Come on! – it is the responsibility that poses challenge to education - today

Authors

  • Ewa Rodziewicz Profesor emeritus Uniwersytetu Gdańskiego

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2022.19.09

Keywords:

responisbility, freedom, education as challenge, anthropocentrism

Abstract

The main purpose of this paper is to draw attention to the multi-layered nature of the responsible attitude of a human being towards the world. Human beings are entangled in the infinite nets of relationships, they operate in many spaces and times, new beginnings and ends of eras are announced all the time. The lack of stability of the world human beings live in becomes an opportunity to pose a question about the possibility to understand responsibility as a challenge to education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ablewicz K., 2007, Pola odpowiedzialności dorosłego i dziecka. Tradycja i nowoczesność i co dalej, „Znak” nr 625.

Bielik-Robson A., 2017, Humanistyka poszukująca granic, „Teksty Drugie”, nr 1.

Bińczyk E., 2018a, Epoka Człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa: WN PWN.

Bińczyk E., 2018b, Troska o postprzyrodę w epoce antropocenu, „Etyka” nr 57.

Bińczyk E., 2018c, Utrata przyszłości w epoce antropocenu, „Stan Rzeczy” nr 1.

Biernbacher D., 1999, Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, tłum. Andrzejewski B., Jackowski P., Warszawa: Oficyna Naukowa.

Botkin J., Elmandjara M., Malitza M, 1982, Uczyć się bez granic, Jak zewrzeć „lukę ludzką”, Raport Klubu Rzymskiego, tłum. Kukliński M., Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Braidotti R., 2014, Po człowieku, tłum. Bednarek J., Kowalczyk A., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chutorański M., 2020, Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieatropocentrycznej, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Domańska E., 2017, Sprawiedliwość społeczna w humanistyce zaangażowanej, „Teksty Drugie” nr.1.

Faure E., 1975, Uczyć się, aby być. Raport Międzynarodowej Komisji ds. UNESCO, w latach 1971-72, tłum. Zakrzewska Z., Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Filek J., 1996, Ontologizacja odpowiedzialności. Analityczne i historyczne wprowadzenie w problematykę, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suczyński.

Folkierska A., 2005, Sergiusz Hessen, pedagog odpowiedzialny, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Fromm E., 1996, Zdrowe społeczeństwo, tłum. Tanalska-Dulęba A., Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Harari Y.N., 2018, Homo deus, Krótka historia jutra, tłum. Romanek M., Wydawnictwo Literackie.

Jonas H., 1995, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, tłum. Klimowicz M., Kraków: Wydawnictwo Platan.

Klein N., 2020, To zmienia wszystko. Kapitalizm kontra klimat, tłum. Jankowska H., Makaruk K., Warszawa: Wydawnictwo MUZA S.A.

Latour B., 2019, Splatając na nowo to, co społeczne, Wprowadzenie do teorii aktora sieci, tłum. Derra A., Arbiszewski K., Kraków: Wydawnictwo UNIVERSITAS.

Mączyńska E., Pysz P., 2020, Po co nam społeczna gospodarka rynkowa?, https: www.pte.pl/pliki/1/8905/2020-02_6287pdf

Miller R., 1977, Modernizacja pojęcia „wychowanie” w świetle raportów o stanie oświaty, „Kultura i Społeczeństwo” nr 1.

Miller R., 1981, Socjalizacja, wychowanie, psychoterapia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Miller R., 1984, Zespolenie człowieka ze światem jako problem edukacji przyszłości, „Rocznik Pedagogiczny” t. IX.

Rodziewicz E., 1995, Dekonstrukcja pedagogiki ogólnej i jej kontekstu - ku pedagogice ponowożytności [w:] Pedagogika ogólna - tradycja – teraźniejszość - nowe wyzwania, Hejnicka-Bezwińska T. (red.), Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.

Rutkowiak J., 2014, Kryzys pedagogiki i kryzys wychowania postrzegany przez pryzmat nauczycielskiej odpowiedzialności wychowawczej [w:] Ku pedagogii pogranicza. Studia kulturowe i edukacyjne, Kwieciński Z., Witkowski L. (red.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Suchodolski B., 1982, Przedmowa [w:] Botkin J., Elmandjara M., Malitza M, Uczyć się bez granic, Jak zewrzeć „lukę ludzką”, Raport Klubu Rzymskiego, tłum. Kukliński M., Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Suchodolski B., 2003, Pedagogika humanizmu tragicznego [w:] Ten świat - człowiek w tym świecie. Obszary sprzeczności edukacyjnych, Wojnar I. (red.), Warszawa: Komitet Prognoz „Polska 2000Plus”.

Todorov T., 2004, Nowy nieład światowy. Refleksje Europejczyka, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Weizsäcker E.U., Wijkman A., 2018, Ejże! Kapitalizm, krótkowzroczność, populacja i zniszczenie planety, Raport Klubu Rzymskiego, tłum. Becker Z., Warszawa: Politechnika Warszawska.

Published

2022-12-30

How to Cite

Rodziewicz, E. (2022). Come on! – it is the responsibility that poses challenge to education - today. Ars Educandi, 19(19). https://doi.org/10.26881/ae.2022.19.09

Issue

Section

Artykuły i rozprawy