Ejże! – to- „odpowiedzialność” stanowi wyzwanie wychowawcze - dzisiaj
DOI:
https://doi.org/10.26881/ae.2022.19.09Słowa kluczowe:
odpowiedzialność, wolność, wychowanie jako wyzwanie, antropocentryzmAbstrakt
Celem tekstu jest zwrócenie uwagi na wielowarstwowość zagadnienia odpowiedzialnego stosunku człowieka do świata. Człowiek jest uwikłany w nieskończone sieci zależności, działa w wielu przestrzeniach i czasach, co rusz ogłaszane są nowe początki i nowe końce epok. Brak stabilności świata życia człowieka jest okazją do postawienia pytania o możliwość rozumienia odpowiedzialności jako wyzwania wychowawczego.
Downloads
Bibliografia
Ablewicz K., 2007, Pola odpowiedzialności dorosłego i dziecka. Tradycja i nowoczesność i co dalej, „Znak” nr 625.
Bielik-Robson A., 2017, Humanistyka poszukująca granic, „Teksty Drugie”, nr 1.
Bińczyk E., 2018a, Epoka Człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa: WN PWN.
Bińczyk E., 2018b, Troska o postprzyrodę w epoce antropocenu, „Etyka” nr 57.
Bińczyk E., 2018c, Utrata przyszłości w epoce antropocenu, „Stan Rzeczy” nr 1.
Biernbacher D., 1999, Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, tłum. Andrzejewski B., Jackowski P., Warszawa: Oficyna Naukowa.
Botkin J., Elmandjara M., Malitza M, 1982, Uczyć się bez granic, Jak zewrzeć „lukę ludzką”, Raport Klubu Rzymskiego, tłum. Kukliński M., Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Braidotti R., 2014, Po człowieku, tłum. Bednarek J., Kowalczyk A., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chutorański M., 2020, Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieatropocentrycznej, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Domańska E., 2017, Sprawiedliwość społeczna w humanistyce zaangażowanej, „Teksty Drugie” nr.1.
Faure E., 1975, Uczyć się, aby być. Raport Międzynarodowej Komisji ds. UNESCO, w latach 1971-72, tłum. Zakrzewska Z., Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Filek J., 1996, Ontologizacja odpowiedzialności. Analityczne i historyczne wprowadzenie w problematykę, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suczyński.
Folkierska A., 2005, Sergiusz Hessen, pedagog odpowiedzialny, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Fromm E., 1996, Zdrowe społeczeństwo, tłum. Tanalska-Dulęba A., Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Harari Y.N., 2018, Homo deus, Krótka historia jutra, tłum. Romanek M., Wydawnictwo Literackie.
Jonas H., 1995, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, tłum. Klimowicz M., Kraków: Wydawnictwo Platan.
Klein N., 2020, To zmienia wszystko. Kapitalizm kontra klimat, tłum. Jankowska H., Makaruk K., Warszawa: Wydawnictwo MUZA S.A.
Latour B., 2019, Splatając na nowo to, co społeczne, Wprowadzenie do teorii aktora sieci, tłum. Derra A., Arbiszewski K., Kraków: Wydawnictwo UNIVERSITAS.
Mączyńska E., Pysz P., 2020, Po co nam społeczna gospodarka rynkowa?, https: www.pte.pl/pliki/1/8905/2020-02_6287pdf
Miller R., 1977, Modernizacja pojęcia „wychowanie” w świetle raportów o stanie oświaty, „Kultura i Społeczeństwo” nr 1.
Miller R., 1981, Socjalizacja, wychowanie, psychoterapia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Miller R., 1984, Zespolenie człowieka ze światem jako problem edukacji przyszłości, „Rocznik Pedagogiczny” t. IX.
Rodziewicz E., 1995, Dekonstrukcja pedagogiki ogólnej i jej kontekstu - ku pedagogice ponowożytności [w:] Pedagogika ogólna - tradycja – teraźniejszość - nowe wyzwania, Hejnicka-Bezwińska T. (red.), Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.
Rutkowiak J., 2014, Kryzys pedagogiki i kryzys wychowania postrzegany przez pryzmat nauczycielskiej odpowiedzialności wychowawczej [w:] Ku pedagogii pogranicza. Studia kulturowe i edukacyjne, Kwieciński Z., Witkowski L. (red.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Suchodolski B., 1982, Przedmowa [w:] Botkin J., Elmandjara M., Malitza M, Uczyć się bez granic, Jak zewrzeć „lukę ludzką”, Raport Klubu Rzymskiego, tłum. Kukliński M., Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Suchodolski B., 2003, Pedagogika humanizmu tragicznego [w:] Ten świat - człowiek w tym świecie. Obszary sprzeczności edukacyjnych, Wojnar I. (red.), Warszawa: Komitet Prognoz „Polska 2000Plus”.
Todorov T., 2004, Nowy nieład światowy. Refleksje Europejczyka, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Weizsäcker E.U., Wijkman A., 2018, Ejże! Kapitalizm, krótkowzroczność, populacja i zniszczenie planety, Raport Klubu Rzymskiego, tłum. Becker Z., Warszawa: Politechnika Warszawska.