Artysta bez skrzydeł? Regulacja emocji poprzez doświadczenia estetyczne

Autor

  • Małgorzata Osowiecka SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny Wydział Zamiejscowy w Sopocie
  • Izabella Gacka SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny Wydział Zamiejscowy w Sopocie

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2016.13.06

Słowa kluczowe:

psychologia twórczości, terapia sztuką, pisanie ekspresywne, regulacja emocji

Abstrakt

Sztuka może pomagać radzić sobie z trudnymi doświadczeniami. Sesje arteterapii (leczenia poprzez sztukę) są znanym i skutecznym rodzajem terapii. Jednocześnie obserwuje się tendencje do – wydawać by się mogło – nieefektywnego dla dobrostanu (emocji, nastroju) angażowania się w tworzenie bądź kontakt ze sztuką (na przykład słuchanie smutnych piosenek, ekspresywne pisanie o trudnych przeżyciach). Wielu autorów opisywało, jak regulujemy negatywne emocje. Treści te nie wyczerpywały jednak tematu w odniesieniu do sztuki. W niniejszym artykule zaprezentowano proces regulacji emocji przez sztukę, zwłaszcza za pośrednictwem pisania ekspresywnego. Opisano również wpływ takiego sposobu regulacji na funkcjonowanie zadaniowe, szczególnie poznawcze.

Downloads

Download data is not yet available.

Opublikowane

2016-12-01

Jak cytować

Osowiecka, M., & Gacka, I. (2016). Artysta bez skrzydeł? Regulacja emocji poprzez doświadczenia estetyczne. Ars Educandi, (13), 67–74. https://doi.org/10.26881/ae.2016.13.06

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy