My favourite characters. Images of girls and boys in children’s literature. A pedagogical gender study.

Authors

  • Małgorzata Siupik Zespół Szkół Informatycznych w Słupsku

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2015.12.08

Keywords:

gender stereotypes, gender education, children's reading

Abstract

The purpose of the text is to present the characters of girls and boys in the favourite books indicated by elementary school students. These book’s characters are analysed pri­marily in terms of gender stereotypes. The contact of the child with a book is an indispen­sable part of school education (required reading) while going beyond the framework of formal education (reading of choice). The text also points to the importance of reading in the educational process, particularly for gender education in the context of the formation of social gender roles.

mnisw-en253.jpg

English translation: Anna Moroz-Darska

Modernisation of the journal's operations and translation into the English language of articles published in Ars Educandi in 2012-2017 were financed with funds from the Ministry of Science and Higher Education as a part of the task Science Promotion Activity (pl. DUN).

The task ‘The implementation of the editorial module on the platform of Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe – a system facilitating the editing and management of the academic journal Ars Educandi‘ was financed as a part of contract 661/P-DUN/2018 of 12.06.2018 from funds of the Ministry of Science and Higher Education designated for the promotion of science.

The task ‘The creation of a modern online version of the academic journal Ars Educandi through the implementation of the publication module on the platform of Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe and the handling of international indexing databases’ was financed as a part of contract 661/P-DUN/2018 of 12.06.2018 from funds of the Ministry of Science and Higher Education designated for the promotion of science.

The task ‘Preparation of the English language version of the last 6 annual issues (2012-2017) of the academic journal Ars Educandi and their publication online’ was financed as a part of contract 661/P-DUN/2018 of 12.06.2018 from funds of the Ministry of Science and Higher Education designated for the promotion of science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arcimowicz K., 2003, Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda, fałsz, stereotyp, Gdańsk: GWP.

Balińska B. et al., 2007, Polityka równości płci. Polska 2007. Raport, Warszawa: Fundacja „Fundusz Współpracy”.

Bardwick J.M., Douvan E., 1982, Ambiwalencja: socjalizowanie kobiet [w:] Nikt nie rodzi się kobietą, wyb., tłum. T. Hołówka, Warszawa: Czytelnik.

Bourdieu P., 2004, Męska dominacja, tłum. L. Kopciewicz, Warszawa: Oficyna Naukowa.

Brannon L., 2002, Psychologia rodzaju, tłum. M. Kacmajor, Gdańsk: GWP.

Budzyńska M., 2000, Ala Makota. Notatnik sfrustrowanej nastolatki, cz. 1–2, Warszawa: Świat Książki.

Burnetko K., Mateja A., 2011, Wszystko o Ewie, Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego.

Cabot M., 2001, Pamiętnik księżniczki, Warszawa: Wydawnictwo Amber.

Doyle A.C., 2005, Przygody Sherlocka Holmesa, tłum. T. Evert, Warszawa: Wydawnictwo Rytm.

Gier K., 2011, Czerwień Rubinu, audiobook, Warszawa: Wydawnictwo Egmont.

Jefferies C., 2005, Wielka szansa, tłum. I. Libucha, Łódź: Akapit Press.

Jefferies C., 2006a, Rywale, tłum. I. Libucha, Łódź: Akapit Press.

Jefferies C., 2006b, Uśmiech losu, tłum. I. Libucha, Łódź: Akapit Press.

Jefferies C., 2006c, Wschodząca gwiazda, tłum. I. Libucha, Łódź: Akapit Press.

Kopciewicz L., 2009, Edukacja jako praktyka dominacji. Udział szkoły w wytwarzaniu kapitałów rodzajowych uczennic i uczniów [w:] Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socja lizacji i edukacji red. L. Kopciewicz, E. Zierkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia.

Krüger H.H., 2007, Metody badań w pedagogice, tłum. D. Sztobryn, Gdańsk: GWP.

Levin M.R., 2008, Uratować Sprite’a. Opowieść miłośnika psów o psich radościach i tragediach, tłum. R. Zajączkowski, Kraków: Wydawnictwo Esprit.

Levine G.C., 2003, Ella zaklęta, tłum. A. Polkowski, Poznań: Media Rodzina.

Mustang z Dzikiej Doliny, 2002, reż. L. Cook, K. Asbury, USA.

Neimanis A., 2006, Polityka równości płci w praktyce. Podręcznik, tłum. A. Grzybek, Warszawa: Biuro Koordynacji Kształcenia Kadr, Fundacja „Fundusz Współpracy”.

Pankowska D., 2005, Wychowanie a role płciowe, Gdańsk: GWP.

Paolini C., 2006, Eragon, audiobook, tłum. P. Braiter, Warszawa: Wydawnictwo Auditus.

Paver M., 2010, Wilczy brat, tłum. T. Piwowarczyk, Warszawa: W.A.B.

Rowling J.K., 2000a, Harry Potter i kamień filozoficzny, tłum. A. Polkowski, Poznań: Media Rodzina.

Rowling J.K., 2000b, Harry Potter i komnata tajemnic, tłum. A. Polkowski, Poznań: Media Rodzina.

Rowling J.K., 2001, Harry Potter i więzień Azkabanu, tłum. A. Polkowski, Poznań: Media Rodzina.

Smith A.C., 2011, Harry Potter, wojujący feminizm i potęga miłości [w:] Harry Potter i filozofia.

Przewodnik po Hogwarcie dla mugoli, red. W. Irwin, G. Bassham, Gliwice: Helion.

ulast, Reuters, 2007, J.K. Rowling: Profesor Dumbledore jest gejem, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,4596380.html [dostęp: 25.08.2012].

Published

2015-12-15

How to Cite

Siupik, M. (2015). My favourite characters. Images of girls and boys in children’s literature. A pedagogical gender study. Ars Educandi, (12), 83–98. https://doi.org/10.26881/ae.2015.12.08

Issue

Section

Artykuły i rozprawy