Jarring notes in children’s songs. The obvious and not obvious functions of the children’s songs in early education
DOI:
https://doi.org/10.26881/ae.2020.17.04Keywords:
children’s song, music for children, early education, cultural offer for childrenAbstract
The aim of this article is to problematize the category of children’s song and to critically characterise the functions that children’s songs fulfil (or should fulfil) in early education. The author presents various perspectives of describing children’s songs as specific texts of culture, as well as points out their place in organized forms of early music education. Both subject literature and the author’s personal experience reveal that the postulated value of children’s songs vanishes when confronted with the requirement of so called ‘integrated education’.
Downloads
References
Opie I., Opie P., 1959, The Lore and Language of Schoolchildren, Oxford: Oxford University Press.
Janowski A., 1995, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kamińska B., 2013, Edukacja muzyczna w koncepcji polskiej myśli pedagogicznej (przeszłość, teraźniejszość, współczesność), [w:] Tradycje myśli pedagogicznej w nauczaniu muzyki, red. Michalski A., Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses.
Klus-Stańska D., Nowicka M., 2005, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Hasło: PIOSENKA, [w:] Słownik terminów literackich, red. Sławiński J., 1988, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Wojnar I. 1965, Wychowanie przez sztukę, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Sośnicki K., 1967, Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Suchodolski B. 1965, Współczesne problemy wychowania estetycznego, [w:] Wychowanie przez sztukę red. Wojnar I., Warszzwa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Danielewicz W. J., 2011, Nie ma dzieci niezdolnych muzycznie, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.