (LIDA) Proceedings [Dokument elektroniczny]. 2012, vol. 12. Tryb dostępu: http://ozk.unizd.hr/proceedings/index.php/lida/article/view/74. Stan z dnia 30.05.2018.

CURRY Robert. Makerspaces: a beneficial new service for academic libraries? Library Review [Dokument elektroniczny]. 2017, nr 4/5, s. 201–212. Tryb dostępu: https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/LR-09-2016-0081. Stan z dnia 30.05.2018.

DEMPSEY Lorcan, LAVOIE Brian, MALPAS Constance, CONNAWAY Lynn Silipigni, SCHONFELD Roger C., SHIPENGROVER J. D., WAIBE Günter. Understanding the collective collection: towards a system- wide perspective on library print collections [Dokument elektroniczny]. 2013. Tryb dostępu: https://www.oclc.org/research/publications/library/2013/2013-09r.html. Stan z dnia 30.05.2018.

DEMPSEY Lorcan, MALPAS Constance, LAVOIE Brian. Collection directions: The evolution of library collections and collecting. Portal: Libraries and the Academy [Dokument elektroniczny]. 2014, nr 3, s. 393–423. Tryb dostępu: http://dx.doi.org/10.1353/pla.2014.0013. Stan z dnia 30.05.2018.

DEMPSEY Lorcan, MALPAS Constance. Academic Library Futures in a Diversified University System. In GLEASON Nancy W. (red.). Higher Education in the Era of the Fourth Industrial Revolutions [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-981-13-0194-0.pdf. Stan z dnia 30.05.2018.

DEMPSEY Lorcan. Libraries and the informational future: some notes. Information Services and Use [Dokument elektroniczny]. 2012, vol. 32, s. 203–2014. Tryb dostępu: http://dx.doi.org/10.3233/ISU-2012-0670. Stan z dnia 30.05.2018.

DEMPSEY Lorcan. Library collections in the life of the user: Two directions. LIBER Quarterly [Dokument elektroniczny]. 2016, nr 4, s. 338–359. Tryb dostępu: https://www.liberquarterly.eu/articles/10.18352/lq.10170/. Stan z dnia 30.05.2018.

DEMPSEY Lorcan. The Network Reshapes the Library. Lorcan Dempsey on Libraries, Services, and Networks [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.oclc.org/content/dam/research/publications/books/dempsey-network-reshapes-library.pdf. Stan z dnia 30.05.2018.

DILLON Andrew. Accelerating Learning and Discovery: Refining the Role of Academic Librarians. In No Brief Candle: Reconceiving Research Libraries for the 21st Century [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.clir.org/pubs/reports/pub142/dillon/. Stan z dnia 30.05.2018.

Eksploracja tekstów i danych (text and data mining) [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://centrumcyfrowe.pl/eksploracja-tekstow-i-danych-text-and-data-mining/. Stan z dnia 30.05.2018.

Environmental Scan 2017 By the ACRL Research Planning and Review Committee March [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/publications/whitepapers/EnvironmentalScan2017.pdf. Stan z dnia 30.05.2018.

FORREST Charles. Information, Learning, Research: Evolution of the Academic Library Commons. Library Quarterly [Dokument elektroniczny]. 2012, nr 2. Tryb dostępu: https://digitalcommons.kennesaw.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.pl/&httpsredir=1&article=1585&context=glq. Stan z dnia 30.05.2018.

HOFFMAN Starr (red.). Dynamic Research Support for Academic Libraries. London: Facet Publishing, 2016. ISBN 978-0838914694.

JAGUSZEWSKI Janice M., WILLIAMS Karen. New Roles for New Times: Transforming Liaison Roles in Research Libraries [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.arl.org/component/content/article/6/2893. Stan z dnia 30.05.2018.

KITCHIN Rob. Big data, new epistemologies and paradigm shifts. Big Data & Society [Dokument elektroniczny]. 2014, nr 1. Tryb dostępu: http://dx.doi.org/10.1177/2053951714528481. Stan z dnia 30.05.2018.

LI Xin. Library as incubating space for innovations: practice, trends and skill sets. Library Management [Dokument elektroniczny]. 2006, nr 6/7, s. 370–371. Tryb dostępu: https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/01435120610702369. Stan z dnia 30.05.2018.

Libraries and maker culture: A Resource Guide. Makerspaces in Libraries [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://library-maker-culture.weebly.com/makerspaces-in-libraries.html. Stan z dnia 30.05.2018.

LIPPINCOTT Joan K. Linking the Information Commons to Learning. In OBLINGER Diana G. (red.). Learning Spaces [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.educause.edu/research-and-publications/books/learning-spaces/chapter-7-linking-information-commons-learning. Stan z dnia 30.05.2018.

LIPPINCOTT Joan K. The future for teaching and learning. American Libraries [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://americanlibrariesmagazine.org/2015/02/26/the-future-for-teaching-and-learning. Stan z dnia 30.05.2018.

NUR AINA ALIAA Ahmad Latfi, TENGKU ADIL TENGKU Izhar. A study on library space and users satisfaction of academic library users need. The International Journal of Management Science and Information Technology [Dokument elektroniczny]. 2017, nr 26, s. 44–62. Tryb dostępu: file:///C:/Users/User/Downloads/

Recent%20Development%20on%20Key%20Determinants%20of%20Employees’%20Innovative%20Work%20Behavior%20in%20Knowledge%20Intensive%20Firms%20.pdf. Stan z dnia 30.05.2018.

OLIVEIRA Silas Marques. Trends in Academic Library Space. Purdue University Purdue e-Pubs. In Proceedings of the IATUL Conferences [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2173&context=iatul. Stan z dnia 30.05.2018.

OLIVEIRA Silas Marques. Trends in Academic Library Space: From book boxes to learning commons. Open Information Science [Dokument elektroniczny]. 2018, nr 2, s. 59–74. Tryb dostępu: https://www.degruyter.com/downloadpdf/j/opis.2018.2.issue-1/opis-2018-0005/opis-2018-0005.pdf. Stan z dnia 30.05.2018.

PINFIELD Stephen, COX Andrew M., RUTTER Sophie. Mapping the Future of Academic Libraries: SCONUL. A Report for SCONUL. Society of College, National & University Libraries [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/SCONUL%20Report%20Mapping%20the%20Future%20of%20Academic%20Libraries.pdf. Stan z dnia 30.05.2018.

SCHONFELD Roger C., MALPAS Constance. University Futures; Library Futures OCLC Research and Ithaka S+R Join Forces on New Research Project [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.sr.ithaka.org/blog/university-futures-library-futures/. Stan z dnia 15.12.2018.

SIEMENS George. Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology & Distance Learning [Dokument elektroniczny]. 2005, nr 1. Tryb dostępu: http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm. Stan z dnia 30.05.2018.

SMITH Kerry. Researching the Information Commons (RIC). Library Hi Tech [Dokument elektroniczny]. 2011, nr 3, s. 20–24. Tryb dostępu: https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/07419051111145136. Stan z dnia 30.05.2018.

SODERDAHL Paul A. Library Classroom Renovated as an Active Learning Classroom. Library Hi Tech [Dokument elektroniczny]. 2011, nr 1, s. 83–90. Tryb dostępu: https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/07378831111116921. Stan z dnia 30.05.2018.

SOMERVILLE Mary M., HARLAN Sallie. From Information Commons to Learning Commons and Learning Spaces: An Evolutionary Context. In SCHADER Barbara (red.). Learning Commons: Evolution and Collaborative Essentials. Oxford: Chandos, 2008, s. 1–36. ISBN 978-1843343127.

SULLIVAN Rebecca M. Common Knowledge: Learning Spaces in Academic Libraries. College and Undergraduate Libraries. 2010, nr 2–3, s. 130–148. ISSN 1069-1316.

SZCZYGŁOWSKA Lidia. Nauka i edukacja dla innowacji. In PIETRUCH-REIZES Diana, BABIK Wiesław (red). Wymiana informacji i rozwój profesjonalnych usług informacyjnych w edukacji, nauce i kulturze na rzecz społeczeństwa opartego na wiedzy. Katowice: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Informacji Naukowej, 2008, s. 121–131. ISBN 978-83-904561-7-1.

TSANG Martin, MAHONEY-STEEL Tamsyn, REEVES EYRE Jodi, WILLIFORD Christa. Handing non the Splendid Torch: The Continuing Evolution of the Learning Commons. In REEVES EYRE Jodi, MACLACHLAN John C., WILLIFORD Christa (red.). A Splendid Torch: Learning and Teaching in Today’s Academic Libraries [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.clir.org/wp-content/uploads/sites/6/2017/10/pub174.pdf. Stan z dnia 30.05.2018.

TURNER Arlee, WELCH Bernadette, REYNOLDS Sue. Learning Spaces in Academic Libraries – A Review of the Evolving Trends. Australian Academic & Research Libraries [Dokument elektroniczny]. 2013, nr 4, s. 226–234. Tryb dostępu: http://dx.doi.org/10.1080/00048623.2013.857383. Stan z dnia 30.05.2018.

WALESZKO Małgorzata. Humanistyka cyfrowa a biblioteki: raport specjalny [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://babin.bn.org.pl/?p=3824. Stan z dnia 30.05.2018.

WALESZKO Małgorzata. Internet rzeczy a biblioteki [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://babin.bn.org.pl/?tag=internet-rzeczy. Stan z dnia 30.05.2018.

WATSON Les (red.). Better Library and Learning Space. Projects, trends, ideas. London: Facet Publishing, 2013. ISBN 978-1-85604-763-0.

WATSON Les. Space in the academic library of the 21st century: trends and ideas. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació [Dokument elektroniczny]. 2017, nr 38, s. 25–26. Tryb dostępu: http://bid.ub.edu/en/38/watson.htm. Stan z dnia 30.05.2018.

What is Demand-Driven Acquisition in EBSCOhost Collection Manager? [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://https://connect.ebsco.com/s/article/What-is-Demand-Driven-Acquisition-in-EBSCOhost-Collection-Manager?language=en_US. Stan z dnia 30.05.2018.

Pobrania

Opublikowane

2018-07-16

Jak cytować

Szczygłowska, L. (2018). Ewolucja bibliotek akademickich. Konteksty przemian i rozwoju współczesnych instytucji bibliotecznych. Zarządzanie Biblioteką, (1(10), 9–23. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/3544

Numer

Dział

Badania i wizje

Inne teksty tego samego autora