Theo New Challenges into Theory of Education-Integral Education and Mindfulness im Education
DOI:
https://doi.org/10.26881/ae.2022.19.06Keywords:
Integral Education risk mindfulness responsibility Ken Wilber neoliberal hegemonyAbstract
Prezentowany tekst odnosi się do tekstu Ewy Rodziewicz, który zawiera upomnienie się o humanistyczna pedagogikę i filozofię edukacji. Zgodnie z tą intencją staram się rozwiązać kwestię odpowiedzialności jako kategorie wiodącą dla humanistycznej edukacji.Moja próba polega na tworzeniu mapy humanizmu i wprowadzeniu koncepcji Kena Wilbera ,,ukrytej gramatyki" oraz mapy dominujących dyskursów edukacyjnych zwłaszcza tych związanych z neoliberalnym podejściem do edukacji. Wprowadzam dwa podejścia, integralną edukację oraz mindfulness w edukacji jako dwa humanistyczne podejścia w odpowiedzi na kulturę ryzyka i kryzys odpowiedzialności w studiach edukacyjnych. Krótko, chce zaproponować te dwa podejścia jako odpowiedź na kwestię podnoszone przez Ewę Rodziewicz.