Pokolenie „always on” – psychologiczne i społeczne funkcjonowanie młodzieży korzystającej z nowych mediów

Autor

  • Luiza Sendal-Jagusiak Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Gdyni

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2020.17.02

Słowa kluczowe:

technologia, nowe media, młodzież, wsparcie społeczne, jakość życia

Abstrakt

W literaturze przedmiotu można odnaleźć szereg negatywnych konsekwencji nieodpowiedniego użytkowania telefonów komórkowych. Z drugiej strony postęp technologiczny otwiera również szerokie możliwości.
Celem niniejszej pracy jest zbadanie związku pomiędzy problemowym używaniem telefonu komórkowego przez młodzież a wsparciem społecznym oraz jakością życia, a także próba odpowiedzi na pytanie, czy młodzież trafnie przewiduje czas spędzony przed ekranem telefonu.
W badaniu udział wzięły 453 osoby w wieku 16-19 lat. Wykorzystano ankietę fonoholizmu (Dębski, Radziwiłłowicz, Kozłowska) Berlińskie Skale Wsparcia Społecznego, kwestionariusz KIDSCREEN-27 oraz aplikację QualityTime.
Wyniki badań wskazują na znaczne przeszacowywanie czasu spędzanego przez młodzież z telefonem, choć silniejszym predyktorem fonoholizmu był jednak czas deklarowany. Widoczny jest również związek nadmiernego korzystania ze smartfona z poszukiwaniem i zapotrzebowaniem na wsparcie społeczne. Telefon okazuje się silnym narzędziem do utrzymywania kontaktów rówieśniczych. Osoby deklarujące większe problemy w zakresie korzystania z telefonu zgłaszają również słabsze wyniki w nauce i gorsze samopoczucie w szkole. Nie zaobserwowano różnic w zakresie samopoczucia fizycznego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

American Psychiatric Association, 2013, Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.), Washington, DC.
Dębski, M., 2016, Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych. Szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu w Polsce. Raport z badań, Fundacja Dbam o Mój Z@sięg. https://dbamomojzasieg.com/pobierz-raport/ (11.05.2018).
Gausby, A., 2015, Attention spans. Consumer Insights, Microsoft Canada. https://pl.scribd.com/document/265348695/Microsoft-Attention-Spans-Research-Report (11.05.2018).
Gross, E. F., Juvonen, J., Gable, S. L., 2002, Internet use and well-being in adolescence, Journal of Social Issues, 58(1), 75–90.
Filiciak, M., Danielewicz, M., Halawa, M., Mazurek, P., Nowotny, A., 2015, Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Warszawa: Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS.
Hansraj, K.K., 2014, Assessment of stresses in the cervical spine caused by posture and position of the head. Surgical Technology International, 25, 277-279.
Jarczyńska J., 2014, Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży. Teoria, diagnoza, profilaktyka, terapia. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Kraut, R., Kiesler, S., Boneva, B., Cummings, J,. Helgeson, V.,Crawford, A., 2002, Internet paradox revisited. Journal of Social Issues, 58(1), 49–74.
Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukhopadhyay, T., Scherlis, W., 1998, Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist, 53(9), 1017–1032.
Ledzińska, M., 2002, Stres informacyjny – sposoby radzenia sobie i przeciwdziałania.
W: Heszen-Niejodek, I., Matusiak, J. Konteksty stresu psychologicznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 27-40.
Levinson, P., 2006, Telefon komórkowy. Jak zmienił świat najbardziej mobilny ze środków komunikacji, Warszawa: Wydawnictwo MUZA S.A, 13.
Łuszczyńska A, Kowalska M, Mazurkiewicz M, Schwarzer R., 2006, Berlińskie Skale Wsparcia Społecznego (BSSS). Wyniki wstępnych badań nad adaptacją skal i ich własnościami psychometrycznymi. Studia Psychologiczne, 2(44), 17-27.
Mazur, J., Małkowska-Szkutnik, A., Dzielska, A., Tabak, I., 2008, Polska wersja kwestionariuszy do badania jakości życia związanej ze zdrowiem dzieci i młodzieży (KIDSCREEN). Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.
Mazur J., Mierzejewska E., 2003, Jakość życia związana ze zdrowiem dzieci i młodzieży — koncepcje, metody badawcze i wybrane zastosowania. Medycyna Wieku Rozwojowego, VII, 35–48.
Park, J., Kim, J., Kim, J., Kim, K., Kim, N., Choi, I., Lee, S.,Yim, J., 2015, The effects
of heavy smartphone use on the cervical angle, pain threshold of neck muscles and depression. Advanced Science and Technology Letters, 91, 12-17.
Pawłowska, B., Potembska, E., 2011, Objawy zagrożenia uzależnieniem i uzależnienia
od Internetu mierzonego Kwestionariuszem do Badania Uzależnienia od Internetu, autorstwa Pawłowskiej i Potembskiej u młodzieży polskiej w wieku od 13 do 24 lat. Current Problems of Psychiatry, 12(4), 443-446.
Prensky M., 2012, From Digital Natives to Digital Wisdom: Hopeful Essays for 21st Century Learning, Thousand Oaks: Sage Publications Inc.
Prensky, M., 2001, Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14.02.2017 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Pobrane z: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20170000356 (30.05.2017) [za:] K. Myśliwiec, Programowanie we wczesnej edukacji dziecka autorka, Edukacja – Technika – Informatyka nr 2/20/2017.
Sharan, D., Ajeesh, P. S., 2012, Risk factors and clinical features of text message injuries. Work, 41(Supplement 1), 1145-1148.
Skarżyńska, K., Henne, K., 2005, Internet, kapitał społeczny, szczęście. Kto i dlaczego korzysta z Internetu? Kolokwia Psychologiczne, 13, 172–186.
Small, G., Vorgan, G., 2011, iMózg, Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Vesper.
Spitzer, M., 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
The WHOQOL Group, 1995, The World Health Organization Quality of Life assessment (WHOQOL): Position Paper from the World Health Organization. Social Science and Medicine, 41, 1403-1409.
Wierzchoń, M. (2009). Koszty poznawcze uczenia mimowolnego. Wydawnictwo UJ, 46-47.
Woronowicz B.T., 2009, Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Warszawa: Media Rodzina.
Yang, S. Y., Chen, M. D., Huang, Y. C., Lin, C. Y., & Chang, J. H., 2017, Association Between Smartphone Use and Musculoskeletal Discomfort in Adolescent Students. Journal of community health, 42(3), 423-430.
Young K., Rodgers R.C., 1998, The Relationship Between Depression and Internet Addiction. CyberPsychology & Behavior, 1(1), 25-28.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-23

Jak cytować

Sendal-Jagusiak, L. (2020). Pokolenie „always on” – psychologiczne i społeczne funkcjonowanie młodzieży korzystającej z nowych mediów. Ars Educandi, 17(17), 41–60. https://doi.org/10.26881/ae.2020.17.02