Presja edukacyjna a rozwój uzależnienia od uczenia się, uzależnienia od pracy oraz innych zaburzeń psychicznych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2020.17.01

Słowa kluczowe:

presja edukacyjna, psychopatologia, stres szkolny, uzależnienie od pracy, uzależnienie od uczenia się

Abstrakt

W artykule przedstawione zostały związki łączące presję na osiągnięcia szkolne i akademickie, odczuwaną przez uczniów i studentów, z rozwojem uzależnienia od uczenia się, uzależnienia od pracy oraz innych zaburzeń psychicznych i wzrostu częstotliwości występowania zjawisk z obszaru psychopatologii (takich, jak np. samobójstwa). Dokonana została analiza aktualnego stanu wiedzy na temat uzależnienia od pracy oraz uzależnienia od uczenia się, a także omówione zostały podobieństwa i różnice między zaangażowaniem w daną aktywność (pracę lub naukę) a uzależnieniem od tej aktywności. W szczególności przedstawiono teoretyczne i praktyczne znaczenie konceptualizacji problemów pogarszającego się stanu zdrowia psychicznego młodego pokolenia w kategoriach uzależnienia od pracy i uczenia się, a także ich związku z obsesją sukcesu socjoekonomicznego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

American Psychiatric Association, 1952, Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 1st edn. Author, Washington, DC.
American Psychiatric Association, 1980, Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 3rd edn. Author, Washington, DC.
American Psychiatric Association, 2013, Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th edn. Author, Arlington, VA
Andreassen C.S., 2014, Workaholism: An overview and current status of the research, “Journal of Behavioral Addictions”, 3(1), s. 1–11.
Andreassen C.S., Pallesen S., 2016, Workaholism: An Addiction to Work. [W:] red. V. R. Preedy, Neuropathology of drug addictions and substance misuse, Academic Press, s. 972-983.
Andreassen C.S., Schaufeli W.B., Pallesen S., 2018, Myths about “The myths about work addiction” Commentary on: Ten myths about work addiction (Griffiths et al., 2018), “Journal of Behavioral Addictions”, 7(4), s. 858-862.
Andreassen C.S., Griffiths M.D., Sinha R., Hetland J., Pallesen S., 2016, The relationships between workaholism and symptoms of psychiatric disorders: A large-scale cross-sectional study, “PloS One”, 11(5), e0152978.
Andreassen C.S., Griffiths M.D., Hetland J., Kravina L., Jensen F.,Pallesen S., 2014, The prevalence of workaholism: A survey study in a nationally representative sample of Norwegian employees, “PLoS ONE”, 9(8): e102446.
Appleton J.J., Christenson S.L., Furlong M.J., 2008, Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct, “Psychology in the Schools”, 45(5), s. 369–386.
Atroszko P.A., 2010, Uzależnienie od pracy - wynik “słabej woli” czy potrzeby doskonałości?, “Studia Psychologica”, 10, s. 179–201.
Atroszko P., 2013, Relationship between financial resources and home environment and students' learning related attitudes, beliefs and behaviors, “Ad Alta”, 3(2), s. 7-10.
Atroszko P.A., 2015, Struktura uzależnienia studentów od uczenia się: wybrane czynniki ryzyka, związek ze stresem i strategiami radzenia sobie oraz funkcjonowaniem psychospołecznym. Nieopublikowana rozprawa doktorska, Uniwersytet Gdański.
Atroszko P.A., 2018, Commentary on: The Bergen Study Addiction Scale: psychometric properties of the Italian version. A pilot study. Theoretical and methodological issues in the research on study addiction with relevance to the debate on conceptualising behavioural addictions, “Psychiatria i Psychologia Kliniczna”, 18(3), s. 276-282.
Atroszko P.A., 2019a, Response to: Loscalzo and Giannini (2018). A boon of incoherence: insights on the relationship between study/work addiction and obsessive-compulsive personality disorder, “Psychiatria i Psychologia Kliniczna”, 19(2), s. 237–243.
Atroszko P.A., 2019b, Work addiction as a behavioural addiction: Towards a valid identification of problematic behaviour, “Australian & New Zealand Journal of Psychiatry”, 53(4), s. 284–285.
Atroszko B., Atroszko P., 2013, Sytuacja materialna studentów, zaangażowanie i samoskuteczność w zakresie nauki a kompulsja uczenia się, „Przegląd Pedagogiczny”, (2), s. 45-53.
Atroszko P.A., Atroszko B., 2019, Type-A personality competitiveness component linked to increased cardiovascular risk is positively related to study addiction but not to study engagement, “Current Science”, 117(7), s. 1184-1188.
Atroszko P.A., Atroszko B., 2020, The costs of work-addicted managers in organizations: Towards integrating clinical and organizational frameworks, “Amfiteatru Economic”, 22(Special Issue No. 14), s. 1265-1282.
Atroszko P.A., Griffiths M.D., 2017, Work addiction is not new to the psychological literature and has evolved over time, “Global Journal of Addiction & Rehabilitation Medicine”, 3(3), s. 1–2.
Atroszko P. A., Lawendowski R., 2020, Uzależnienie od uczenia się wśród muzyków. [W:] „Psychologia muzyki”, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Atroszko P.A., Demetrovics Z., Griffiths M.D., 2019, Beyond the myths about work addiction: Toward a consensus on definition and trajectories for future studies on problematic overworking: A response to the commentaries on: Ten myths about work addiction (Griffiths et al., 2018), “Journal of Behavioral Addictions”, 8(1), s. 7–15.
Atroszko P.A., Demetrovics Z., Griffiths M.D., 2020, Work addiction, obsessive-compulsive personality disorder, burn-out, and global burden of disease: Implications from the ICD-11, “International Journal of Environmental Research and Public Health”, 17(2), 660. doi:10.3390/ijerph17020660
Atroszko P., Mytlewska W., Atroszko B., 2020, The majority of professionally active women diagnosed with eating disorders may be at risk of work addiction: an overlooked comorbidity, “Health Psychology Report”, 8(1).
Atroszko P.A., Sawicki A., Kamble S.V., 2019, Cross-cultural pilot study on the relationship between study addiction and narcissism among undergraduate students in Poland and India, “Health Psychology Report”. doi: 10.5114/hpr.2019.88058
Atroszko P.A., Andreassen C.S., Griffiths M.D., Pallesen S., 2015, Study addiction - A new area of psychological study: Conceptualization, assessment, and preliminary empirical findings, “Journal of Behavioral Addictions”, 4, s. 75–84.
Atroszko P.A., Andreassen C.S., Griffiths M.D., Pallesen S., 2016a, The relationship between study addiction and work addiction: A cross-cultural longitudinal study, “Journal of Behavioral Addictions”, 5(4), s. 708–714.
Atroszko P.A., Andreassen C.S., Griffiths M.D., Pallesen S., 2016b, Study addiction: A cross-cultural longitudinal study examining temporal stability and predictors of its changes, “Journal of Behavioral Addictions”, 5(2), s. 357–362.
Atroszko P.A., Pallesen S., Griffiths M.D., Andreassen C.S., 2017, Work addiction in Poland: Adaptation of the Bergen Work Addiction Scale and relationship with psychopathology, „Health Psychology Report”. doi: https://doi.org/10.5114/hpr.2017.68759
Atroszko P.A., Wróbel W.K., Bereznowski P., Lawendowski R., 2019, The relationship between study addiction and examination stress among students of music academies, “Roczniki Psychologiczne”, 22(2), s. 177-192.
Bannai A., Tamakoshi A., 2014, The association between long working hours and health: A systematic review of epidemiological evidence, “Scandinavian Journal of Work, Environment & Health”, 40(1), s. 5–18.
Bąbik A., Olejniczak D., 2014, Uwarunkowania i profilaktyka samobójstw wśród dzieci i młodzieży w Polsce, „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 13(2), s. 99-121.
Bisht A., Godiyal S., 2018, Study addiction among higher secondary students of Kendriya Vidyalaya, “Research Guru”, 12(3), s. 48–53.
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 2014, Ochrona zdrowia psychicznego w Polsce: wyzwania, plany, bariery, dobre praktyki. Raport RPO. Warszawa.

Bor W., Dean A.J., Najman J., Hayatbakhsh R., 2014, Are child and adolescent mental health problems increasing in the 21st century? A systematic review, “Australian & New Zealand Journal of Psychiatry”, 48, s. 606-616.
Bójko M., Maślankiewicz R., 2020, Sytuacja w polskiej psychiatrii dziecięcej na przełomie lat 2018 i 2019 na podstawie danych zebranych w trybie dostępu do informacji publicznej, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 19(1), s. 116–154.
Chamberlin C.M., Zhang N., 2009, Workaholism, health, and self-acceptance, “Journal of Counseling & Development”, 87(2), s. 159–169.
Clark M.A., Michel J.S., Zhdanova L., Pui S.Y., Baltes B.B., 2016, All work and no play? A meta-analytic examination of the correlates and outcomes of workaholism, “Journal of Management”, 42(7), s. 1836-1873.
Deci E.L., Ryan R.M., 2000, The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior, “Psychological Inquiry”, 11(4), s. 227-268.
Di Stefano G., Gaudiino M., 2019, Workaholism and work engagement: How are they similar? How are they different? A systematic review and meta-analysis, “European Journal of Work and Organizational Psychology”, 28(3), s. 329–347.
Goldstein R.Z., Bechara A., Garavan H., Childress A.R., Paulus M.P., Volkow N.D., 2009, The neurocircuitry of impaired insight in drug addiction, “Trends in Cognitive Sciences”, 13(9), s. 372-380.
Greydanus D.E., Calles Jr J., 2007, Suicide in children and adolescents, “Primary Care: Clinics in Office Practice”, 34(2), s. 259-273.
Griffiths M.D., Demetrovics Z., Atroszko P.A., 2018, Ten myths about work addiction, “Journal of Behavioral Addictions”, 7(4), s. 845–857.
Hanson M.D., Chen E., 2007, Socioeconomic status and health behaviors in adolescence: A review of the literature, „Journal of Behavioral Medicine”, 30, s. 263-285.
Hassard J., Teoh K., Cox T., Cosmar M., Gründler R., Flemming D., Cosemans B., van den Broek K., 2014, Calculating the cost of work-related stress and psychosocial risks. Technical Report. Publications Office of the European Union, Luxembourg.
Hoss A.R., Styła R., Suszek H., Kowalski J., Grochowska M., Dąbrowski J., 2020, Wizerunek psychiatry, psychologa i psychoterapeuty w mediach. Analiza polskich tygodników opinii, „Psychiatria”, 17(4), s. 216-223.
Höfer P., Rockett I.R.H., Värnik P., Etzersdorfer E., Kapusta N.D., 2012, Forty years of increasing suicide mortality in Poland: Undercounting amidst hanging epidemic?, “BMC Public Health”, 12(1).
Imo U.O., 2017, Burnout and psychiatric morbidity among doctors in the UK: A systematic literature review of prevalence and associated factors, “BJPsych Bulletin”, 41(4), s. 197–204.
Instytut Psychiatrii i Neurologii, 2012, Kondycja psychiczna mieszkańców Polski. Raport z badań „Epidemiologia zaburzeń psychiatrycznych i dostęp do psychiatrycznej opieki zdrowotnej – EZOP Polska”, red. J. Moskalewicz, A. Kiejna, B. Wojtyniak, Warszawa.
Jaggers J.W., Robison S.B., Rhodes J.L.F., Xian Guan, Church W.T. II, 2016, Predicting adult criminality among louisiana’s urban youth: Poverty, academic risk, and delinquency, “Journal of the Society for Social Work and Research”, 7(1), s. 89-116.
Jośko-Ochojska J., Lizończyk I., 2014, Występowanie depresji u młodzieży z nadwagą i otyłością, “Hygeia Public Health”, 49(4), s. 690-695.
Katsching H., 2010, Are psychiatrists an endangered species? Observations on internal and external challenges to the profession, “World Psychiatry”, 9(1), s. 21–28.
Kazimierska A., Kinsner M., 2019, Mikrobiom a choroby cywilizacyjne, “Postępy Nauk o Zdrowiu”, 1.
Kent K.M., Pelham W.E., Molina B.S., Sibley M.H., Waschbusch D.A., Yu J.,... Karch K.M., 2011, The academic experience of male high school students with ADHD, “Journal of Abnormal Child Psychology”, 39(3), s. 451-462.
Kieling C., Baker-Henningham H., Belfer M., Conti G., Ertem I., Omigbodun O.,… Rahman A., 2011, Child and adolescent mental health worldwide: Evidence for action, “The Lancet”, 378(9801), s. 1515–1525.
Klinger D.A., Freeman J.G., Bilz L., Liiv K., Ramelow D., Sebok S.S. i inni, 2015, Cross-national trends in perceived school pressure by gender and age from 1994 to 2010, „The European Journal of Public Health”, 25, s. 51-56.
Klus-Stańska D., 2017, Walka o testo-maniakalne przetrwanie, czyli po co i czego uczą się przyszli nauczyciele?, „Rocznik Pedagogiczny”, 40, 2017, s. 71-87.
Kwieciński Z., 1992, Socjopatologia edukacji, Warszawa: Edytor.
Kun B., 2018, Ten myths and twenty years: What we know and what we still do not know about work addiction. Commentary on: Ten myths about work addiction (Griffiths et al., 2018), „Journal of Behavioral Addictions”, 7(4), s. 863-866.
Lawendowski R., Bereznowski P., Wróbel W.K., Kierzkowski M., Atroszko P.A., 2019, Study addiction among musicians: Measurement, and relationship with personality, social anxiety, performance and psychosocial functioningm, “Musicae Scientiae”. Advance online publication. doi: 10.1177/1029864918822138
Levecque K., Anseel F., De Beuckelaer A., Van der Heyden J., Gisle L., 2017, Work organization and mental health problems in PhD students, “Research Policy”, 46(4), s. 868–879.
Lichtenstein M.B., Malkenes M., Sibbersen Ch., Hinze C. J., 2019, Work addiction is associated with increased stress and reduced quality of life: Validation of the Bergen Work Addiction Scale in Danish, “Scandinavian Journal of Psychology”, 60(2), s. 145-151.
Lior O., Abira R., Aviv W., 2018, Work addiction: An organizational behavior as well as an addictive behavior? Commentary on: Ten myths about work addiction (Griffiths et al., 2018), “Journal of Behavioral Addictions”, 7(4), s. 888–891.
Livingston E.M., Siegel L.S., Ribary U., 2018, Developmental dyslexia: Emotional impact and consequences, “Australian Journal of Learning Difficulties”, 23(2), s. 107-135
Loscalzo Y., Giannini M., 2018a, The Bergen Study Addiction Scale: Psychometric properties of the Italian version. A pilot study, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna”, 18(3), s. 271-275.
Loscalzo Y., Giannini M., 2018b, Response to: Theoretical and methodological issues in the research on study addiction with relevance to the debate on conceptualising behavioural addictions: Atroszko (2018), “Psychiatria i Psychologia Kliniczna”, 18(4), s. 426-430.
Loscalzo Y., Giannini M., 2020, Studyholism inventory (SI-10): A short instrument for evaluating study obsession within the heavy study investment framework, „Europe’s Journal of Psychology”, 16(4), s. 688-706.
Luthar S.S., Becker B.E., 2002, Privileged but pressured? A study of affluent youth, „Child Development”, 73, s. 1593-1610.
Malinowska D., How to counter the ten myths about work addiction?: Three postulates for future research Commentary on: Ten myths about work addiction (Griffiths et al., 2018), “Journal of Behavioral Addictions”, 7(4), s. 871–874.
Marmet S., Studer J., Lemoine M., Grazioli V.S., Bertholet N., Gmel G., 2019, Reconsidering the associations between self-reported alcohol use disorder and mental health problems in the light of co-occurring addictions in young Swiss men, “PloS One”, 14(9).
Melosik Z., 2016, Wskaźnikowanie człowieka i rzeczywistości jako forma sprawowania władzy, „Przegląd Pedagogiczny”, 2.
Mishra N., Shrestha D., Poudyal R., Mishra, P., 2013, Retrospective study of suicide among children and young adults, „Journal of Nepal Paediatric Society”, 33(2), s. 110-116.
Murawiec S., 2020, Sprawozdanie Rzecznika Prasowego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego kadencji 2016–2019, „Psychiatria”, 17(1), s. 58-60.
Najwyższa Izba Kontroli, 2020, Dostępność lecznictwa psychiatrycznego dla dzieci i młodzieży (w latach 2017-2019). Warszawa, Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/plik/ id,22730,vp,25429.pdf (dostęp: 13.12.2020 r.)
Napieralska E., Kułaga Z., Gurzkowska B., Grajda A., 2010, Epidemiologia zgonów dzieci i młodzieży z powodu samobójstw w Polsce w latach 1999-2006, “Problemy Higieny i Epidemiologii”, 91(1), s. 92-98.
Narodowa Rada Rozwoju, Sekcja Ochrony Zdrowia, 2016, Rekomendacja dla Ministerstwa Zdrowia po spotkaniu Sekcji Ochrony Zdrowia z 9 lutego 2016 r. na temat zdrowia psychicznego.
Nature, 2019, The mental health of PhD researchers demands urgent attention, “Nature”, 575, s. 257-258. doi:10.1038/d41586-019-03489-1
Oblacińska A., Woynarowska B., 2014, Stan zdrowia dzieci i młodzieży w Polsce. Najważniejsze problemy zdrowotne, „Studia Bas”, 2, s. 41-64.
Ogińska-Bulik N., Zadworna-Cieślak M., 2014, Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 2(19), s. 7-24.
O’Neil A., Quirk S.E., Housden S., Brennan S.L., Williams L.J., Pasco J.A.,... Jacka F.N., 2014, Relationship between diet and mental health in children and adolescents: a systematic review, „American Journal of Public Health”, 104(10), e31-e42.
Orosz G., Dombi E., Andreassen C.S., Griffiths M.D., Demetrovics Z., 2016, Analyzing models of work addiction: Single factor and bi-factor models of the Bergen Work Addiction Scale, „International Journal of Mental Health and Addiction”, 14, s. 662–671.
Panagioti M., Panagopoulou E., Bower P., Lewith G., Kontopantelis E., Chew-Graham C.,... Esmail A., 2017, Controlled interventions to reduce burnout in physicians: A systematic review and meta-analysis, “JAMA Internal Medicine”, 177(2), s. 195–205.
Pardej K., 2016, Skutki niepowodzeń edukacyjnych uczniów szkół zawodowych, “Rozprawy Społeczne”, 2, s. 7-13.
Patel A., Knapp M., Henderson J., Baldwin D., 2002, The economic consequences of social phobia, “Journal of Affective Disorders”, 68, (2–3), s. 221-233.
Polok G., Szromek A.R., Krannich M., Wybrańczyk K., 2018, Wpływ uzależnienia od pracy zawodowej, rozpadu rodziny oraz alkoholizmu na współistniejące zachowania wśród osób do 35 roku życia, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska”, 131, s. 453-465.
Quinones C., 2018, Moving from the terminology debate to a transdisciplinary understanding of the problem Commentary on: Ten myths about work addiction (Griffiths et al., 2018), 7(4), s. 880–883.
Quinones C., Griffiths M.D., 2015, Addiction to work: A critical review of the workaholism construct and recommendations for assessment, „Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services”, 53(10), s. 48–59.
Richardson A.S., Bergen H.A., Martin G., Roeger L., Allison S., 2005, Perceived academic performance as an indicator of risk of attempted suicide in young adolescents, „Archives of Suicide Research”, 9(2), s. 163-176.
Robinson B.E., 1999, The Work Addiction Risk Test: Development of a tentative measure of workaholism, “Perceptual and Motor Skills”, 88(1), s. 199–210.
Robinson B.E., 2014, Chained to the desk: A guidebook for workaholics, their partners and children, and the clinicians who treat them. New York: NYU Press.
Rocque M., Snellings Q., 2018, The new disciplinology: Research, theory, and remaining puzzles on the school-to-prison pipeline, “Journal of Criminal Justice”, 59, s. 3-11.
Schaufeli W.B., Martinez I.M., Pinto A.M., Salanova M., Bakker A.B., 2002, Burnout and engagement in university students: A cross-national study, “Journal of Cross-Cultural Psychology”, 33(5), s. 464–481.
Schaufeli W.B., Salanova M., González-Romá V., Bakker A.B., 2002, The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach, “Journal of Happiness Studies”, 3(1), s. 71–92.
Sikora R., 2010, Stres szkolny u dzieci rozpoczynających naukę w klasie czwartej, Forum Oświatowe, 2(43), s. 37-48.
Spence J.T., Robbins A.S., 1992, Workaholism: Definition, measurement, and preliminary results, “Journal of Personality Assessment”, 58(1), s. 160–178.
Stein M.B., Kean Y.M., 2000, Disability and quality of life in social phobia: Epidemiologic findings, „American Journal of Psychiatry”, 157(10), s. 1606-1613.
Supranowicz P., Wysocki M.J., 2010, Stres szkolny a zaburzenia zdrowia młodzieży gimnazjalnej, „Roczniki Państwowego Zakładu Higieny”, 61(2).
Sussman S., 2012, Workaholism: A review, “Journal of Addiction Research & Therapy”, Suppl. 6(1), 4120. doi:10.4172/2155-6105.S6-001
Sussman S., 2018, Ten myths (or facts?) about workaholism: An appetitive motivation framework. Commentary on: Ten myths about work addiction (Griffiths et al., 2018), „Journal of Behavioral Addictions”, 7(4), s. 884-887.
Sussman S., Arpawong T.E., Sun P., Tsai J., Rohrbach L.A., Spruijt-Metz D., 2014, Prevalence and co-occurrence of addictive behaviors among former alternative high school youth, “Journal of Behavioral Addictions”, 3(1), s. 33–40.
Sussman S., Pokhrel P., Sun P., Rohrbach L.A., Spruijt-Metz D., 2015, Prevalence and co-occurrence of addictive behaviors among former alternative high school youth: A longitudinal follow-up study, “Journal of Behavioral Addictions”, 4(3), s. 189–194.
Śliwerski B., Kobierski K., 2008, Rzecz o edukacyjnym kłamstwie, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym”, 11(2), s. 23-36.
Tabak I., 2014, Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wsparcie dzieci i młodzieży w pokonywaniu problemów, „Studia BAS”, 2, s. 113-138.
Talik E., 2011, Specyfika stresu szkolnego i strategie radzenia sobie z nim przez młodzież w okresie dorastania, „Horyzonty Psychologii i Nauk o Człowieku”, 1(1).
Tóth-Király I., Bőthe B., Orosz G., 2018, Seeing the forest through different trees: A social psychological perspective of work addiction: Commentary on: Ten myths about work addiction (Griffiths et al., 2018), “Journal of Behavioral Addictions”, 7(4), s. 875–879.
Tsai J., Huh J., Idrisov B., Galimov A., Espada J.P., Gonzálvez M.T., Sussman S., 2016, Prevalence and co-occurrence of addictive behaviors among Russian and Spanish youth: A replication study, “Journal of Drug Education”, 46(1–2), s. 32–46.
Vallerand R.J., 2015, The psychology of passion: A dualistic model. New York, NY: Oxford University Press.
Villella C., Martinotti G., Di Nicola M., Cassano M., La Torre G., Gliubizzi M.D.,… Conte G., 2011, Behavioural addictions in adolescents and young adults: Results from a prevalence study, “Journal of Gambling Studies”, 27(2), s. 203–214.
Virtanen M., Heikkilä K., Jokela M., Ferrie J.E., Batty G.D., Vahtera J., Kivimäki M., 2012, Long working hours and coronary heart disease: A systematic review and meta-analysis, “American Journal of Epidemiology”, 176(7), s. 586–596.
Wakefield J.C., 2007, The concept of mental disorder: Diagnostic implications of the harmful dysfunction analysis, “World Psychiatry”, 6(3), s. 149-156.
Walburg V., 2014, Burnout among high school students: A literature review, “Children and Youth Services Review”, 42, s. 28–33.
Wise M.L., Wise B. L., Jones S.R., 2019, The maladaptive coping cycle: A model for understanding academic and social failure in children with ADHD, „The ADHD Report”, 27(7).
World Health Organisation, 2019, International statistical classification of diseases and related health problems, 11th Revision, Beta Draft. Pobrane z: https://icd.who.int/browse11/l-m/en [data dostępu: 2 czerwca 2020 r.].
Wróbel W.K., 2020, Study addiction among high school students: Measurement and relationship with psychopathology, personality, quality of life, and school variables. Nieopublikowana praca magisterska. Uniwersytet Gdański, Gdańsk.

Opublikowane

2020-12-23

Jak cytować

Atroszko, B., & Atroszko, P. A. (2020). Presja edukacyjna a rozwój uzależnienia od uczenia się, uzależnienia od pracy oraz innych zaburzeń psychicznych. Ars Educandi, 17(17), 11–39. https://doi.org/10.26881/ae.2020.17.01