Meeting of fairy tale and visual art as designing the process of cultural competence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2020.17.07

Keywords:

fairy tales, students' reception of fairy tales, strategies for using fairy tales in early childhood education, teacher candidates

Abstract

The aim of this article is to analyse the process of developing cultural competence by adult language users. Participation in this process allowed me to explore students' strategies of reading fairy tales in relation to the image - "the stimulator of imagination". Based on participant observation and action research, I situated my research in the qualitative paradigm. The interpretations of cultural texts formulated by teacher candidates are the results of: 1) patterns formed through previously experienced traditional education and 2) participation in an educational situation that stimulates the process of meaning-making.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrukowicz W., 2005, Zasada epistemicznej nieoznaczoności w uczeniu się [w:] Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie. red. T. Bauman, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Angrosino M., 2007, Doing Etnographic and Observational Research. London: SAGE.
Bacchilega C., 2013, Fairy Tales Transformed? Twenty-First-Century Adaptations and the Politics of Wonder, Detroit: Wayne State University Press.
Bal M., 2012, Czytanie sztuki?, przeł. M Maryl, „Teksty Drugie”, nr 1–2, 39-58.
Baran Z., 2006, Idee-mity-symbole w polskich baśniach literackich wydanych w XIX i XX wieku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Bauman T., 2001, Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych [w:] Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Red. T. Pilch, T. Bauman, Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Bruner J., 2010, Kultura edukacji. tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków: Universitas.
Cackowska M., 2014, Wzrastać radośnie w przedszkolnym i szkolnym kiczu. Pytanie o współczesną alfabetyzację wizualną dzieci [w:] (Anty)edukacja wczesnoszkolna, red. D. Klus-Stańska, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Czerepniak-Walczak M., 2011, Edukacja wczesnoszkolna Współczesne konteksty dzieciństwa w szkole – perspektywa krytyczna, „Refleksje” nr 6, 4-8.
Dudzikowa M., 1994, Kompetencje autokreacyjne [w:] Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej. red. M. Dudzikowa, M. Kotusiewicz. Białystok.
Fish S., 1980. Is there a text in this class? The authority of interpretive communities. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Hopfinger M., 2016, Między sztuką a codziennością. Literackość bez fikcji? [w:] Między sztuką a codziennością – w stronę nowej syntezy (1). red. M. Hopfinger, Z. Ziątek, T Żukowski, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Jaskulska S., 2014, Upokorzenie ucznia przez nauczyciela jako jeden z mechanizmów oceniania szkolnego, „Parezja” nr 2, 79-94.
Klus-Stańska D., 2005, Przerwanie szkolnego monologu znaczeń – bariery i szanse [w:] Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie. red. T. Bauman, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Klus-Stańska D., Nowicka M., 2014, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Koziołek K., 2017, Czas lektury, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Krüger H., 2005, Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Krzeszowski T., 1994, Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych, „Etnolingwistyka”, nr 6, 29-51.
Melosik Z., 2015, Kultura popularna, pedagogika i młodzież [w:] Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty. red. J. Pyżalski, Łódź: theQ studio.
Męczkowska-Christiansen A., 2015. Socjalizacja poznawcza jako (d)efekt kształcenia szkolnego (na tle rozważań nad kulturowym kontekstem konstruowania struktur poznawczych człowieka). „Problemy Wczesnej Edukacji” , 28(1), 21-32.
Neuhaus S., 2017, Märchen. Tübingen: A. Francke Verlag Tübingen.
Pilch A., 2018, O literaturze, sztuce i dydaktyce. Dialogi dawne i nowe, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Puślecki W., 2002, Pełnomocność ucznia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sadoń-Osowiecka T., 2009, Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych. Możliwości i zaniedbania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Schön, Donald. The reflective practitioner. New York: Basic Books, 1983.
Szczepska-Pustkowska M., 2013. Sto języków dziecka: wczesna edukacja z inspiracji myślą pedagogiczną Lorisa Malaguzzi. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 1(9), 76-91.
Śliwerski B., 2006, Czy szkoła da się lubić?. „Horyzonty Polonistyki”, nr 9.
Śliwerski B., 2016, Kryzys oświatowej demokracji w świetle makropolitycznych badań pedagogicznych, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2, 313-322.
Tatar M., 2019, What Is a Fairy Tale? [in:] Teaching Fairy Tales. ed. N. L. Canepa, Detroit: Wayne State University Press.
Tomaszewska G., 2019, Praktyki czytania. Ponowoczesna interpretacja a szkoła, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Vaz da Silva F., 2019, Bridge Essay: Fairy‐Tale Transformations, “A Companion to World Literature”, pp. 1-8.
Wiśniewska-Kin M., 2013, Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wiśniewska-Kin, M., 2020, Doświadczanie kultury innowacji w edukacji językowej – przeciw rutynie w uprawianiu dydaktyki, „Forum Oświatowe” 32, 1(63), 97-111.

Published

2020-12-23

How to Cite

Kaliszewska-Henczel, M. (2020). Meeting of fairy tale and visual art as designing the process of cultural competence. Ars Educandi, 17(17), 105–118. https://doi.org/10.26881/ae.2020.17.07