Artysta bez skrzydeł? Regulacja emocji poprzez doświadczenia estetyczne

Autor

  • Małgorzata Osowiecka SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny Wydział Zamiejscowy w Sopocie
  • Izabella Gacka SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny Wydział Zamiejscowy w Sopocie

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2016.13.06

Słowa kluczowe:

psychologia twórczości, terapia sztuką, pisanie ekspresywne, regulacja emocji

Abstrakt

Sztuka może pomagać radzić sobie z trudnymi doświadczeniami. Sesje arteterapii (leczenia poprzez sztukę) są znanym i skutecznym rodzajem terapii. Jednocześnie obserwuje się tendencje do – wydawać by się mogło – nieefektywnego dla dobrostanu (emocji, nastroju) angażowania się w tworzenie bądź kontakt ze sztuką (na przykład słuchanie smutnych piosenek, ekspresywne pisanie o trudnych przeżyciach). Wielu autorów opisywało, jak regulujemy negatywne emocje. Treści te nie wyczerpywały jednak tematu w odniesieniu do sztuki. W niniejszym artykule zaprezentowano proces regulacji emocji przez sztukę, zwłaszcza za pośrednictwem pisania ekspresywnego. Opisano również wpływ takiego sposobu regulacji na funkcjonowanie zadaniowe, szczególnie poznawcze.

Downloads

Opublikowane

2016-12-01

Jak cytować

Osowiecka, M., & Gacka, I. (2016). Artysta bez skrzydeł? Regulacja emocji poprzez doświadczenia estetyczne. Ars Educandi, (13), 67–74. https://doi.org/10.26881/ae.2016.13.06

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy