Spotkanie baśni i obrazu jako projektowanie procesu kompetencji kulturowej
DOI:
https://doi.org/10.26881/ae.2020.17.07Słowa kluczowe:
baśnie, recepcja baśni przez studentów, strategie wykorzystania baśni w edukacji wczesnoszkolnej, kandydaci na nauczycieliAbstrakt
Celem niniejszego tekstu uczyniłam refleksję nad procesem nabywania kompetencji kulturowej przez dorosłych użytkowników języka. Uczestnictwo w owym procesie pozwoliło na poznanie studenckich strategii czytania baśni w relacji z obrazem – rozrusznikiem wyobraźni. Rozważania, w oparciu o realizowaną obserwację uczestniczącą i badanie w działaniu – sytuuję w paradygmacie jakościowym. Interpretacje tekstów kultury, formułowane przez kandydatów na nauczycieli są „wypadkową”: 1) wzorców uformowanych za pośrednictwem doświadczanej uprzednio tradycyjnej edukacji oraz 2) uczestnictwa w sytuacji edukacyjnej pobudzającej proces nadawania znaczeń.
Downloads
Bibliografia
Angrosino M., 2007, Doing Etnographic and Observational Research. London: SAGE.
Bacchilega C., 2013, Fairy Tales Transformed? Twenty-First-Century Adaptations and the Politics of Wonder, Detroit: Wayne State University Press.
Bal M., 2012, Czytanie sztuki?, przeł. M Maryl, „Teksty Drugie”, nr 1–2, 39-58.
Baran Z., 2006, Idee-mity-symbole w polskich baśniach literackich wydanych w XIX i XX wieku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Bauman T., 2001, Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych [w:] Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Red. T. Pilch, T. Bauman, Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Bruner J., 2010, Kultura edukacji. tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków: Universitas.
Cackowska M., 2014, Wzrastać radośnie w przedszkolnym i szkolnym kiczu. Pytanie o współczesną alfabetyzację wizualną dzieci [w:] (Anty)edukacja wczesnoszkolna, red. D. Klus-Stańska, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Czerepniak-Walczak M., 2011, Edukacja wczesnoszkolna Współczesne konteksty dzieciństwa w szkole – perspektywa krytyczna, „Refleksje” nr 6, 4-8.
Dudzikowa M., 1994, Kompetencje autokreacyjne [w:] Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej. red. M. Dudzikowa, M. Kotusiewicz. Białystok.
Fish S., 1980. Is there a text in this class? The authority of interpretive communities. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Hopfinger M., 2016, Między sztuką a codziennością. Literackość bez fikcji? [w:] Między sztuką a codziennością – w stronę nowej syntezy (1). red. M. Hopfinger, Z. Ziątek, T Żukowski, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Jaskulska S., 2014, Upokorzenie ucznia przez nauczyciela jako jeden z mechanizmów oceniania szkolnego, „Parezja” nr 2, 79-94.
Klus-Stańska D., 2005, Przerwanie szkolnego monologu znaczeń – bariery i szanse [w:] Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie. red. T. Bauman, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Klus-Stańska D., Nowicka M., 2014, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Koziołek K., 2017, Czas lektury, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Krüger H., 2005, Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Krzeszowski T., 1994, Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych, „Etnolingwistyka”, nr 6, 29-51.
Melosik Z., 2015, Kultura popularna, pedagogika i młodzież [w:] Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty. red. J. Pyżalski, Łódź: theQ studio.
Męczkowska-Christiansen A., 2015. Socjalizacja poznawcza jako (d)efekt kształcenia szkolnego (na tle rozważań nad kulturowym kontekstem konstruowania struktur poznawczych człowieka). „Problemy Wczesnej Edukacji” , 28(1), 21-32.
Neuhaus S., 2017, Märchen. Tübingen: A. Francke Verlag Tübingen.
Pilch A., 2018, O literaturze, sztuce i dydaktyce. Dialogi dawne i nowe, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Puślecki W., 2002, Pełnomocność ucznia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sadoń-Osowiecka T., 2009, Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych. Możliwości i zaniedbania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Schön, Donald. The reflective practitioner. New York: Basic Books, 1983.
Szczepska-Pustkowska M., 2013. Sto języków dziecka: wczesna edukacja z inspiracji myślą pedagogiczną Lorisa Malaguzzi. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 1(9), 76-91.
Śliwerski B., 2006, Czy szkoła da się lubić?. „Horyzonty Polonistyki”, nr 9.
Śliwerski B., 2016, Kryzys oświatowej demokracji w świetle makropolitycznych badań pedagogicznych, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2, 313-322.
Tatar M., 2019, What Is a Fairy Tale? [in:] Teaching Fairy Tales. ed. N. L. Canepa, Detroit: Wayne State University Press.
Tomaszewska G., 2019, Praktyki czytania. Ponowoczesna interpretacja a szkoła, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Vaz da Silva F., 2019, Bridge Essay: Fairy‐Tale Transformations, “A Companion to World Literature”, pp. 1-8.
Wiśniewska-Kin M., 2013, Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wiśniewska-Kin, M., 2020, Doświadczanie kultury innowacji w edukacji językowej – przeciw rutynie w uprawianiu dydaktyki, „Forum Oświatowe” 32, 1(63), 97-111.