Grants from the European Social Fund as an opportunity to realize the concept of “library as a learning organization
Keywords:
library as learning organization, funds acquisition, learning organization, the European Social Fund (ESF), organizational culture, library management, Library of the Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala PodlaskaAbstract
The article presents a definition and conception of the library as learning organization as well as an effort of the implementation of learning organization rules in Library of the Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska. It also describes organizational culture influence on learning and organizational improvement processes. Authors include description of the stimulating or supporting methods of: the education process, the qualifications improvement process and process of gaining new qualifications, as a result of what the quality of library services can be risen.
Downloads
References
BATORSKI Jarema. Organizacja efektywnie ucząca się. Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, 2002. ISBN 83-88936-02-6.
BRATNICKI Mariusz. Proces uczenia się w kierowaniu doskonaleniem organizacji. Lublin: UMCS, 1983.
DERFERT-WOLF Lidia. Planowanie strategiczne w bibliotekach akademickich. In NOWAK Mariusz, PIOTEREK Paweł, PRZYBYSZ Janina (red.). Zarządzanie strategiczne i marketingowe w bibliotekach. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, 2004, s. 51-70. ISBN 83-7205-202-6.
DZIOŁAK Marzena, PYKACZ Sylwia. Strategia rozwoju Biblioteki PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej komponentem kompleksowego zarządzania przez jakość (TQM). In NOWAK Alina, OCHODEK Bolesław (red. nauk.). Biblioteka uczelniana biblioteką jakości. Piła: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica w Pile, 2010, s. 71-90. ISBN 978-83-89795-89-2.
GŁOWACKA Ewa. Koncepcja biblioteki jako „uczącej się organizacji”. Zagadnienia Informacji Naukowej. 2004, nr 2, s. 80-87. ISSN 0324-8194.
JABŁOŃSKI Marek. Kompetencje pracownicze w organizacji uczącej się: metody doskonalenia i rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck, 2009. ISBN 978-83-255-0758-9.
JASHAPARA Ashok. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2006. ISBN 83-208-1631-9.
JASKOWSKA Bożena. Koncepcja „biblioteki uczącej się” odpowiedzią na dylemat: stare czy nowe. In Tradycja i nowoczesność bibliotek akademickich: materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej Rzeszów-Czarna, 1-3 czerwca 2005. Rzeszów: Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2005, s. 32-42. ISBN 83-922515-0-4.
JASKOWSKA Bożena. Kultura organizacyjna wspierająca procesy uczenia się biblioteki akademickiej. Przegląd Biblioteczny. 2005, nr 2, s. 176-185. ISSN 0033-202X.
KOŻUSZNIK Barbara. Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2007. ISBN 978-83-208-1676-1.
KRAWIEC Franciszek. Zasadnicza zmiana drogą do sukcesów przedsiębiorstwa w XXI wieku. Warszawa: Difin, 2007. ISBN 978-83-2051-713-5.
KRUPSKI Rafał (red.). Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2005. ISBN 83-208-1582-7.
MIKOŁAJCZYK Zofia. Zarządzanie procesem zmian w organizacjach. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, 2003. ISBN 83-88402-26-9.
NOWICKA-SAHIN Monika. Organizacja ucząca się [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://kadry.nf.pl/artykuł/8459. Stan z dnia 02.03.2011.
PDSA and Double-Loop Learning [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.learning-org.com/99.11/0297.html. Stan z dnia 03.03.2011.
PUTKO Joanna. Znaczenie kultury organizacyjnej w kształtowaniu wizerunku biblioteki akademickiej jako organizacji uczącej się. In BRZEZIŃSKA-STEC Halina (red.). Kultura organizacyjna w bibliotece: ogólnopolska konferencja naukowa, Białystok, 4-6 czerwca 2007. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2008, s. 152-160. ISBN 978-83-7431-159-5.
ROKITA Jerzy. Model uczenia się organizacji. Organizacja i Kierowanie. 2000, nr 4, s. 3-12. ISSN 0137-5466.
SENGE Peter. Piąta dyscyplina: teoria i praktyka organizacji uczących się. Kraków: Oficyna Ekonomiczna Wolters Kluwer, 2006. ISBN 83-7484-045-5.
WORRELL Diane. The learning organization: management theory for the information age or new age fad? Journal of Academic Librarianship. 1995, Vol. 21, Issue 5, s. 351-362. ISSN 0099-1333.