Fałszywe nuty w piosenkach dziecięcych. O oczywistych i mniej oczywistych funkcjach piosenek dla dzieci we wczesnej edukacji
DOI:
https://doi.org/10.26881/ae.2020.17.04Słowa kluczowe:
piosenka dziecięca, muzyka dla dzieci, wczesna edukacja, oferta kulturalna dla dzieciAbstrakt
Celem artykułu jest problematyzacja pedagogicznej kategorii piosenki dziecięcej oraz krytyczna charakterystyka funkcji, które spełnia (?) ona we wczesnej edukacji. Zostały tu przywołane różne sposoby ujmowania piosenki dziecięcej jako specyficznego tekstu kultury, a także zarysowano pokrótce miejsce piosenki dziecięcej w zorganizowanych formach wczesnej edukacji muzycznej. Z literatury przedmiotu oraz z praktyki własnej autorki wynika, że postulowana wartość (edukacyjna, artystyczna, wychowawcza) piosenki dziecięcej zanika w obliczu chaosu pojęciowego i organizacyjnego związanego z wymogiem prowadzenia tzw. edukacji zintegrowanej.
Downloads
Bibliografia
Opie I., Opie P., 1959, The Lore and Language of Schoolchildren, Oxford: Oxford University Press.
Janowski A., 1995, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kamińska B., 2013, Edukacja muzyczna w koncepcji polskiej myśli pedagogicznej (przeszłość, teraźniejszość, współczesność), [w:] Tradycje myśli pedagogicznej w nauczaniu muzyki, red. Michalski A., Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses.
Klus-Stańska D., Nowicka M., 2005, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Hasło: PIOSENKA, [w:] Słownik terminów literackich, red. Sławiński J., 1988, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Wojnar I. 1965, Wychowanie przez sztukę, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Sośnicki K., 1967, Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Suchodolski B. 1965, Współczesne problemy wychowania estetycznego, [w:] Wychowanie przez sztukę red. Wojnar I., Warszzwa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Danielewicz W. J., 2011, Nie ma dzieci niezdolnych muzycznie, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.