The educational pressure of norms. Critical remarks on the sidelines of work with children with special educational needs

Authors

  • Jolanta Dyrda Ateneum-University in Gdansk

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2017.14.04

Keywords:

special educational needs, schooling standards, individualization in teaching, medicalization

Abstract

The text discusses the matter of pupils with special educational needs, whose ability to function in public educational establishments (kindergartens, schools, etc.) is governed by the international documents and regulations of the Minister of National Education. The problem of educating pupils with special needs concerns both the formal and organizational sides of support and specially organized activities, as well as the critical reflection of subordinating them to the expectations of the institutional school, and their distinct individuality. The ambivalence of the described group of pupils’ ability to function is based on the existence of certain privileges and opinions in the context of stigmatizing them, and their possible failure to meet standards and expectations formulated within the institution.

mnisw-en273.jpg

English translation: Anna Moroz-Darska

Modernisation of the journal's operations and translation into the English language of articles published in Ars Educandi in 2012-2017 were financed with funds from the Ministry of Science and Higher Education as a part of the task Science Promotion Activity (pl. DUN).

The task ‘The implementation of the editorial module on the platform of Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe – a system facilitating the editing and management of the academic journal Ars Educandi‘ was financed as a part of contract 661/P-DUN/2018 of 12.06.2018 from funds of the Ministry of Science and Higher Education designated for the promotion of science.

The task ‘The creation of a modern online version of the academic journal Ars Educandi through the implementation of the publication module on the platform of Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe and the handling of international indexing databases’ was financed as a part of contract 661/P-DUN/2018 of 12.06.2018 from funds of the Ministry of Science and Higher Education designated for the promotion of science.

The task ‘Preparation of the English language version of the last 6 annual issues (2012-2017) of the academic journal Ars Educandi and their publication online’ was financed as a part of contract 661/P-DUN/2018 of 12.06.2018 from funds of the Ministry of Science and Higher Education designated for the promotion of science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ball S.J., 1999, Foucault i edukacja: dyscypliny i wiedza, tłum. K. Kwaśniewicz, Kraków: Impuls.

Bogdanowicz M., 2006, Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu [w:] Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna, red. G. Krasowicz-Kupis, Gdańsk: Harmonia.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., 2004, Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia: Operon.

Chrzanowska I., 2015, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków: Impuls.

Delors J. (red.), 1998, Edukacja – jest w niej ukryty skarb: raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku; tłum. W. Rabczuk, Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwa UNESCO.

Dyrda J., 2009, Norma szkolna i jej pedagogiczne skutki [w:] Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Foucault M., 2009, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Warszawa: Aletheia.

Gałecki P., Święcicki Ł. (red.), 2015, Kryteria Diagnostyczne z DSM-5. DESK REfFERENCE, tłum. S.P. Krawczyk, Wrocław: Edra Urban & Partner.

Gardner H., Kornhaber M., Wake W., 2001, Inteligencja. Wielorakie perspektywy, red. E. Nęcka, tłum. M. Groborz, M. Śmieja, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jacyno M., 2007, Kultura indywidualizmu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Klinkosz W., 2013, Wybrane aspekty badań nad uzdolnionymi uczniami niepełnosprawnymi [w:] Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań, red. A. Sękowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nowakowski M., 2013, Medykalizacja we współczesnym społeczeństwie. Studium literatury przedmiotu, praca doktorska obroniona na Wydziale Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, www.umcs.pl/pl/szukaj-redirect,51763.html. [dostęp: 8.12.2017].

Obuchowska I. (red.), 1991, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Olechowska A., 2016, Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rimm S.B., 1994, Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie, tłum. D. Ekiert-Grabowska, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Robinson K., 2010, Oblicza umysłu. Ucząc się kreatywności, tłum. A. Baj, Kraków: Element.

Published

2017-10-11

How to Cite

Dyrda, J. (2017). The educational pressure of norms. Critical remarks on the sidelines of work with children with special educational needs. Ars Educandi, (14), 61–71. https://doi.org/10.26881/ae.2017.14.04