Analiza pól problemowych związanych z rolą nauczyciela w wybranych rocznikach „Przeglądu Pedagogicznego”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2020.17.09

Słowa kluczowe:

nauczyciel, Przegląd Pedagogiczny, historia wychowania, czasopismo

Abstrakt

W artykule dokonano analizy pojęcia nauczyciel w trzech rocznikach „Przeglądu Pedagogicznego” z lat 1887, 1939, 2016. Wskazano jak autorzy poszczególnych artykułów rozumieli tytułowe pojęcie i z czym wiązali rolę nauczyciela. W podsumowaniu wskazano na podobieństwa i różnice pojawiające się na przestrzeni lat w analizowanym obszarze. Podjęto również temat zmian charakteru samego czasopisma od metodycznego, poprzez zawodowe aż po naukowe.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Literatura przedmiotu
Durka J., 2014, Wybrane problemy z działalności wydawniczej Towarzystwa Nauczycieli Szkół Średnich i Wyższych w dwudziestoleciu międzywojennym w: Działalność instytucji wydawniczych na rzecz oświaty i edukacji w XX i pierwszych latach XXI wieku (red.) I. Michalska, G. Michalski, Łódź.
Grabowska D., „Przegląd Pedagogiczny” okresu II Rzeczypospolitej wobec projektów reform kształcenia nauczycieli, „Acta Universitatis Nicolai Copernici; Pedagogika XXXI”.
O Przeglądzie Pedagogicznym, brak daty, https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/cms/o-czasopismie/ [dostęp: 01.12.1982].

Literatura podmiotu:
Adamczyk B., 2016, Dzieło Janusza Korczaka wobec wyzwań XXI wieku. Specyfika relacji dziecko – dorosły, w: „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1.
Alchimowicz Z., Rola społeczna prywatnej szkoły powszechnej, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1.
B.M., 1887, Poszanowanie wieku dziecinnego, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 10.
Berżański S., 1887, Cierpliwości, w: „Przegląd Pedagogiczny”, nr 14.
Dawid W., 1887, Z życia szkoły, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 4.
Galle H., O lepsze jutro(Cele i środki pracy oświatowej w świetle przemówień P. Ministra W. R. i O. P. prof. dr Wojciecha Świętosławskiego, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 4.
Groźna przyszłość, 1939, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 4.
Jeż T. T., 1887a, Edukacyja kobiet w Szwajcarii, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1.
Jeż T. T., 1887b, Edukacyja kobiet w Szwajcarii, ciąg dalszy, w: „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2.
Kolber M., 2016, Wirtualna koncepcja człowieka sukcesu – codzienność – rzeczywistość szkolna, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2.
Król K., 1887a, Walny zjazd nauczycieli i przyjaciół szkolnictwa w Pradze Czeskiej, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1.
Król K., 1887b, Walny zjazd nauczycieli i przyjaciół szkolnictwa w Pradze Czeskiej, ciąg dalszy, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 3.
Łagowski F., 1886, O rozpowszechnianiu znajomości literatury, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1.
Łaszczyca P., 2016, Kuna w kurniku i biologia nauczania, czyli o tym jak neurodydaktyka włącza się do sporu o szkołę, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1.
Mazurek E., 2016, (Nie)Zaufanie społeczne względem samodzielności edukacyjnej rodziców w homeschoolingu, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2.
Memoriał Zarządu Głównego TNSW do Pana Wicepremiera, Ministra Skarbu, 1939, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1.
Nauczycielstwo obok armii, 1939, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 6.
Nowak J., 2016, „Zanim rozpocznie się szkoła…” – wyobrażenia studentów wczesnej edukacji o pracy nauczyciela – wychowawcy uczniów pierwszej klasy, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2.
Odczytywanie map przy nauce geografii, 1887, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1.
Odczytywanie map przy nauce geografii, ciąg dalszy, 1887, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2.
Olubiński A., 2016, Podmiotowa aktywność własna jako szansa samorealizacji i rozwoju (w świetle założeń edukacji humanistycznej i krytycznej), „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2.
Piątkiewicz M., Podstawy ideowe naszej szkoły, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 11.
Rawer K., 1887, O formach nauczania, w: „Przegląd Pedagogiczny”, nr 5.
Rink A, 1887, Dr Karol Volkmar Stoy, w: „Przegląd Pedagogiczny”, nr 13.
Roman Dmowski (1864 – 1939), 1939, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1.
Sprawy ideowo – programowe, 1939, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 7-8.
Stępkowska K., 2016, Znaczenie kategorii sprawiedliwości w procesie wychowania dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1.
Szwemin J., Po pierwszym roku pracy liceum humanistycznego, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 3.
Śliwerski B., 2016, Kryzys oświatowej demokracji w świetle makropolitycznych badań pedagogicznych, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2.
T.N.S.W a O.Z.N, 1987, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 5.
W obliczu zjazdu, 1939, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 9-10.
Wernic H., 1887a, Baczność na wychowanie domowe, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 6.
Wernic H., 1887b, Kilka słów o karności w wychowaniu, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 7.
Wernic H., 1887c, Kilka słów o karności w wychowaniu, dokończenie, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 8.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-23

Jak cytować

Bień, D., & Bień, A. (2020). Analiza pól problemowych związanych z rolą nauczyciela w wybranych rocznikach „Przeglądu Pedagogicznego”. Ars Educandi, 17(17), 131–152. https://doi.org/10.26881/ae.2020.17.09