Wirtualna rzeczywistość w edukacji – analiza opinii nauczycieli na temat wykorzystania technologii VR w edukacji szkolnej

Autor

  • Michalina Ignaciuk Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2022.19.05

Słowa kluczowe:

Wirtualna rzeczywistość, immersja, VR w edukacji, VR w terapii, VR w sporcie

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie opinii nauczycieli i specjalistów pracujących w placówkach edukacyjnych na temat wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w edukacji. Przeprowadzone badania koncentrują się także na kwestii dostępności gogli VR w polskich szkołach, możliwości wykorzystania gogli VR na poszczególnych przedmiotach szkolnych oraz na ocenie pozytywnych i negatywnych aspektów wykorzystania VR w nauczaniu. Przeanalizowano aktualny stan wiedzy, korzystając z literatury polskiej oraz zagranicznej, na temat tej nowoczesnej technologii w kontekście różnych obszarów życia człowieka, w tym edukacji, terapii, rehabilitacji czy sportu oraz przedstawiono praktyczne zastosowania. W części empirycznej artykułu dokonano analizy zebranych danych ilościowych, z których między innymi wynika, że zdecydowana większość badanych polskich szkół nie posiada jeszcze VR. Nauczyciele natomiast dostrzegają potencjał edukacyjny tej technologii i większość respondentów chciałaby posiadać VR w swojej szkole.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Literatura

Aubrey J.S., Robb M.B., Bailey J., Bailenson, J.N. (2018). Virtual Reality 101: What You Need to Know About Kids and VR. San Francisco, CA: Common Sense.

Babich N., 2019, How VR In Education Will Change How We Learn And Teach.

Brzezińska A., 2020, Raport - Od mediów do rzeczywistości, raport Centrum Cyfrowego.

Bohdanowicz Z., Kowalski J., Kobyliński P., i inni, 2021, Laboratorium Interaktywnych Technologii w Ośrodku Przetwarzania Informacji, https://opi.org.pl/ruszyla-akademia-opi-pib/ [dostęp: 05.05.2022].

Buchta K., Górecka D., Tłuczykont Ł. i inni, 2020, Wirtualna rzeczywistość w rehabilitacji – rys historyczny.

Buchner A., Wierzbicka M., 2020, Raport Centrum Cyfrowego "Edukacja zdalna w czasie pandemii".

Dragani R., 2019, Brain science: Why VR is so effective for learning, Verizon News Archives.

Ho Shing Ip H., Li Ch., 2022, Defining Virtual Reality enabled Learning.

Krokos E. Plaisant C., Varshney A., 2018, Virtual memory palaces: immersion aids recall.

Merchant Z., Goetz E.T., Cifuentes L. i inni, 2014, Effectiveness of virtual reality-based instruction on students’ learning outcomes in K-12 and higher education: a meta-analysis, Computers & Education, Vol. 70, pp.29–40.

Mikołajczyk K., 2019, VR w edukacji – subiektywny przegląd możliwości, „e-mentor”, nr 2(79), s. 33–40, http://dx.doi.org/10.15219/em79.1410.

North M.M., North S.M., 1994, Virtual Environment and Psychological Disorders, Electronic Journal of Virtual Culture, nr 2(4).

Rosenberg R. S., Baughman S. L., Bailenson J. N., 2013, Virtual Superheroes: Using Superpowers in Virtual Reality to Encourage Prosocial Behavior.

Stasieńko J, Dytman-Stasieńko A., 2020, Odmienne przestrzenie uzdrawiania – psychologiczne terapie VR w perspektywie krytycznych definicyjnych aspektów pojęcia wirtualnej rzeczywistości, Przegląd Kulturoznawczy, nr 2 (44) 2020, s. 75–91.

Sztumski J., 2005, Wstęp do metod i technik badań społecznych. wyd. „Śląsk”.

Żmigrodzka, M., 2017, Techniki wirtualnej rzeczywistości w procesie edukacji, MINIB, 26(4), 117-134.

Johnson & Johnson wants to bring VR to doctors- in-training worldwide, https://business.oculus.com/case-studies/johnson-and-johnson/ [dostęp: 05.05.2022].

Źródła internetowe

https://www.neurorehabvr.com/blog/apta-recognizes-vr-in-therapy?utm_campaign=Campaign%20Test&utm_medium=email&_hsmi=177765705&_hsenc=p2ANqtz-8u3chclUrjVFL32j6_H8dcWdJUTPRaih3U1pqI8bIk_hTjDeuc_ScjMtBS4AAqSbCnrjz5zYYtQaQUpZL-FWWm3nHLLg&utm_content=177765705&utm_source=hs_email&fbclid=IwAR0FHg_0mMM8H_kBp3AswTrF9F6A14bxF1L2m-5EL-_TjYYKfunAcG3FHLQ [dostęp: 05.05.2022]

https://dallasinnovates.com/heres-how-fort-worths-neuro-rehab-vr-is-using-virtual-reality-to-improve-physical-therapy-recovery/ [dostęp: 05.05.2022]

https://oazavr.pl/e-sport-w-vr/ [dostęp: 05.05.2022]

https://www.startengine.com/val [dostęp: 05.05.2022]

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Ignaciuk, M. (2022). Wirtualna rzeczywistość w edukacji – analiza opinii nauczycieli na temat wykorzystania technologii VR w edukacji szkolnej. Ars Educandi, 19(19). https://doi.org/10.26881/ae.2022.19.05