Nowe wyzwania dla teorii edukacji-integralna edukacja oraz mindfulness w edukacji

Autor

  • Jarosław Marzec bez afiliacji

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2022.19.06

Słowa kluczowe:

integralna edukacja, ryzyko, odpowiedzialność, Ken Wilber, hegemonia neoliberalna

Abstrakt

Prezentowany tekst odnosi się do tekstu Ewy Rodziewicz, który zawiera upomnienie się o humanistyczna pedagogikę i filozofię edukacji. Zgodnie z tą intencją staram się rozwiązać kwestię odpowiedzialności jako kategorie wiodącą dla humanistycznej edukacji.Moja próba polega na tworzeniu mapy humanizmu i wprowadzeniu koncepcji Kena Wilbera ,,ukrytej gramatyki" oraz mapy dominujących dyskursów edukacyjnych zwłaszcza tych związanych z neoliberalnym podejściem do edukacji. Wprowadzam dwa podejścia, integralną edukację oraz mindfulness w edukacji jako dwa humanistyczne podejścia w odpowiedzi na kulturę ryzyka i kryzys odpowiedzialności w studiach edukacyjnych. Krótko, chce zaproponować te dwa podejścia jako odpowiedź na kwestię podnoszone przez Ewę Rodziewicz.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Marzec, J. (2022). Nowe wyzwania dla teorii edukacji-integralna edukacja oraz mindfulness w edukacji. Ars Educandi, 19(19). https://doi.org/10.26881/ae.2022.19.06